Iranian Agriculture News Agency

رئیس اداره هواشناسی کشاورزی خبر داد:

تأمین 69 درصد بارش سالانه در شش‌ماهه اول سال زراعی

کل کشور تاکنون 69 درصد بارش سالانه خود را دریافت کرده و انتظار می‌رود 31 درصد بارش باقیمانده در فصل بهار تکمیل شود.

رئیس اداره هواشناسی کشاورزی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب درباره وضعیت تحلیلی بارش باران در زمستان سال گذشته گفت: بیشترین بارش در دامنه‌های زاگرس میانی نازل شده است که بیشینه مجموع بارش در این فصل به کوهرنگ با 625.5 میلیمتر تعلق می‌گیرد.

مسعود حقیقت افزود: میانگین بارش کشور در زمستان به 79.8 میلیمتر می‌رسد که نسبت به میانگین بلندمدت 23 درصد کاهش و در مقایسه با سال گذشته 13 درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: میانگین بارش سال گذشته 7.8 میلیمتر بوده که 23 درصد نسبت به میانگین چندین ساله کاهش داشته است.

حقیقت ادامه داد: طی این فصل، استان‌های گلستان، آذربایجان‌های شرقی و غربی دارای بارش بیش از میانگین بلندمدت بوده و در 11 استان در حد میانگین چندین ساله و در سایر استان‌های کشور کمتر از میانگین از نعمت بارش سود برده‌اند.

بوشهر کم‌بارش‌ترین استان کشور

رئیس اداره هواشناسی کشاورزی تصریح کرد: استان بوشهر با 61 درصد کاهش باران، کمترین مقدار نزولات جوی در فصل زمستان نسبت به میانگین بلندمدت را داشته است.

وی درباره وضعیت بارش باران در شش‌ماهه سال زراعی 91 یادآور شد: میانگین بارش کشور در شش‌ماهه اول سال زراعی به 159.6 میلیمتر می‌رسد که طی این مدت، بارش کشور دو درصد در مقایسه با میانگین چندین ساله کاهش داشته داشته است.

حقیقت تأکید کرد: میانگین بارش سال زراعی 92-91 در مقایسه با سال گذشته 14 درصد افزایش داشته که استان‌های یزد، گلستان، آذربایجان شرقی و غربی، اصفهان، سمنان، کهگیلویه و بویراحمد، زنجان، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، خراسان رضوی از میانگین بارش بیش از میانگین بلندمدت سود برده‌اند.

وی اظهار داشت: 9 استان کشور نیز دارای بارش در حد میانگین و 11 استان بارشی کمتر از میانگین چندساله داشته‌اند.

حقیقت در پایان گفت: کل کشور تاکنون 69 درصد بارش سالانه خود را دریافت کرده و انتظار می‌رود 31 درصد بارش باقیمانده در فصل بهار تکمیل شود./

خبرنگار: ابراهیم نژادرفیعی

V-920203-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید