Iranian Agriculture News Agency

با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

کارگروه مشترک اقتصادی کردن مدیریت پسماند زباله الکترونیکی تشکیل می شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن تاکید بر ضرورت مدیریت کارآمد پسماندهای الکترونیکی، گفت: پیشنهاد می کنیم کارگروه مشترکی با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای اقتصادی کردن بازیافت زباله ها و پسماندهای الکترونیکی تشکیل شود.

کارگروه مشترک اقتصادی کردن مدیریت پسماند زباله الکترونیکی تشکیل می شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن تاکید بر ضرورت مدیریت کارآمد پسماندهای الکترونیکی، گفت: پیشنهاد می کنیم کارگروه مشترکی با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای اقتصادی کردن بازیافت زباله ها و پسماندهای الکترونیکی تشکیل شود.

به گزارش ایانا از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست (پام) ، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آیین امضای تفاهم نامه همکاری میان سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که عصر دیروز برگزار شد، گفت: بر خلاف شایعاتی که منتشر می شود استانداردهای امواج موبایل در ایران منطبق با استانداردهای اتحادیه جهانی مخابرات است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن تاکید بر اینکه امواج موبایل حتی از امواج رادیو و تلویزیون نیز ضعیف تر است و به طور کلی تشعشع این امواج ضرری به همراه ندارد، تصریح کرد: آنچه مورد بحث و بررسی است در خصوص امواج ماهواره ای است.

رصد امواج ماهواره با همکاری سازمان انرژی اتمی

وی ادامه داد: در ارتباط با امواج ماهواره ای نیز از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم، مباحث به صورت جدی مورد پیگیری و شفاف سازی قرار گرفته است و هم اکنون نیز رصد این امواج از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با همکاری سازمان انرژی اتمی در حال پیگیری است .

واعظی با بیان اینکه نگرانی های گذشته در این خصوص اکنون کمتر شده است، گفت: می توانیم به مردم اطمینان دهیم که مراقبت ها در این خصوص افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: زمانی که رئیس جمهور در صحبت‌های پیش از انتخابات خود از مدنظر قرار‌دادن محیط زیست به عنوان یکی از اولویت‌های دولت خود خبر می‌داد، بسیاری بر این باور بودند که این مساله یک موضوع فانتزی است، چرا که در تمام کشورهای دنیا سازمانی به محیط زیست اختصاص یافته، اما در این زمینه تنها در کشورهای اروپایی شاهد فعالیت جدی هستیم. اما اکنون با اقداماتی که صورت گرفته برای دیگران مشخص شده است که محیط زیست یک موضوع مردمی و عام‌المنفعه است و اگر در این زمینه فرهنگ‌سازی‌های لازم صورت بگیرد تمام مردم به آثار و نتایج آن پی خواهند برد.

واعظی ضمن بیان این موضوع که اولویت باید حفظ محیط زیست باشد، گفت: هنر، تحقق اهداف توسعه ای در کنار حفظ محیط زیست است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اهمیت و نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در رشد و توسعه صنعت سبز و حفظ محیط زیست، اظهار کرد: هم اکنون شرکت پست با تمرکز بر مقوله تجارت الکترونیک، شرکت پست بانک با تمرکز بر راه اندازی دفاتر خدمات ارتباطی روستایی، سازمان فضایی با تمرکز بر فناوری سنجش از دور و منطقه ویژه اقتصادی پیام با آوردن مجموعه های اقتصادی از صنایع سبز و هوشمندسازی در خصوص محیط زیست فعالیت های متمرکز مرتبطی را ارائه می دهند.

این مقام مسئول با اشاره به نقش فناوری اطلاعات در کاهش زباله های زیستی به موضوع انتخابات و نقش فضای مجازی اشاره کرد و توضیح داد: در انتخابات اخیر به دلیل استفاده کاندیداها از فضای مجازی شاهد کاهش استفاده از کاغذ بودیم و از سوی دیگر، صنعت فناوری اطلاعات، زمینه ساز برگزاری انتخاباتی کارآمد و بی نقص شد.

واعظی با بیان اینکه برای ۲۵ فرآیند برگزاری انتخابات الکترونیک آماده بودیم، افزود: اما ۲۴ فرآیند مرتبط با این طرح در انتخابات اخیر انجام شد و تنها مقوله رأی الکترونیکی اجرایی نشد. بر این اساس، از وزارت کشور و شورای نگهبان خواسته ایم که با توجه به آمادگی زیرساخت های ارتباطی برای انجام رأی‌گیری الکترونیکی، دوره های بعدی انتخابات را با استفاده از رأی‌گیری الکترونیکی برگزار کند .

اینترنت اشیاء راهی برای حفظ محیط زیست

وی ایجاد شهر هوشمند را از دیگر مباحثی عنوان کرد که می تواند به حفظ محیط زیست کمک کند و گفت: تا سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۵۰ میلیارد انسان و شیء از طریق اینترنت به یکدیگر متصل می شوند که این مقوله با نام اینترنت اشیاء شناخته می شود می تواند در خدمت محیط زیست قرار گیرد .

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بر این اساس در مرکز تحقیقات مخابرات طرح اینترنت اشیاء را به صورت آزمایشی و پایلوت اجرا کرده ایم .

واعظی ضمن تاکید بر ضرورت مدیریت کارآمد پسماندهای الکترونیکی، گفت:پیشنهاد می کنیم کارگروه مشترکی با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای اقتصادی کردن بازیافت زباله ها و پسماندهای الکترونیکی تشکیل شود .

این مقام مسئول به موضوع دسترسی ایرانیان به تلفن همراه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بیش از 100 میلیون سیم کارت در دست 80 میلیون نفر جمعیت ایران است و گویی تلفن همراه هم مانند بسیاری از البسه برخی افراد به طور سالانه در حال تغییر است اما در کنار این تغییر و تحولات باید به این نکته هم توجه داشت که پسماندهای مربوط به این بخش چه خواهد شد.

وی همچنین در مورد همکاری با سازمان محیط زیست برای کاشت فیبر نوری در حاشیه جاده ها گفت: در راستای توسعه شبکه زیرساخت کشور، پروژه نور ۲ و ایجاد ۱۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتر فیبر نوری در بین شهرها و استان ها تعریف شد که برای حفاظت از مسیرهایی که فیبر نوری کشیده می شود درخواست داریم سازمان حفاظت محیط زیست با ما همکاری داشته باشد .

درخواست همکاری شرکت ارتباطات زیرساخت از سازمان حفاظت محیط زیست برای گسترش فیبر نوری

گفتنی است، محمود خسروی مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت ایران با بیان اینکه گسترش فیبر نوری در برخی نقاط نیازمند اجازه سازمان حفاظت محیط زیست است، گفت: همکاری سازمان حفاظت محیط زیست با شرکت ارتباطات زیرساخت برای گسترش شبکه فیبر نوری در نهایت به حفظ محیط زیست خواهد انجامید.

وی، گسترش فیبر نوری در همه نقاط کشور را عاملی برای گسترش فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی در کشور دانست و خاطرنشان کرد: افزایش سطح آی.سی.تی در کشور راهکار مناسبی برای رسیدن به محیط زیست پاک است زیرا آی.سی.تی مهمترین عامل برای کاهش مصرف منابع طبیعی است.

خسروی به برگزاری انتخابات اخیر در کشور که با کمترین میزان مصرف کاغذ همراه بود اشاره کرد و افزود: افزایش میزان دسترسی مردم به فناوری های ارتباطی در این انتخابات نشان داد با مراجعه بیشتر مردم به این فناوری ها، مصرف کاغذ کاهش می یابد.

وی با بیان اینکه شرکت ارتباطات زیرساخت متولی اصلی گسترش زیرساخت های ارتباطی کشور است، تاکید کرد: گسترش زیرساخت های ارتباطی در برخی نقاط منوط به موافقیت سازمان حفاظت محیط زیست است که امید می رود این سازمان همکاری لازم را داشته باشد.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت ایران تاکید کرد: استفاده از آی.سی.تی که فناوری سبز است در نهایت حفاظت محیط زیست را آسان تر خواهد ساخت.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید