Iranian Agriculture News Agency

در راستای راه اندازی فن آوری جدید ماهواره ای در استرالیا

توانایی کشاورزان در تصمیم گیری افزایش می یابد

کشاورزان استرالیایی همواره با چالش هایی درباره چگونگی سطح آب در سدها و تخریب مراتع گوسفندان روبه رو هستند اما اکنون با استفاده از قابلیت های تجزیه و تحلیل ماهواره ای، به زودی آن ها می توانند بر این چالش ها غلبه کنند.

توانایی کشاورزان در تصمیم گیری افزایش می یابد

توضیح عکس :نمایی از منطقه Proserpine در کوئینزلند استرالیا با استفاده از تکنولوژی دیجیتال نشان می دهد. که با استفاده ازشاخص اختلاف پوشش گیاهی نرمال ( NDVI) توانایی ارزیابی میزان پوشش گیاهی سبز را در منطقه فراهم می کند. عکس از Digital Earth Australia

کشاورزان استرالیایی همواره با چالش هایی درباره چگونگی سطح آب در سدها و تخریب مراتع گوسفندان روبه رو هستند اما اکنون با استفاده از قابلیت های تجزیه و تحلیل ماهواره ای، به زودی آن ها می توانند بر این چالش ها غلبه کنند.

به گزارش ایانا از سایت گاردین، در ماه مه، دولت ترنبال(نخست وزیر استرالیا) 15.3 میلیون دلاربرای بیش از دو سال به ارائه فناوری ( Digital Earth Australia )(1)، اختصاص داده است. این درحالی است که اکنون مجموعه ای از این طرح (مدل بتا در حال حاضر در دسترس است ) دارای اطلاعاتی همچون محاسبه تغییرات پیچیده جو، موقعیت و زاویه دید خورشید با جزییات دقیق، همراه با تصاویر به روز به صورت رایگان قابل دسترسی برای عموم است.

طراحی و توسعه توسط نهاد علوم زمین استرالیا ( Geoscience Australia ) با هماهنگی سازمان CSIRO (2)و زیرساخت محاسباتی ملی ( National Computational Infrastructure )(3)، برای اولین بار هر دو هفته به ارائه دسترسی آزاد به داده های ماهواره ای سه دهه ، همراه با تصاویر جزییات مربوط به هر 10 متر مربع ، که هر پنج روز به روز می شود، اقدام کرده است.

مجموعه داده ها شامل شاخص اختلاف پوشش گیاهی نرمال (4)و پوشش مقدار گیاه (5) است که به کمک رنگ تغییرات پوشش گیاهی را در تصاویر نشان می دهد همچنین یک مدل جزر و مد که تصاویر تغییرات الگوهای جزر و مد ، را همراه با بررسی میزان آب از طریق مشاهدات و نظارت فضایی بر رودخانه ها دریاچه ها ، سدها فراهم می کند.

براساس نتیجه گیری مطالعه NRM Spatial Hub (6) در سال گذشته، کشاورزان برای آگاهی از 300 قابلیت پوششی گیاه، به مساحت بیش از 50 میلیون هکتار با استفاده از داده های ماهواره ای به تجزیه و تحلیل وضعیت پوشش گیاهی و ویژگی ها ی منطقه مورد نظر شان پرداختند. که آن ویژ گی ها شامل میزان خوراک در دسترس دام و نقاط مربوط به حرکت آب بود که می توانستند بر این اساس تصمیم گیری برای جابجایی دام بگیرند.

این درحالی است که در یک نظر سنجی ، 95درصد از کاربران معتقد بودند که تکنولوژی پتانسیل این را دارد که به میزان قابل توجهی روی بهبود بهره وری و پایداری دارایی شان تاثیر گذارد.

Dr Stuart Minchin ، رئیس بخش علوم زمین Geoscience Australi ، ، می گوید: "بیش از 70 درصد از گله داران معتقد بودند که این فن آوری به افزایش پایداری شان کمک کرده است و با این روش هم اکنون می توان در هر نقطه ای از کشور گله داری کرد."

توضیح عکس: نمایی از سه رودخانه در کوئینزلند استرالیا با استفاده از تکنولوژی دیجیتال. پوشش جزء به جزء( Fractional cover )می تواند اطلاعاتی را درباره مناطق پوشش گیاهی خشک یا در حال از بین رفتن و خاک فاقد پوشش و همچنین پوشش گیاهی زنده را فراهم کند. عکس از Digital Earth Australia


وی همچنین اشاره می کند که این فناوری قادر به نظارت بر چگونگی سرعت خشک شدن محصولات است ، و این امکان را به کشاورزان می دهد تا برای میزان استفاده از آب و کود محصول تصمیم گیری کنند.

Minchin افزود: " این فناوری می تواند اطلاعات مربوط به این که کدام چراگاه و مناطق با خطر سیل رو به رو هستند، به کشاورزان ارائه کند که این اطلاعات بر اساس پیش بینی آب و هوا همراه با تجزیه و تحلیل سطوح سیل در سال های گذشته فراهم می شود."

وی می گوید : "شرکت های بیمه نیز علاقه مند به استفاده از شاخص های مبتنی بر ماهواره ای در مورد اطلاعات خشکسالی هستند تا بهتر بتوانند برای ارائه بیمه به مزارع اقدام کنند. "

Dr Graeme Kernich ، معاون مدیر اجرایی گروه تحقیقاتی بخش بودجه دولتی CRCSI (7) می گوید: " این سازمان در برخی از مراحل اولیه توسعه این پروژه درگیر شده است. ما در حال راه برنامه ریری برای ادامه کار هستیم و مایل هستیم تا این فناوری به عنوان یک وسیله برای صنعت محلی به کار گرفته شود، و قصد داریم به شناسایی مواردی که می توان از این تکنولوژی بهره برد، کمک کنیم ."

گفتنی است این فناوری در حال توسعه‌ی تصاویر پوشش گیاهی ، منابع آب، فرسایش ساحلی و اثرات سیل و خشکسالی، در سراسر کشور است. این فن آوری همچنین دارای پتانسیل قابل توجه در زمینه تجزیه و تحلیل در مورد بزرگترین تهدید برای کشاورزان استرالیایی - تغییرات آب و هوایی، است ، تهدیدی که در حال حاضر باعث کاهش بهره وری در مزرعه و پتانسیل گندم شده است.

Andrew Glikson ، دانشمند در زمینه مطالعه تغییرات آب و هوا در مقیاس کل تاریخ زمین( علم: paleoclimate ) ، از دانشگاه ملی استرالیا می گوید:" دولت فدرال با مشاهده بهبود دقیق نظارت بر زمان واقعی با فناوری Digital Earth Australia درزمینه ، منابع آب، مراتع و محیط های پوشش گیاهی طبیعی، به عنوان مواردی که با تغییرات آب وهوایی در ارتباط هستند، ، به تامین بودجه اقدام کرده است این کمک مالی در زمینه تحقیقات از سوی مقامات دولتی، CSIRO ، BOM ( Bureau of Meteorology :اداره هواشناسی) ، دانشگاه ها و بخش های کشاورزی و معدن تامین می شود."

Minchi می گوید: "این فناوری می تواند برای بخشی از داده های علوم زمین استرالیا Geoscience Australia ) مفید باشد ، این پروژه دارای کاربردهایی در نظارت بر طرح های کربن کشاورزی و همچنین تمرکز پروژه، روی راه هایی برای کمک به بهره وری کسب و کار است."

پروفسور عباس رجبی فرد ( Prof Abbas Rajabifard ) (8)، مدیر مرکز داده‌های زیربنایی مکانی و مدیریت زمین دانشگاه ملبورن ، می گوید : "کاربرد این پروژه برای تغییرات آب و هوایی است و همچنین وابسته به "تصمیم گیری و راه اندازی پروتکل های استاندارد و مشخصات برای توسعه ابزارهای تحلیلی و برنامه های کاربردی" است ."

ترجمه: فرحناز سپهری

پی نوشت:

1- بیش از 30 سال در زمینه استفاده از تصاویر ماهواره ای برای مشاهده زمین و ارایه اطلاعات فعالیت می کند.

2- Commonwealth Scientific and Industrial Research Organisation : آژانس دولت فدرال در زمینه تحقیقات علمی در استرالیا است. نقش اصلی آن بهبود عملکرد اقتصادی و اجتماعی صنعت، به نفع جامعه است.

3- National Computational Infrastructure :سازمان یکپارچه، با عملکرد بالا در زمینه پژوهش کشور است. در زمینه ارائه اولویت های ملی و پژوهشی درتمام رشته های علمی فعالیت دارد.

4- normalised difference vegetation index : شاخص گرافیکی است که می تواند برای تجزیه و تحلیل اندازه گیری سنجش از راه دور، مورد استفاده قرا گیرد. به طور معمول اما نه لزوما از یک پلت فرم فضایی، و ارزیابی در مورد مشاهده میزان پوشش گیاهی سبز یک منطقه بهره گرفته می شود.

5- fractional vegetation cover : سنجشی است که در مورد نظارت بر میزان رشد پوشش گیاهی در یک منطقه به کار می رود.

6- NRM Spatial Hub : مرکزی است که با استفاده آخرین فناوری نقشه برداری در جهان یک ابزار مبتنی بر وب را فراهم می کند که اجازه می دهد تا مراتع استرالیا به گونه ای سودآورتر و پایدار مدیریت شوند.

7- این سازمان با هدف توسعه تکنولوژی برای ارائه ابزار برای بهره برداری تجاری در صنعت استرالیا فعالیت می کند.

8- عباس رجبی فرد: استاد و رییس دپارتمان مهندسی زیر بنا در دانشکده مهندسی دانشگاه ملبورن استرالیاست. وی همچنین مدیر مرکز داده‌های زیربنایی مکانی و مدیریت زمین (Center for Spatial Data Infrastructures and Land Administration (CSDILA)) است .

دکتر رجبی فرد در سال ۱۳۶۹ از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در رشتهٔ مهندسی نقشه برداری در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل شد. وی تحصیلاتش را در موسسهٔ بین‌المللی تحقیقات هوافضا و علوم زمین ( Aerospace Survey and Earth Science (ITC)) در هلند، ادامه داد و در سال ۱۳۷۲ موفق به اخذ گواهی فوتوگرامتری تولید و کارشناسی ارشد نقشه‌های یکپارچه و تولید اطلاعات جغرافیایی در سال ۱۳۷۳ ، هردو با رتبه عالی، شد. رجبی فرد، تحقیقات مقطع دکتری خود را در دانشگاه ملبورن انجام داد و در سال ۱۳۸۱ در گرایش داده‌های زیرساختی ژئوماتیک-مکانی، از این مقطع فارغ التحصیل شد.وی علاوه بر ریاست دانشکده و مدیریت CSDILA ، رهبر سازماندهی و آکادمیک پلاتفرم مدیریت بلایای استرالیا ( Australia Disaster Management Platform (ADMP)) نیز است. این پلاتفرم یک پروژه تحقیقاتی مشترک بین دانشگاه ملبورن و شرکت آی بی ام IBM) )است. وی همچنین عضو شورای مکانی ویکتوریا ( Victorian Spatial Council) از سال ۱۳۸۶ و عضو گروه تحقیقاتی دپارتمان ژئوماتیک دانشگاه بوده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید