Iranian Agriculture News Agency

تداوم روند اجرای طرح پایش لاک‌پشت‌های دریایی

سازمان‌های مردم‌نهاد محدودی در سواحل فعال هستند

مدیرکل دفتر زیست‌بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام این خبر که اجرای طرح پایش لاک‌پشت‌های دریایی امسال نیز ادامه می‌یابد، کمبود سازمان‌های مردم نهاد فعال در سواحل ایران را یکی از چالش‌های موجود در حوزه دریایی دانست.

سازمان‌های مردم‌نهاد محدودی در سواحل فعال هستند

مدیرکل دفتر زیست‌بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام این خبر که اجرای طرح پایش لاک‌پشت‌های دریایی امسال نیز ادامه می‌یابد، کمبود سازمان‌های مردم نهاد فعال در سواحل ایران را یکی از چالش‌های موجود در حوزه دریایی دانست.

داوود میر شکار امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: سازمان‌های مردم نهادی که در حوزه سواحل فعال باشند، تعدادشان بسیار کم است.

وی درباره استفاده از توان سازمان‌های مردم نهاد (سمن‌ها) برای طرح پایش لاک‌پشت‌ها گفت: ما تجربه زیاد خوبی برای استفاده از سایر پتانسیل‌ها در طرح پایش لاک‌پشت‌ها نداشتیم. در حوزه استان هرمزگان قراردادی با بخش خصوصی منعقد شد که به دلیل مشکلات مالی سازمان و مسایلی از این دست، طرح دیر آغاز شد. در نتیجه ناظران طرح، نتایج بدست آمده از آن را تایید نکردند.

میرشکار با اشاره به اینکه در اجرای طرح واگذار شده به بخش خصوصی نیز سمن‌ها نقش پررنگی داشتند و کار خود را به درستی انجام دادند، اجرای برخی موارد خارج از شرح خدمات توسط مجری طرح را عاملی دانست که سبب شده نتایج آن مورد قبول ناظران واقع نشود.

وی اضافه کرد: در حال بررسی شرایط هستیم تا ببینیم چگونه می‌توان از سایر پتانسیل در طرح پایش لاک‌پشت‌ها استفاده کرد. در حال حاضر یک سازمان مردم نهاد در هرمزگان با سازمان حفاظت محیط زیست همکاری داشته و سازمان مردم نهاد "طرح سرزمین من" نیز در رابطه با پایش لاک‌پشت‌ها با ما همکاری می‌کند.


اواسط اسفند فصل تخم‌گذاری

مدیرکل دفتر زیست بوم‌های دریایی با اشاره به اینکه لاک‌پشت‌های دریایی از اواسط اسفند ماه برای تخم‌گذاری به سواحل مراجعه می‌کنند، از آغاز اقدامات پایشی سازمان حفاظت محیط زیست در سواحل جنوبی کشور خبرداد.

به گفته وی با توجه به طرح پایشی که قبلا در سازمان حفاظت محیط زیست انجام شده، نقشه محل تخم‌ریزی لاک‌پشت‌ها تولید شده است. دستورالعمل‌های لازم برای پایش، نحوه حفاظت از این گونه و روش‌های پایش استخراج شده و کتابی در این رابطه منتشر شده است. از این کتاب در استان‌های جنوبی برای پایش لاک‌پشت‌ها استفاده می‌شود.

وی اضافه کرد: در سه استان بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان محل‌هایی برای تخم‌ریزی لاک‌پشت‌ها وجود دارد. با توجه به محدودیت‌های مالی که امیدواریم به زودی رفع شود، تلاش می‌کنیم کار مثبتی در زمینه پایش لاک‌پشت‌ها انجام دهیم.

میرشکار تغییر ترکیب جمعیتی لاک‌پشت‌ها به دلیل گرمایش جهانی را یکی از چالش‌های مهم درباره این گونه اعلام کرد.

وی افزود: مطالعات ما نیز نشان می‌دهد تخم‌هایی که در هچرسایت‌های (محل شکستن تخم و خروج بچه لاک‌پشت) زیر آفتاب قرار دارند، تمایل به ماده شدن در آنها بیشتر است. جنسیت لاک‌پشت‌ها صرفا با آزمایشات ژنتیکی تعیین می‌شود که اقدامی بسیار هزینه‌بر است اما یکبار این مطالعه در سازمان حفاظت محیط زیست انجام شده است.

این مقام مسئول گفت: از آنجا که لاک‌پشت‌ها تشکیل گله نمی‌دهند و یک لاک‌پشت نر، با ماده جفت‌گیری می‌کند، به هم خوردن ترکیب جمعیتی، مشکلی جدی برای این گونه به حساب می‌آید.


تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها به صورت دوره‌ای انجام می‌شود

به گفته مدیرکل دفتر زیست بوم‌های دریایی، لاک‌پشت‌ها هر سال برای تخم گذاری به ساحل مراجعه نمی‌کنند بلکه تقریباً هر دو سال یکبار به ساحل می‌آیند. در نتیجه در برخی سال‌ها جمعیت کمی از آنها به ساحل مراجعه می‌کنند.

وی اضافه کرد: ضمن آنکه در بعضی فصل‌ها به دلیل همزمان شدن زمان تخم‌گذاری، شاهد جمعیت بیشتری از لاک‌پشت‌ها در سواحل هستیم.

میرشکار عنوان کرد: سال گذشته از نظر جمعیت لاک‌پشت‌هایی که برای تخم‌ریزی به ساحل مراجعه کرده بودند، وضعیت مطلوبی داشتیم./

L-951224-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید