Iranian Agriculture News Agency

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی:

مسئولان کشوری به داد گندم‌کاران خوزستانی برسند/ کمیته‌ای برای بحران گندم خوزستان تشکیل شود

برای افزایش انگیزه گندم‌کارانی که با بارندگی اخیر خوزستان متضرر شده‌اند، مسئولان کشوری باید نسبت به پرداخت کمک‌های بلاعوض، استمهال وام‌ها و افزایش سقف بیمه مزارع اقدام کنند.

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: در پی بارش باران بی‌سابقه در ماه جاری که مزارع و باغ‌های استان خوزستان را متأثر کرد، بخشی از محصولات کشاورزی را در کام نابودی فرو برد.

سیدراضی نوری افزود: گندم‌های سیلوشده نیز برخی جوانه زده و برخی دیگر سیاه شده است که این امر استفاده از این گندم‌ها برای تولید بذر را غیرممکن کرده است.

وی خاطرنشان کرد: برای تأمین بذر فصل آینده، مسئولان جهاد کشاورزی در جلسات مشترکی تصمیم‌گیری کرده‌اند.

نوری ادامه داد: بذر مورد نیاز گندم‌کاران برای فصل زراعی آینده ممکن است از سایر استان‌ها یا بذرهای وارداتی تأمین شود.

وی تصریح کرد: علاوه بر گندم، محصولات زراعی دیگری همچون جو و کلزا نیز تحت تأثیر این بارندگی قرار گرفت و برای بذر کلزا در فصل زراعی آینده نیز مشکل داریم.

حق بیمه مزارع گندم افزایش یابد

این نماینده مجلس دهم با انتقاد از مقدار حق بیمه کشاورزان یادآور شد: در حالی که تمامی هزینه‌های تولید در بخش‌های مختلف افزایش داشته است و به‌دنبال آن میزان خسارت نیز افزایش پیدا می‌کند، اما سقفی که بیمه پوشش می‌دهد، حدود 500 هزار تومان است، در حالی که اگر عملکرد در هکتار را در نظر بگیریم، حدود دو میلیون و 800 هزار تومان خسارت به مزارع وارد می‌شود. بنابراین سقفی که بیمه پوشش می‌دهد، ناچیز است و هزینه‌های کشاورزان را جواب نمی‌دهد.

نوری تأکید کرد: مزارعی که تحت پوشش صندوق بیمه نیستند نیز در وضعیت نامناسبی قرار دارند، به‌گونه‌ای‌که کشاورزان متضرر شدند و لازم است برای ایجاد انگیزه نسبت به پرداخت خسارت از منابع دیگر اقدامات لازم انجام شود.

وی اظهار داشت: درخواست تسهیلات یا کمک‌های بلاعوض به‌صورت شفاهی و کتبی در مجلس شورای اسلامی عنوان و به ریاست جمهوری نیز اعلام شده است.

نوری همچنین گفت: امید است کمیته‌ای تشکیل شود تا مسئولان راه چاره‌ای برای این کشاورزان پیدا کند.

وی در ادامه افزود: انتظار داریم استمهال برای وام‌های کشاورزان آسیب‌دیده خوزستانی و کمک‌های بلاعوض بتواند بخشی از مشکلات آنها را مرتفع کند.

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: از مسئولان ستاد بحران در استانداری نیز کمک خواسته شده که امیدواریم به‌زودی بتوانیم بخشی از خسارت‌های وارد‌شده به کشاورزان خوزستانی را جبران کنیم.

نوری در پایان میزان خسارت واردشده به مزارع شهرستان شوش در استان خوزستان را 180 تا 200 میلیارد تومان برشمرد و یادآور شد: از 85 هزار هکتار سطح زیر کشت گندم در این شهرستان، تنها 15 هزار هکتار آن برداشت شده بود که این بارندگی سیل‌آسا مابقی را از بین برد./

خبرنگار: مژگان ستار

P-920224-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید