Iranian Agriculture News Agency

نماینده ادواری دوره هشتم مجلس شورای اسلامی به ایانا خبر داد:

حل مشکل بی‌اعتمادی کشاورزان به صندوق بیمه، در صورت مساعدت مجلس/ تخصیص تنها 20 درصد اعتبارات صندوق بیمه

از آنجا که تخصیص نیافتن اعتبارات به صندوق بیمه محصولات کشاورزی نوعی بی‌اعتمادی در بین بهره‌برداران به‌وجود آورده است، امید می‌رود که با تصویب طرح دوفوریتی تخصیص 100 درصدی اعتبارات بخش، این مشکل مرتفع شود.

حل مشکل بی‌اعتمادی کشاورزان به صندوق بیمه، در صورت مساعدت مجلس/ تخصیص تنها 20 درصد اعتبارات صندوق بیمه
حل مشکل بی‌اعتمادی کشاورزان به صندوق بیمه، در صورت مساعدت مجلس/ تخصیص تنها 20 درصد اعتبارات صندوق بیمه

نماینده ادواری دوره هشتم مجلس شورای اسلامی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره نارضایتی کشاورزان بیمه‌شده از پرداخت دیرهنگام غرامت توسط صندوق بیمه محصولات کشاورزی گفت: برای سال جاری یک‌هزار و 150 میلیارد تومان اعتبار به صندوق بیمه محصولات کشاورزی اختصاص یافته است، اما تا به این لحظه، تنها 200 میلیارد تومان یعنی 20 درصد از اعتبارات فوق تخصیص یافته است.

جلال محمودزاده افزود: به‌دلیل آنکه دولت اعتبار مربوط به صندوق بیمه را به‌صورت تخصیص 100 درصدی در لایحه بودجه نیاورده، مشکلات این‌چنینی به‌وجود آمده است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس طرحی دوفوریتی که به امضای بیش از 100 نماینده رسیده است، در نظر داریم که در برنامه بودجه سال آینده، اعتبارات مربوط به این صندوق تخصیص‌یافته تلقی شود.

محمودزاده ادامه داد: در حال حاضر این طرح به امضای بیش از 100 نفر نماینده رسیده و در مرحله چاپ است که پس از آن به صحن علنی مجلس وارد شده و پس از اعلام وصول، در نوبت قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: از آنجا که اعتبارات مربوط به صندوق بیمه محصولات کشاورزی نسبت به اعتبارات عمرانی کل کشور بالا نیست، تصویب چنین طرح دوفوریتی دوره از ذهن نیست.

محمودزاده یادآور شد: امیدواریم که بدین‌ترتیب بتوانیم بخشی از مشکلات بهره‌برداران بخش کشاورزی را مرتفع کنیم.

دریافت حق‌السهم کشاورز و کوتاهی دولت در پرداخت غرامت

مشاور قائم‌مقام صندوق بیمه محصولات کشاورزی تأکید کرد: در حال حاضر 25 تا 30 درصد حق بیمه توسط کشاورز پرداخت می‌شود و 70 درصد مابقی را دولت باید پرداخت کند که متأسفانه در این بخش با مشکل روبه‌رو هستیم.

وی اظهار داشت: قرارداد منعقدشده بین بیمه‌گر و کافرما لازم‌الاجرا است، اما در زمان پرداخت غرامت، از آنجا که دولت بودجه ندارد، همیشه این صندوق با کسری روبه‌رو است.

محموزاده همچنین گفت: کشاورزان حق‌السهم خود را به‌صورت کامل پرداخت می‌کنند و انتظار بالایی نیست که توقع داشته باشند، غرامتشان به‌موقع پرداخت شود.

وی در ادامه افزود: برای جلوگیری از چنین مشکلی، لازم است این طرح هرچه سریع‌تر به تصویب مجلس برسد تا بدین‌ترتیب اطمینان کشاورزان به صندوق بیمه افزایش یابد.

نماینده ادواری دوره هشتم مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اعتبارات اختصاص‌یافته به این صندوق باید پایدار باشد تا کشاورزان با اطمینان نسبت به تولید اقدام کنند و اگر در مواقعی خسارتی به‌وجود آمد، نتیجه دسترنجشان به هدر نرود.

محمودزاده ادامه داد: به‌طور متوسط در بیشتر سال‌ها اعتبارات تخصیص‌یافته به صندوق بیمه 40 تا 50 درصدش باقی می‌ماند و خیلی به ندرت پیش آمده که این صندوق 50 درصد اعتبار تخصیصی داشته باشد.

وی در پایان تصریح کرد: امیدواریم که نمایندگان مجلس این موضوع را هرچه سریع‌تر در دستور کار قرار دهند تا مشکل بهره‌برداران بخش کشاورزی مرتفع شود./

خبرنگار: مژگان ستار

P-940910-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید