Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان تات:

مهمترین رسالت تربیت پسران و دختران جوان روستایی در حوزه کشاورزی است

رییس سازمان تات گفت: مهمترین رسالت برای تولید در بخش کشاورزی تربیت کشاورزان جوان اعم از پسران و دختران جوان روستایی است که از مهاجرت آنها به شهر جلوگیری شود.

مهمترین رسالت تربیت پسران و دختران جوان روستایی در حوزه کشاورزی است

به گزارش خبرنگار ایانا، مجتبی خیام نکویی در هفتمین همایش ملی بزرگداشت روز جهانی زنان روستایی به مناسبت ۱۵ اکتبر با اشاره به اینکه روستاها کانون تولید بخش کشاورزی و دستیابی به امنیت غذایی هستند، بیان کرد: بخشی از تولیدات زنان روستایی و عشایری به کشورهای اروپایی و حتی کانادا صادر می‌شود. اما مشکل اصلی در زمینه بازار و بازاریابی است.

وی ادامه داد: در زمان پیروزی انقلاب تولیدات محصولات کشاورزی در کشور ۲۵ میلیون تن و جمعیت  نیز ۳۶ میلیون نفر بود، اما امروزه میزان تولیدات کشاورزی ۵ برابر شده و به ۱۲۵میلیون تن رسیده و جمعیت نیز ۸۷ میلیون نفر شده است.

رییس سازمان تات با بیان اینکه ضریب خودکفایی در بخش کشاورزی ۸۰ درصد است، گفت: مهمترین رسالت سازمان تات ساماندهی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های آموزشی و پژوهشی در بخش کشاورزی است.

خیام نکویی افزود: اگر امروز افزایش ۱۰۰ میلیون تنی مواد غذایی را داریم بخش قابل توجهی از این افزایش تولید بر عهده زنان روستایی و عشایری است.

وی عنوان کرد: حدود ۱۲ درصد از جمعیت کشور یعنی ۱۰ میلیون نفر را زنان روستایی تشکیل می دهند و ۵۰۰ هزار  نفر نیز زنان عشایری هستند.

خیام نکویی تصریح کرد:۲۵ درصد گوشت قرمز کشور توسط عشایر تولید می شود و سهم زنان عشایری در تولید این میزان گوشت قرمز  قابل توجه است. همچنین زنان عشایر و روستایی در افزایش تولید محصولات زراعی، باغی، شیلاتی، محصولات لبنی، عسل نیز نقش مهمی دارند.

رییس سازمان تات با بیان اینکه در زمان انقلاب ۷۶ درصد جمعیت روستایی  و ۲۴ درصد جمعیت شهری داشتیم اما امروزه این عدد برعکس شده است، افزود: روستاها کانون تولید بخش کشاورزی و دستیابی به امنیت غذایی هستند. اگر در طول این سال‌ها توجه ویژه‌ای به نقش زنان روستایی کرده بودیم با مهاجرت روستا به شهر مواجه نبودیم و روستاهای مولد، از  چرخه تولید خارج نمی شدند.

خیام نکویی افزود: باید کمک کنیم که معادله مهاجرت معکوس شود و خانواده‌های روستایی به عنوان حافظ و نگهدار روستاها و کانون امنیت غذایی باشد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید