Iranian Agriculture News Agency

معاون محیط‌زیست شهرستان شاهرود عنوان کرد:

مردم مجن نگران حمله پلنگ

بیمه پلنگ با قیمت گوسفند مساوی نیست

یکی دوهفته‌ای است که حضور دو پلنگ در حوالی باغ‌های شهر «مجن» در استان سمنان، نگرانی از آسیب های جسمی برای مردم منطقه ایجاد کرده است.

مردم مجن نگران حمله پلنگ

مجید قنبریان، معاون محیط‌زیست شهرستان شاهرود در این باره به «ایانا» می‌گوید: در روزهای اخیر شاهد حمله این پلنگ‌ها به گله دامداران منطقه بودیم که در جریان این حمله شش گوسفند تلف شدند.

او در پاسخ به اینکه آیا «بیمه پلنگ» می‌تواند خسارت‌های وارده به دامداران را جبران کند، می گوید: به ازای هر گوسفند، شرکت بیمه، مبلغی معادل چهارصد هزار تومان می‌پردازد و این در حالی است که یک راس گوسفند بیش از یک میلیون تومان در بازار قیمت دارد. به این ترتیب دامدار نمی‌تواند حتی با دریافت مبلغ بیمه، خسارت خود را کامل دریافت کند.

دلیل حضور پلنگ‌ها در اطراف سکونتگاههای انسانی چیست؟

آیا تخریب کوهستان شاهوار می‌تواند عاملی برای ناامنی و کشیده شدن این جانور به سکونتگاههای انسانی اطراف باشد؟ قنبریان می‌گوید: این پلنگ‌ها توله دارند و از ترس دور شدن از آن‌ها دنبال شکارهای دشوار مانند کل و بز یا قوچ و میش نمی‌روند. آن‌ها در شعاع محدودی تردد کرده و گوسفندها برایشان یک طعمه راحت اند که می‌توانند پس از شکار به سمت توله‌ها بازگردند.

او با اشاره به اینکه مردم منطقه بیش از دام ها ، نگران جان خودشان هستند، بیان می‌کند: چند سال پیش ما با حمله پلنگ به دو نفر از اهالی روبرو بودیم که در یک مورد جمجمه فرد و در مورد دیگر، یکی از افراد از ناحیه کتف دچار آسیب دیدگی شده بود.  البته این پلنگ زخمی بود و متأسفانه پس از زنده گیری در مسیر انتقال به گرمسار از بین رفت.

 

شهر مجن در ۳۵ کیلومتری شمال غربی شاهرود قرار گرفته است. این شهر در میان دره نسبتاً پهناوری میان دو رودخانه پی‌حصار و پیش‌ده بنا شده‌است و شغل اکثر اهالی آن، کشاورزی، باغداری و دامداری است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید