Iranian Agriculture News Agency

آماری از فرصت‌های شغلی جنگلداری اجتماعی نداریم

چشم انتظار گزارش عملکرد پروژه هیرکانی

همکاری بین بخشی ضرورت اجرای موفق طرح های حفاظت است

ایانا-علم و محیط زیست: برای اظهارنظر درباره پروژه هیرکانی مدیران این پروژه و سازمان جنگل‌ها باید درباره گزارش نتایج حاصل شده شفاف سازی داشته باشند.

چشم انتظار  گزارش عملکرد پروژه هیرکانی

رضا شیخ‌پور فعال و کارشناس جنگل در گفت‌وگو با «ایانا» می‌گوید: برای اظهارنظر درباره پروژه هیرکانی مدیران این پروژه و سازمان جنگل‌ها باید درباره گزارش نتایج حاصل شده شفاف سازی داشته باشند.

او طرح موفق حفاظتی را به طرحی از علی یخکشی منسوب دانسته و عنوان می‌کند: در سال‌های بین 80 تا 85 پرفسور یخکشی مدیریت تلفیقی با مشارکت مردم درباره جنگل‌های شمال را با اعتبار سازمان ملل به انجام رساند. بر اساس آمارهای این پروژه، 300 درصد افزایش فرصت‌های شغلی را شاهد بودیم.

این فعال محیط‌زیست و منابع طبیعی می‌افزاید: بر اساس آموزش‌های ارائه‌شده در این پروژه بسیاری اره‌برقی‌ها را کنار گذاشته و با استفاده از طرح‌های معیشتی جایگزین و بدون بریدن یک درخت درآمد کسب کردند.

او مشکل این پروژه را عدم همکاری‌های بین بخشی دولتی در آن دوره می‌داند و می‌گوید:  ما در پروژه‌های مرتبط با حفاظت نیازمند یک هماهنگی فرابخشی و بین‌دستگاهی در کنار یک طرح جامع برای اجرا هستیم که اغلب وجود ندارد.

شیخ‌پور در همین باره با انتقاد از پروژه هیرکانی عنوان می‌کند: پایلوت این پروژه در آمل است، اما ما آماری از تغییر در سرانه درآمد بر اساس برنامه‌های اجراشده و جنگلداری اجتماعی نداریم، این در حالی است که در پروژه پرفسور یخکشی درآمد سرانه 200 درصد افزایش یافت، دامداری‌ها صنعتی شد و آموزش جامعه محلی در اولویت بود.

او یکی از دلایل موفقیت پروژه اجرا شده در سال‌های ابتدایی دهه 80 را حضور مداوم یخکشی به‌عنوان مدیر پروژه در کنار مردم می‌داند و می‌گوید: جلب اعتماد عمومی اصلی‌ترین کار در روند اجرای یک پروژه است که پرفسور یخکشی توانست آن را ایجاد کند. اعتماد نیازمند یک ارتباط خوب و معنوی با مردم است و در یخ‌کش بهشهر به‌عنوان یک منطقه بسیار محروم این اعتماد در آن دوره شکل گرفت و توانست نتایج ملموسی در تغییر معیشت و حفاظت را ایجاد کند./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید