Iranian Agriculture News Agency

حجتی در روز جهانی غذا و در جمع خبرنگاران:

الگوی کشت در سال زراعی جدید اجرا می‌شود

وزیر جهاد کشاورزی از اجرای الگوی کشت در سال زراعی جدید خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، محمود حجتی امروز در حاشیه همایش روز جهانی غذا که در سالن نعمتی جم برگزار شد، با اعلام این خبر گفت: در برنامه الگوی کشت با توجه به محدودیت منابع آب، کشت فشرده در شهرک‌های گلخانه‌ای پیش‌بینی شده است.

وی با اعلام اینکه کشت سبزی‌ها از مزارع باز به گلخانه منتقل می‌شود، افزود: با این روش میزان مصرف آب برای تولید همان محصولات 90درصد کاهش می‌یابد.

حجتی با اشاره به اینکه الگوی کشت بر اساس ظرفیت‌های طبیعی و منابع آب هر دشت تدوین شده است، خاطرنشان کرد: برای ایجاد ارزش افزوده و درآمد بیشتر کشاورزان و مدیریت میزان تولید، برنامه الگوی کشت هر منطقه تدوین شده و در حال اجرا است.

وی ادامه داد: در برنامه الگوی کشت نوع محصول بر اساس ظرفیت منابع پایه تولید یعنی آب و خاک تعیین می‌شود.

به گزارش ایانا، وزیر جهاد کشاورزی پیرامون دستاوردهای سفر وی به روسیه پیرامون اتخاذ سیاست‌های جدید صادرات محصولات کشاورزی مورد نیاز روسیه تصریح کرد: چنانچه قرار است محصولی تولید صادر شود، باید بیشترین ارز آوری و ارزش افزوده را برای کشور داشته باشد.

حجتی همچنین با اشاره به اختصاص 300 میلیارد تومان یارانه به کارخانه‌های لبنی، یادآور شد: این یارانه در اختیار کارخانه‌های لبنی قرار می‌گیرد تا به ازای دریافت شیرخام از دامداران برای هر کیلوگرم شیرخام 140 تومان مابه‌التفاوت به دامداران پرداخت کنند.

وی درباره زمان اعطای این یارانه نیز تأکید کرد: این یارانه به‌زودی در اختیار صنایع لبنی قرار می‌گیرد.

وزیر جهاد کشاورزی درباره قیمت خرید تضمینی گندم موضوع دیگری بود که با توجه به مباحث اخیر در رسانه‌ها پیرامون ناکافی بودن نرخ خرید تضمینی تعیین شده است، اظهار داشت: دولت خرید تضمینی گندم را بر اساس مصوبه دولت در هر کیلوگرم یک‌هزار و 155 تومان اعلام کرد و برنامه خرید تضمینی گندم طبق روال هر سال در مراکز تحویل گندم انجام می‌شود.

حجتی همچنین گفت: در سال زراعی 94-93 برای تسهیل در خرید گندم مراکز خرید و تحویل با گستردگی خوبی آمادگی خواهد داشت.

وی درباره تصمیم‌گیری نهایی درباره تولید فرآورده موسوم به خمیر گوشت مرغ (MDM) نیز که چندی پیش انجمن صنفی فرآورده‌های گوشتی در یک نشست خبری، خواهان بازنگری موضع وزارت بهداشت در مورد آن شده بودند، افزود: بر اساس تصمیم‌های جلسه مشترک وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سازمان ملی استاندارد، خمیر گوشت مرغ می‌تواند با نظارت سازمان دامپزشکی و بر اساس استانداردهای بهداشتی و صنعتی تولید شود.

حجتی خاطرنشان کرد: مواد خام فرآورده خمیر گوشت مرغ پس از تأیید سازمان دامپزشکی و استاندارد بهداشتی در کارخانه‌های فرآوری با نظارت کارشناسان دامپزشکی فرآوری، بسته‌بندی و توزیع می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی در اظهار نظری که حاکی از توجه وی به درد دل‌های اخیری است که اعضای انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی اظهار می‌دارند، تصریح کرد: ناهماهنگی سازمان‌های نظارتی علت اصلی بروز مشکل در روند خمیر گوشت مرغ بوده است.

وی یادآور شد:‌ این فرآورده در شرایط کاملاً بهداشتی و بر اساس استانداردهای بهداشتی، تولید و عرضه خواهد شد./

P-930722-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید