Iranian Agriculture News Agency

100 هزار پرونده تغییر کاربری اراضی کشاورزی در کشور

وزیر جهاد کشاورزی گفت: یکی از دغدغه های اصلی نظام بحث تجاوز به اراضی ملی و تغییر کاربری برخی زمین های کشاورزی به مسکونی است.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران(ایانا) به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، "محمود حجتی" در جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال که با حضور استاندار کرمان، نمایندگان مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی و مدیران استانی عضو در این شورا برگزار شده بود، با بیان اینکه در سال پیش، در استان کرمان کار بسیار سخت اما فوق العاده ای در خصوص مقابله با حاشیه نشینی صورت گرفته است، افزود: یکی از دغدغه های اصلی نظام بحث تجاوز به اراضی ملی و تغییر کاربری برخی زمین های کشاورزی به مسکونی است که به خوبی در استان کرمان در جهت رفع این دغدغه، تلاش شده است.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در هفته درختکاری در خصوص مقابله با تغییر کاربری ها و نیز زمین خواری، ادامه داد: مقام معظم رهبری بسیار تیزبینانه پیگیر این مبحث به ویژه بحث حاشیه نشینی که به دنبال زمین خواری ها بوجود می آید هستند و بر مقابله جدی با آن تاکید فراوانی دارند. وزیر جهاد کشاورزی با قدردانی از مدیریت استان کرمان که این حرکت را بخوبی و با عزمی جهادی دنبال نموده اضافه کرد: البته در مسیر مقابله با پدیده زمین خواری و حاشیه نشینی، افرادی هم دچار ضرر و زیان می شوند که باید برای آنان نسخه ای متفاوت پیچیده شود، اما این به آن معنا نیست که از اصل مطلب دور شویم.

این مقام مسوول با تصریح بر اینکه در هر دوره زمانی، ظرفیت ها و شرایطی برای برخورد با پدیده زمین خواری و نیز تصرف اراضی و تغییر کاربری ها وجود داشت تاکید کرد: با توجه به شرایط کنونی باید با این پدیده برخورد کرد و نمی توان یک نسخه واحد را برای همه افراد دخیل و نیز همه موارد تصرف شده پیچید و با توجه به شرایط باید این کار را انجام داد.

حجتی با بیان اینکه خاک، عنصری خدادادی است که تجدیدپذیر نبوده و در دست ما ودیعه و امانت است افزود: زمین های فراوانی برای ساخت و ساز وجود دارد اما خاک کشاورزی که حاصلخیز است دیگر تجدید نمی شود و اگر به درستی از آن استفاده نشود، فرصت سوزی شده است و نمی توان به راحتی از کنار مسئله تغییر کاربری اراضی کشاورزی گذشت.

وی با تاکید بر اینکه به خاطر سوداگری و سودجویی برخی افراد، از انتفاع کشاورزی و غذایی مردم از این موهبت کوتاه نمی آییم، ادامه داد: برخی از افراد با فکر سودجویی و اینکه عواید حاصل از تغییر کاربری اراضی و فروش آنها را به جیب خود بریزند به اعمالی مبادرت می ورزند که با این قضایا به شدت برخورد می کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که اگر فقیر و محرومی دیدیم باید از آن دستگیری نموده و به وی کمک کنیم گفت: البته نباید از سر تقصیرات افرادی سوداگر که در فکر غارت اموال عمومی و بیت المال هستند بگذریم و به هیچ عنوان از آنان دستگیری نمی شود بلکه در مراجع قضایی به مجازات سختی خواهد رسید.

وی با بیان اینکه مقابله با حاشیه نشینی امری مطلوب می باشد افزود: البته با تخریب خانه ها و املاک در حواشی شهر، متاثر می شویم اما به هر حال باید رویه ای منطقی طی شود تا همه امور به سرانجام مطلوب و خوب برسد. رویه ها باید اصلاح شود.

حجتی با تصریح به اینکه در خصوص مقابله با زمین خواری و حاشیه نشینی، قوانین و مقررات صریحی وجود دارد ادامه داد: البته رویه های انجام شده منجر به اتفاقاتی می شود که این پدیده را بوجود می آورد و باید اقداماتمان را اصلاح نماییم.

وی با اشاره به طرح هایی در خصوص نسبت تراکم جمعیت در درون شهر و حریم شهرها گفت: در استان کرمان 19 میلیون قطعه زمین وجود دارد که باید از همه این ها مراقبت و حفاظت شود. باید در حمایت و حفاظت از نعمتی که خداوند به ما داده است دقت و عنایت داشته باشیم.

وزیر جهاد کشاورزی در پایان با بیان اینکه بیش از 100 هزار پرونده تغییر کاربری در کشور وجود دارد خاطرنشان کرد: در اثر اقدامات برخی افراد سودجو، افرادی هم نیز هستند که فریب آنها را می خورند، به این افراد که بعضا از قشر ضعیف و آسیب پذیر جامعه هستند فشارهایی وارد می شود که برای آنان نیز باید نسخه مناسب پیچیده شود./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید