Iranian Agriculture News Agency

تفاهم نامه همکاری سازمان امور اراضی و بنیاد مسکن امضاء شد

آیین مبادله تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان سازمان امور اراضی کشور و بنیاد مسکن با هدف صیانت از اراضی کشاورزی، همکاری در تامین نیازهای سکونتی روستاییان و جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی زراعی و باغ های واقع در محدوده و حاشیه روستاهای کشور با حضور قباد افشار رییس سازمان امور اراضی کشور و تابش رییس بنیاد مسکن و جمعی از مدیران دو دستگاه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران(ایانا) و به نقل از روابط عمومی سازمان امور اراضی، بر اساس تفاهم نامه منعقده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان امور اراضی کشور از این پس در زمینه صیانت از اراضی کشاورزی، باغات و تامین زمین های سکونت روستاییان با یکدیگر همکاری می کنند.بر این اساس

هر گونه الحاق اراضی به محدوده قانونی مصوب روستاها باید به تصویب مرجع ذیربط طرحهای هادی روستایی برسد. ضمنا مطابق قوانین موجود در صورتی که اراضی مورد نظر دارای کاربری کشاورزی باشند ،اخذ مجوز از کمیسیون تبصره ماده یک قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها الزامی است.اهتمام مضاعف طرفین در پیشگیری در تغییر کاربری اراضی کشاورزی و تلاش برای حفظ اراضی یاد شده از طریق پیش بینی اراضی مورد نیاز توسعه آینده روستاها در چارچوب ضوابط طرح های هادی روستایی از اهداف امضای این تفاهم نامه است.همچنین مقرر شده است در اجرای این تفاهم نامه کارگروه ملی متشکل از نمایندگان بنیاد مسکن و نمایندگان سازمان امور اراضی کشور تشکیل تا به صورت مستمر گزاش نحوه اجرای این تفاهم نامه را به روسای بنیاد مسکن و سازمان امور اراضی کشور ارائه دهند. بر اساس این تفاهم نامه دو نهاد قانونی موافقت کردند به منظور پیشگیری از تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ ها و شناسایی روستاهای مستعد گردشگری اقدام و حداکثر ظرف سه ماه آینده سه منطقه گردشکری در هر استان معرفی کنند.

دکتر افشار: هویت روستاها به عنوان مرکز تولید باید حفظ شود

رئیس سازمان امور اراضی کشور در آیین مبادله تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان بنیاد مسکن و سازمان امور اراضی کشور گفت: در 5 دهه گذشته یک میلیون هکتار از اراضی کشاورزی تخریب شده که این تخریب نشان می‌دهد که سالانه 10 میلیون تن محصولات کشاورزی را از دست داده‌ایم.

قباد افشار، گفت: امروز این تفاهم نامه تنها یک تفاهم‌نامه در چند برگ نیست بلکه سرآغاز یک حرکت هماهنگ بین دو دستگاه برای استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و ساماندهی کارهای اجرایی است.

وی ادامه داد: یکی از اهداف مهم انقلاب توجه به محرومان، روستاییان و اقشار پایین جامعه است بنابراین شعار اصلی انقلاب توجه به بخش کشاورزی است چرا که کشاورزی محور امنیت غذایی و استقلال ما برای دستیابی به توسعه همه‌جانبه است.

وی با اشاره به اینکه نگاه امروز ما بر اقتصاد مقاومتی، مزیت‌های ما در بخش کشاورزی است، گفت: پس توسعه کشاورزی چه در مدیریت بهینه منابع آب و چه در مدیریت بهینه خاک بسیار مهم است بنابراین قدم اول ما حفاظت از اراضی کشاورزی است.

افشار اضافه کرد: متأسفانه در دهه‌های گذشته بخش‌های زیادی از اراضی کشاورزی تخریب شده است به طوری که آمارها نشان می‌دهد در 5 دهه اخیر یک میلیون از اراضی کشاورزی تخریب شده و به عبارتی سالانه 10 میلیون تن محصولات کشاورزی را از دست داده‌ایم.

رئیس سازمان امور اراضی کشور خاطرنشان کرد: 3 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی به دلیل توسعه شهرها و ساخت‌وسازهای غیرمجاز در معرض تهدید و نابودی است اما خوشبختانه چند برنامه در وزارت جهاد برای حفاظت از اراضی کشاورزی در دستور کار است که می‌توانیم آن را به فال نیک بگیریم.

وی با تأکید بر اینکه بسیاری از باغات در حال از بین رفتن است گفت: تلاش خواهیم کرد قانونی را به زودی به دولت و مجلس ببریم تا موجب حفظ کاربری اراضی باغات شود. بنابراین ما امروز این تفاهم‌‌نامه را با بنیاد مسکن امضا کرده‌ایم تا هویت روستاها به عنوان مرکز تولید روستاها حفظ شود و از بین رفتن اراضی کشاورزی و باغات جلوگیری شود.

به گفته وی برای کاداستر اراضی کشاورزی قراردادی با سازمان نقشه‌برداری بسته شده که این می‌تواند مبنای برنامه‌ریزی برای سایر سازمان‌ها و حتی بنیاد مسکن قرار گیرد به طوری که این کاداستر اراضی کشاورزی می‌تواند کل اراضی کشور و وضعیت آب و خاک را بررسی و برنامه‌ریزی کند.

افشار با بیان اینکه در حال حاضر تنها 30 درصد اراضی کشور دارای سند مالکیت هستند گفت: در لایحه رفع موانع تولید تحت عنوان سنددار کردن اراضی کشاورزی این دغدغه را از روستاییان حذف و تلاش خواهیم کرد دغدغه روستاییان فقط تولید باشد.

رئیس بنیاد مسکن: آماده بازنگری در طرح‌های هادی روستایی هستیم

رئیس بنیاد مسکن هم در این مراسم گفت: آمادگی صد در صد داریم که هر جا که سازمان امور اراضی نیاز به تغییرات و بازنگری در طرح هادی روستایی دارد، آن را انجام دهیم. علیرضا تابش گفت: این تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان ما و سازمان امور اراضی کشور یک سرآغاز و همکاری گسترده در سطح استان‌ها از امروز است، بنابراین ما قول می‌دهیم و آمادگی صد در صد داریم هر جا که نیاز به تغییرات و بازنگری در طرح هادی روستایی هست، انجام دهیم و حتی طرح‌های هادی مصوب را نیز تغییر دهیم.

وی افزود: ما برای حفظ اراضی کشاورزی و باغات کشور و برنامه‌ریزی برای تولیدات کشاورزی می‌توانیم همکاری مناسبی با سازمان امور اراضی کشور داشته باشیم.

تابش ادامه داد: عمده این همکاری بر این پایه است که ما از این به بعد تغییر کاربری‌های اراضی داخل طرح‌های هادی روستایی را با موافقت سازمان امور اراضی انجام خواهیم داد و با آنها هماهنگ خواهیم شد.

رئیس بنیاد مسکن تأکید کرد: تلاش خواهیم کرد از این پس برای حفظ اراضی کشاورزی و باغات همکاری بیشتری با سازمان امور اراضی کشور داشته باشیم، پس تفاهم‌نامه امروز می‌تواند در انجام این مهم ما را بسیار کمک کند./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید