با برگزاری ضیافت شام و افتتاح دفتر فروش تهران در حضور مدیران جهاد کشاورزی و صنعت غذا؛
بزرگترین صادرکننده ایرانی زعفران، گوشهچشمی هم به بازار داخلی انداخت!/ اتفاقهای خوبی را در صنعت غذای ایران رقم خواهیم زد
بزرگترین صادرکننده زعفران ایران که تنها شرکت نمونه صادرکننده زعفران ایران طی هشت دوره ارزیابی بوده است، رویکرد نگاه به بازار داخلی را پس از سالها پیشتازی در صادرات زعفران در دستور کار قرار داد.
بزرگترین صادرکننده زعفران ایران که تنها شرکت نمونه صادرکننده زعفران ایران طی هشت دوره ارزیابی بوده است، رویکرد نگاه به بازار داخلی را پس از سالها پیشتازی در صادرات زعفران در دستور کار قرار داد.
به گزارش خبرنگار ایانا، مدیرعامل یکی از شرکتهای بزرگ صادرکننده زعفران کشور که سالهاست یکهتاز صادرات زعفران به دهها کشور در بازارهای اروپایی، آسیایی و خاورمیانه و اخیرا، آمریکا است، در جریان افتتاح دفتر ارائه خدمات به مشتریان که به همین مناسبت ضیافت شامی را در رستوران "شاندیز" بلوار آفریقا با حضور صدها فعال صنعت غذا و مسئولان وزارتخانههای جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت برگزار کرد، در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایانا که دلیل اصلی این تغییر رویکرد پس از سالها تمرکز صرف به بازار جهانی، در حالی که بسیاری کمتوجهی او به بازار داخلی را امری ناروا و عجیب میدانستند، گفت: اگرچه شرکت ما بهعنوان بزرگترین شرکت فرآوریکننده زعفران که کارخانه آن با مجهزترین تکنولوژیها در کاشمر خراسان رضوی واقع است، تاکنون 95 درصد محصولاتش را صادر میکرده، اما همانطور که شما گفتید این حضور در بازار داخلی پررنگ نبوده است؛ لذا در مسیر جدید، اتفاقهای خوب و خیلی هیجان انگیزی را در صنعت غذا و رایج کردن مصرف زعفران در انواع غذاهای مصرفی مردم ایران رقم خواهیم زد.
علی شریعتیمقدم با اشاره به تاریخچهای مفصل از جایگاه زعفران و خواص دارویی و غذایی آن افزود: با گشایش دفتر ارائه خدمات به مشتریان در تهران، سیاست بازارسازی را با کمک تمام دستاندرکاران صنعت غذا ازجمله کمک شما اصحاب رسانه و نخبگان دانشگاهی و اقتصادی در دستور کار جدی قرار خواهیم داد.
وی در پاسخ به پرسش دیگر ایانا نیز که خواستار ارزیابی او از فعال شدن کشور افغانستان در کشت پیاز زعفران در تمام 11 استان کشورشان و تأثیرات آن در بازار جهانی شد، خاطرنشان کرد: اگرچه افغانستان ظرفیتهای خوبی دارد و برادران افغانی هم برای ما محترم هستند، اما ما از ظرفیت بسیار بیشتری نسبت به افغانستان برخوردار هستیم؛ کمااینکه در برخی موارد ما از رقبای خود در اسپانیا هم پیشی گرفتیم و دولت اسپانیا به ما هم بهعنوان مالیاتدهنده ارج و قرب قائل میشود.
در ضیافت شامی که به مناسبت افتتاح دفتر مشتریان بزرگ ترین صادرکننده زعفران ایران در تهران برگزار شد
مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی و معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی نیز برای شادباشگویی حضور داشتند
این فعال صادرکننده زعفران در کشورمان با اشاره به برنامهریزی پنج ساله تولید 140 تن زعفران در افغانستان به دستور رئیس جمهوری این کشور برای جایگزینی برخی محصولات ادامه داد: ایران با تولید 350 تن در سال بزرگترین صادرکننده زعفران در دنیاست و کشور افغانستان تجارب تولید کیفی و بستهبندی زعفران ایران را ندارد که این پیشینه به دوره ساسانیان برمیگردد؛ بنابراین حضور 30 کشور نظیر افغانستان، مالزی، آفریقای جنوبی و هلند تهدیدی برای زعفران ایران بهشمار نمیرود، اما باید این تدابیر لازم را برای پیشگیری از هرگونه مخاطره در آینده جدی گرفت.
شریعتیمقدم تصریح کرد: سال گذشته صادرات زعفران ایران در مقاطعی با کاهش 30 درصدی به چین و هندوستان روبهرو شد و همین امر باعث مزیت صادرات زعفران افغانستان به این کشورها شد.
وی یادآور شد: در حالی که در گذشته عنوان میشد ایران باید زعفران افغانستان را مدیریت کند، اکنون با توجه به تعرفهگذاری 30 تا 50 درصدی برای زعفران ایران توسط کشورهای چین و هند و حمایت کشورهای اروپایی از این موضوع، افغانستان زعفران ایران را بدون تعرفه ترانزیت و مدیریت میکند.
شریعتیمقدم در ادامه پاسخ به پرسش ایانا تأکید کرد: در بخش تولید وقتی متوسط تولید زعفران در ایران سه کیلوگرم در هکتار است، اما بهترین تولیدکننده 30 کیلوگرم در هکتار تولید میکند؛ لذا میتوان به وضوح دید که چه پتانسیل خوبی در ایران وجود دارد.
وی با بیان اینکه وقتی با یک خشککن و هیتر میتوان 30 درصد به کیفیت زعفران ایرانی اضافه کرد، اظهار داشت: یا وقتی از طریق زعفران ارگانیک میتوانیم 30 تا 40 درصد بازار تازه ایجاد کنیم، اما جز ادعای داشتن زعفران ارگانیک، به لحاظ برخورداری از گواهینامههای معتبر بینالمللی، سهم زعفران ایران از بازار ارگانیک جهان کمتر از یکهزار هم نیست!
مدیرعامل صندوق توسعه صادرات زعفران کشور یکی از موانع پیشتاز بودن برندهای زعفران ایران در بازار جهانی و رقبای تازه به عرصه آمده را تدوام موانع رونق کسب و کار در ایران برشمرد و گفت: قطع جوایز گذشته برای بستهبندی زعفران، نرخ سود بانکی بالاتر از کشورهای رقیب مانند اسپانیا و نظایر آن ازجمله عوامل مانع نفوذ بیشتر زعفران ایران در بازار جهانی است که باعث میشود برخی کشورها از این موانع دست و پاگیر به نفع رونق خود در بازار جهانی بهرهبرداری میکنند.
شریعتیمقدم با اشاره به اینکه امروز 30 کشور جهان به تولید زعفران روی آوردهاند، افزود: این در حالی است که امروز در هلند از طریق کشت بافت پیاز زعفران را تکثیر میکنند و به کشورهای متقاضی ارائه میدهند و حتی بهدنبال فروش پیاز اصلاح شده زعفران به ایران هم میشوند!
وی با اشاره به اینکه شرکت متبوعش میکوشد از طریق رقابت توام با رفاقت در برخی پروژههای تحقیقاتی با برندهایی نظیر "سحرخیز" نظام بازار مصرف این محصول را به نحو بهتر مدیریت کند، خاطرنشان کرد: اگرچه با تولید 85 درصد زعفران ایران در خراسان رضوی و 14 درصد در خراسان جنوبی عرصههای تولید زعفران را بهخوبی مدیریت کرد، اما باید در امر بازارسازی با ابتکار عملهای نوین گامهای سازنده و ماندگاری را برای تثبیت جایگاه زعفران ایران در بهترین موقعیت جهانی آن برداشت.
شریعتیمقدم با اشاره به اینکه در حال حاضر در 95 هزار هکتار از اراضی کشور کشت زعفران صورت میگیرد و 700 هزار نفر بهصورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق این محصول کشاورزی ارتزاق میکنند، ادامه داد: با گشایش دفتر خدمات به مشتریان داخلی میکوشیم تا با برگزاری سمینارهای تخصصی زعفران و سایر فعالیتهای فرهنگسازی نظیر همکاری مسترتستر یا رسانهها، در ایجاد فصل نوینی برای زعفران ایرانی در بازار داخلی و حتی خارجی گامهای تازهای برداریم.
وی در پایان در تأکید دوباره بر هدف اصلی شرکت متبوعش در راهاندازی دفتر ارائه خدمات به مشتریان داخلی اعلام کرد: تعامل نزدیک با بازار داخلی و خارجی در کنار استفاده از فناوریهای نو در عرصه تولید ازجمله اهداف مهم راهاندازی این دفتر است که نمونه بارز آن دعوت از یوروفای معروفترین آزمایشگاه اروپا و حتی جهان است که در ضیافت امروز نیز حضور دارند تا از دانش ارگانیک و امکان تشخیص محصول تراریخته از ارگانیک دارای مجهزترین آزمایشگاههای تخصصی هستند./
S-950619-03
دیدگاه تان را بنویسید