Iranian Agriculture News Agency

دبیر اتحادیه صادرکنندگان روده:

افزایش قیمت گوشت قرمز، صادرات روده را کاهش داد

صادرات روده یکی از تجارت‌های پرسود کشور بوده که در سال‌های اخیر به‌دلیل افزایش قیمت گوشت قرمز میزان آن کاهش یافته است.

دبیر اتحادیه صادرکنندگان روده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: روده گوسفندی فرآوری‌شده در ایران یکی از بهترین روده‌های شناخته‌شده در جهان به حساب می‌آید و تمام کشورهای مصرف‌کننده این محصول در دنیا مشتری این محصول هستند.

شهربانو عیسی‌وند افزود: بیشترین روده فرآوری‌شده به کشورهای اروپایی صادر می‌شود که آلمان در این زمینه بالاترین سهم را دارد.

وی خاطرنشان کرد: صادرات روده از لحاظ ارزآوری یکی از باارزش‌ترین کالاهای صادراتی است که در سال‌های اخیر ایران آن را به سایر کشورها صادر کرده است، به‌طوری‌که از لحاظ ارزشی می‌توان آن را در ردیف صادرات زعفران قرار داد.

دبیر اتحادیه صادرکنندگان روده ادامه داد: کاهش سرانه مصرف و کشتار دام سبک در سال‌های اخیر عامل اصلی کاهش ورود این محصول به کارخانه‌های فرآوری روده شده و بسیاری از تولیدکنندگان را با مشکل کمبود مواد اولیه روبه‌رو کرده است.

عیسی‌وند تعداد تولیدکنندگان این بخش را معدود، ولی ارزآوری آنها را بالا دانست و تصریح کرد: در سال‌های گذشته 57 نفر به‌صورت دائم و تعدادی به‌صورت مقطعی تولیدکننده و صادرکننده این فرآورده بودند، که این رقم در سال 91 به‌دلیل کمبود و قیمت بالای مواد اولیه به 38 نفر کاهش یافته است.

وی یادآور شد: روده گاوی ایران در سال‌های اخیر به‌دلیل ممنوعیت صادرات آن به اروپا به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش صادرات داشته و تولید آن رونق گذشته را ندارد.

عیسی‌وند در پایان تأکید کرد: کشورهای اروپایی به‌دلیل مسائل بهداشتی، صادرات روده گاوی ایران را به کشورهای خود ممنوع کرده‌اند و این فرآورده در سال‌های اخیر تنها به کشورهای مصر، لبنان، سوریه و ترکیه صادر می‌شود./

خبرنگار: ابراهیم نژادرفیعی

N-920304-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید