Iranian Agriculture News Agency

192 میلیون دلار محصولات کشاورزی از آستارا به خارج از کشور صادر شد

مدیر جهاد کشاورزی آستارا از صدور 192 میلیون دلار محصول کشاورزی به وزن 206 هزار و 319 تن از ابتدای امسال تا پایان بهمن ماه از طریق گمرک مرزی این شهرستان خبر داد.

ایرج شیارکار امروز دوشنبه با اعلام این خبر گفت: امسال 39 نوع محصول کشاورزی از جمله کیوی، سیب زمینی، کشمش، کلم، سیر، سیب، سبزی، خربزه، بادمجان، انگور، پسته، پیاز، گیلاس، لیموترش، چای و خرما به وزن 206 هزار و 319 تن از دروازه مرزی آستارا به کشورهای روسیه، گرجستان، آذربایجان و سایر کشورهای آسیای میانه صادر شده است.

وی ارزش اقتصادی این محصولات را 192 میلیون دلار با صدور 10 هزار و 320 برگ فرم گواهی بهداشت نباتی ذکر کرد و افزود: صادرات این محصولات در مجموع از لحاظ وزنی دو درصد و از لحاظ ارزش اقتصادی هفت درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

مدیر جهاد کشاورزی آستارا اضافه کرد: همچنین در این مدت هفت نوع محصول کشاورزی نظیر تخته سوزنی برگ، ذرت، سبوس گندم، تفاله گندم، تفاله چغندر و ریشه شیرین بیان به وزن 78 هزار و 607 تن از کشورهای روسیه و گرجستان از طریق گمرک مرزی آستارا وارد کشور شده است.

شیارکار افزود: در 11 ماه سال جاری نظارت و اعمال کنترل بر ترانزیت پنج نوع محصول کشاورزی به وزن 11 هزار و 748 تن شامل تخته سوزنی برگ، ریشه شیرین بیان، آرد، سیب درختی و گردو با پوست به کشورهای حاشیه خلیج فارس صورت گرفته است.

گمرک آستارا به عنوان یک اداره کل در امور واردات و صادرات قطعی، ورود و خروج موقت، تعاونی مرزنشینان، ترانزیت داخلی و خارجی، کارنه تیر بین المللی، مبدا و مقصد کارنه تیر، کاپوتاژ، امور مسافر، مرجوعی، امانت های پستی و قضایی فعالیت می کند.

این گمرک رتبه اول تجارت چمدانی در میان مرزهای زمینی و رتبه نخست صادرات در میان مرزهای شمال کشور را دارد.

شهرستان بندری آستارا با 85 هزار نفر جمعیت در شمال غربی استان گیلان واقع شده و به علت قرار گرفتن در نوار مرزی جمهوری آذربایجان، از مبادی مهم صادرات و واردات کشور و نیز تردد اتباع خارجی محسوب می شود./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید