Iranian Agriculture News Agency

دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران به ایانا خبر داد:

کاهش 15 درصدی هزینه‌های تولید لبنیات با رفع تحریم‌ها/ قیمت لبنیات افزایش پیدا نمی‌کند

صنایع لبنی خوش‌بین هستند که با لغو رمسی تحریم‌ها تا دو هفته آینده برداشته شده و حداقل 10 تا 15 درصد از هزینه‌هایی که برای واردات مواد اولیه صنایع لبنی نیاز است، کاسته شود و بدین‌ترتیب نیازی به افزایش دستوری قیمت لبنیات نیست.

کاهش 15 درصدی هزینه‌های تولید لبنیات با رفع تحریم‌ها/ قیمت لبنیات افزایش پیدا نمی‌کند
کاهش 15 درصدی هزینه‌های تولید لبنیات با رفع تحریم‌ها/ قیمت لبنیات افزایش پیدا نمی‌کند

دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره تصمیم نهایی درباره افزایش شش درصدی قیمت لبنیات که قرار بود از امروز اعمال شود، گفت: مصرف سرانه شیر و لبنیات نصف استاندارد جهانی تعیین شده است. بنابراین مخاطرات پوکی استخوان، خرابی دندان‌ها و سایر عوارض دیگر در کشور در حال تشدید است و اگر قیمت لبنیات بیش از این افزایش یابد، باز هم قدرت خرید مردم پایین خواهد آمد و مشکلات ثانویه به‌وجود می‌آید.

رضا باکری افزود: از چهار سال گذشته که هدفمندی یارانه‌ها در کشور اجرا شد، قدرت خرید مردم بر اساس برآوردهای انجام‌شده توسط بانک مرکزی از کاهش برخوردار بود؛ بنابراین در کارخانه‌های صنایع لبنی نیز در این روزها با مازاد تولید روبه‌رو هستیم، به‌گونه‌ای که مشتری برای محصولات تولیدشده وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از 25 هزار تن شیرخشک در انبارها دپو شده که ناشی از عدم خرید مردم و تعطیل شدن آن به شیرخشک است که اگر بخواهیم قیمت را بر اساس دستورات سازمان حمایت افزایش دهیم، باز هم میزان مصرف لبنیات کمتر از مقداری خواهد بود که در حال حاضر است.

باکری ادامه داد: در زمانی که بازار عرضه و تقاضا خوب جواب نمی‌دهد، افزایش 100 تومانی قیمت شیرخام و شش درصدی فرآورده‌های لبنی نیز جواب نخواهد داد.

وی تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی معتقد است قیمت شیرخام باید به یک‌هزار و 570 تومان برسد تا تولید برای دامداران اقتصادی باشد، در صورتی که اکنون قیمت یک‌هزار و 440 تومانی نیز خریدار ندارد؛ بنابراین شکاف زیادی در این بخش وجود دارد.

باکری یادآور شد: شرایط رکود اقتصادی بر تمامی بخش‌های کشور سایه افکنده و کسی گناهکار نیست، اما امیدوار به آن هستیم که با برداشته شدن تحریم‌ها، تا دو هفته آینده بتوانیم بخشی از مشکلات را مرتفع کنیم.

مردم آمادگی افزایش قیمت لبنیات را ندارند، کارخانه‌ها به روال سابق محصول می‌فروشند

دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران تأکید کرد: هیچ کارخانه‌ای از امروز افزایش فرآورده‌های لبنی را اعمال نکرده است و شیرخام دامداران نیز با افزایش 100 تومانی روبه‌رو نشده است، زیرا باید تصمیم نهایی گرفته شود و سپس با قیمت دستوری اعمال‌شده روبه‌رو شویم.

وی اظهار داشت: مصرف‌کنندگان آمادگی خرید شیر و فرآورده‌های لبنی با قیمت بالاتر را ندارند و این حقیقتی است که باید به توافق قیمتی مشترکی دست پیدا کنیم و سپس نسبت به اعمال آنها اقدام کنیم.

باکری همچنین گفت: صنایع لبنی و تمامی دست‌اندرکاران حوزه شیر خوش‌بین هستند که تا دو هفته آینده که تحریم‌ها برداشته می‌شود و بانک مرکزی امکان داد و ستد با مجامع بین‌المللی را خواهد داشت، حداقل 10 تا 15 درصد از هزینه‌های بخش تولید که مربوط به واردات مواد اولیه صنایع لبنی است، کاهش یابد.

وی در پایان افزود: در صورتی که این مسئله اجرایی شود، اثرات مثبتی در بهای قیمت تمام‌شده فرآورده‌های لبنی خواهد داشت و دیگر نیازی به اعمال قیمت‌های دستوری نیست./

خبرنگار: مژگان ستار

F-941001-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید