Iranian Agriculture News Agency

دبیر انجمن صنفی تخم‌مرغ شناسنامه‌دار ایران در گفت‌وگو با ایانا:

کمک صندوق توسعه ملی به درد صنف نمی‌خورد / کار صنعت تخم‌مرغ با 200 تومان مشوق، راه می‌افتد

نماینده بخش خصوصی تولیدکنندگان تخم‌مرغ، از کمک صندوق توسعه ملی خبر داد که نمی‌تواند مشکلات صنعت را حل کند.

کمک صندوق توسعه ملی به درد صنف نمی‌خورد / کار صنعت تخم‌مرغ با 200 تومان مشوق، راه می‌افتد


نماینده بخش خصوصی تولیدکنندگان تخم‌مرغ، از کمک صندوق توسعه ملی خبر داد که نمی‌تواند مشکلات صنعت را حل کند.

دبیر انجمن صنفی تخم‌مرغ شناسنامه‌دار ایران، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا، گفت: در سال جاری مقرر شد که دوهزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی با سود 11 درصد برای کمک به صادرات، به صنعت تخم‌مرغ ارائه شود، اما پرداخت این سود برای صادراتی که ضررده باشد، امکان پذیر نیست.

فرزاد طلاکش با اشاره به اینکه بعید به نظر می‌رسد، تاجری بتواند از این کمک مالی استفاده کرده و بدون مشکل مالی اقساط آن را بپردازد، افزود: سال گذشته نیز وزارت جهادکشاورزی درخواست کمک 5 میلیارد تومانی از صندوق توسعه ملی داشت که متاسفانه بانک، اسناد صنف را به دلیل ضررده بودن، قبول نکرد و بنابراین نتوانستیم از این امتیاز استفاده کنیم.

طلاکش عنوان کرد: البته امسال نوسانات قیمتی کمتر بوده و به نظر می‌رسد به علت افزایش میانگین قیمتی در بازار داخلی، میزان ضرر و زیان صنعت تخم‌مرغ، کمتر از سال‌های گذشته باشد.

وی با بیان اینکه وضعیت صادرات بسیار نگران‌کننده است، اضافه کرد: نرخ‌هایی که برای این محصول در عراق تعیین می‌شود، ارزان‌تر از قیمت داخلی است و آنها همیشه به دنبال اجناس ارزان‌تر می‌گردند و همچنین سعی دارند مصرف تخم‌مرغ را کاهش دهند.

به گفته طلاکش، این در حالی است که تبادلات تجاری میان ترکیه و عراق، با وجود مشکلات سیاسی که بین آنها وجود دارد، همچنان مانند سابق برقرار بوده و ترکیه با برنامه‌ها و حمایت‌های مشخص دولتی از این صنعت، همیشه پیشتاز صادرات قلمداد می‌شود. متاسفانه اگرچه در ایران، برنامه‌های معینی تنظیم شده، اما حمایت‌ها و طرح‌های دولتی مشخص نیست و در حقیقت نمی‌توان آینده را به درستی پیش‌بینی کرد.

این نماینده بخش خصوصی تاکید کرد: صادرات در 7 ماه ابتدای سال جاری در مقایسه با سال گذشته برای عراق، 57 درصد و برای کل مقصدها 40 درصد کاهش داشته است.

وی معتقد است سال گذشته 95 هزار تن تخم‌مرغ به کشورهای مختلف صادر شد، اما امسال تا آخر مهرماه، 29 هزار و 320 هزار تن از این محصول از مرز خارج شده است. این در حالی است که این عدد در 7 ماهه ابتدای سال گذشته 48 هزار و 340 تن بود.

طلاکش بیان کرد: اگر روال تجارت به همین منوال ادامه یابد، پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال، حجم صادرات تخم‌مرغ از 57 هزار تن بیشتر نشود.

وی با بیان اینکه هنوز مشوق 40 میلیارد تومانی برای صادرات، محقق نشده، عنوان کرد: اگر دولت برای هر کیلوگرم تخم‌مرغ، 200 تومان یارانه بپردازد، تا حدودی مشکل ضرر و زیان تولیدکنندگان حل می‌شود. به عبارتی صادرات روزانه 200 تنی از این محصول، بر قیمت داخلی تاثیری مثبت خواهد داشت.

دبیر انجمن صنفی تخم‌مرغ شناسنامه‌دار ایران، گفت: هر ساله پس از شروع ماه مهر، مصرف تخم‌مرغ بالا می‌رفت، اما امسال با وجود اینکه به نیمه دوم مهر رسیده‌ایم، هنوز این اتفاق نیفتاده و همچنان قیمت‌ها حدود 3 هزار و 400 تومان در هر کیلوگرم است. در صورتی که باید این مقدار به خاطر افزایش تقاضا به حداقل 4 هزار تومان می‌رسید./

V-950812-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید