Iranian Agriculture News Agency

شهرک‌سازی در قلب منطقه حفاظت‌شده

حیات‌وحش و تاریخ خائیز در تیررس بسازوبفروشی است

منطقه حفاظت‌شده خائیز بین استان خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته است

یک کارشناس و فعال محیط‌زیست بهبهانی از شهرک‌سازی در قلب منطقه حفاظت‌شده خائیز در استان خوزستان خبر داد.

حیات‌وحش و تاریخ خائیز در تیررس بسازوبفروشی است

محمد داسمه حقوقدان و فعال محیط‌زیست بهبهان به «ایانا» گفت: با موافقت استانداری و معاونت محیططبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست در تنگ تکاب که اصلی‌ترین زیستگاه حیات‌وحش منطقه حفاظت‌شده خائیز است، شهرک‌سازی صورت می‌گیرد.

او افزود: منطقه حفاظت‌شده خائیز بین استان خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته، اما مدیریت متمرکز آن با استان کهگیلویه و بویراحمد است. تنگ تکاب یکی از بهترین محدوده‌ها در این منطقه حفاظت‌شده است که یک منطقه تاریخی بوده و روایتگر ایستادگی آریوبرزن در مقابل اسکندر است.

داس‌مه از برنامه‌های یک سرمایه‌گذار خصوصی برای شهرک‌سازی در این منطقه خبر داد و بیان کرد: چند بار طرح این سرمایه‌گذار از طرف مدیرکل محیط‌زیست استان کهگیلویه و بویراحمد رد شد، اما متأسفانه در سفر اخیری که حمید ظهرابی معاون محیططبیعی کشور به استان خوزستان داشت دستور اجرای طرح صادر شده و ماشین‌آلات سنگین نیز وارد منطقه شده‌اند.

او اجرای چنین طرح‌هایی را مغایر با قانون دانست و عنوان کرد: به نظر می‌رسد مسئولان سیاسی هر تصمیمی بگیرند انجام می‌دهند. آن‌ها در حالی از تصویب این طرح در شورای عالی محیط‌زیست در گذشته خبر می‌دهند که در آن زمان هنوز طرح نوشته نشده بود.

این کارشناس محیط‌زیست و حقوقدان گفت: از تنگ تکاب راه‌شاهی رد شده است. این منطقه تاریخی است و فارغ از آن ما بیشترین جمعیت حیات‌وحش را در آن شاهد هستیم. در این منطقه دو هزار قوچ، میش، کل و بز وجود دارد. پلنگ و کاراکال از دیگر گونه‌های ارزشمند در این منطقه هستند که نباید با تصمیم‌های شخصی و بدون رعایت ساختارها و ضوابط زیستگاه آن‌ها را به خطر اندازیم./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید