Iranian Agriculture News Agency

نمایشگاه توانمندی‌های روستایی و عشایری آغاز به کار کرد

سرپرست سازمان امور عشایر ایران گفت: نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و عشایر از امروز ۱۲ مهر آغاز به کار کرد و رنگین‌کمانی از ایلات و عشایر و اقوام کشور تا ۱۸ مهر در مصلای میهمان مردم تهران هستند و تولیدات خود را عرضه می‌کنند.

نمایشگاه توانمندی‌های روستایی و عشایری آغاز به کار کرد

به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی سازمان امور عشایر ایران، سیاوش احمدی میرقائد با اعلام این مطلب، بیان کرد: همزمان با ۱۵ مهر ماه "روز ملی روستا و عشایر" ۲۶۰ پروژه در مناطق عشایری کشور افتتاح و بیش از ۱۷ هزار و ۲۰۰ خانوار از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند، برای اجرای این پروژه‌های زیرساختی و خدماتی در مناطق عشایری ۲۱۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

وی با بیان این که به مناسبت ۱۵ مهر ماه، رنگین‌کمانی از ایلات و طوایف عشایری به‌عنوان نمادی از وحدت اقوام کشور در تهران حضور خواهند داشت، گفت: رویداد بزرگ پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و عشایر کشور برای عرضه محصولات تولیدی و فرهنگی عشایر و روستاییان ۱۲ تا ۱۸ مهر ماه در مصلی تهران برگزار می‌شود.

احمدی میرقائد این نمایشگاه را رویدادی بزرگ ملی برای معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی و نمایش بازار محصولات عشایر و روستاییان کشور به مردم و مسوولان اعلام کرد و گفت: در این نمایشگاه ۲۷ سیاه‌چادر و آلاچیق عشایری از اقوام لر، ترک، بختیاری، قشقایی، ترکمن، شاهسون، بلوچ، کرد و سایر ایلات کشور به عنوان نماد وحدت ملی اقوام برپا می‌شود.

وی افزود: عشایر در این چادرها صنایع دستی، محصولات کشاورزی، مواد لبنی و غذایی، گیاهان دارویی، صنایع خلاق فرهنگی و سایر تولیدات باکیفیت تولیدی خود را عرضه می‌کنند، همچنین تعاونی‌های عشایری به همراه صندوق‌های اعتبار خرد زنان عشایری در شبستان‌های مصلای تهران، تولیدات خود را در غرفه‌های مربوطه ارائه می‌کنند.

سرپرست سازمان امور عشایر ایران ادامه داد: همچنین از گروه‌های آیینی و موسیقی محلی اقوام و عشایر دعوت شده تا با اجرای هنرهای آیینی و بازی‌های محلی محیطی شاد و مفرح برای خانواده‌ها و مردم در تهران فراهم شود و بازدیدکنندگان ضمن آشنایی با توانمندی‌های تولیدی، با آداب و رسوم و شیوه زندگی عشایر و روستاییان کشور آشنایی بیشتری پیدا کنند.

وی افزود: جمعیت عشایری کشور در قیاس با جوامع شهری و روستایی جمعیت کمی است، ولی از نظر تولیدی و اقتصادی نقش بسیار تاثیرگذاری در تولید به ویژه تولید گوشت قرمز، فرآورده‌های دامی و لبنی و صنایع دستی داشته و مصداق عینی کانون‌های ارزش‌آفرینی و حافظان امنیت غذایی کشور هستند.

احمدی میرقائد، تکریم عشایر و روستاییان و نمایش ظرفیت‌های اقتصادی آنان، معرفی طرح‌ها و پروژه‌های موفق اقتصادی در حوزه عشایر و روستا، برقراری ارتباط تجاری بین تولیدکنندگان روستایی و عشایری و مصرف کنندگان، شناسایی بازارهای مصرف برای خرید محصولات و تولیدات عشایر و روستاییان، معرفی جاذبه‌های گردشگری و فرهنگی مناطق مختلف کشور و جلب توجه برای حرکت به سمت اقتصادی کردن فعالیت‌های تولیدی عشایر و روستاییان را از جمله اهداف مهم برگزاری این نمایشگاه عنوان کرد.

سرپرست سازمان امور عشایر ایران بیان کرد: دولت سیزدهم در حوزه اقتصادی به طور جدی مصمم به ایجاد تحول در زندگی جامعه مولد عشایر با اجرای طرح‌های توسعه‌ای مانند طرح زنجیره تولید گوشت قرمز، طرح توسعه گردشگری عشایر، طرح توسعه گیاهان دارویی و طرح توسعه صنایع دستی با توجه به تولید ۳۵ درصد سهم عشایر از این صنایع است.

وی خاطرنشان کرد: اعتبار قابل توجه‌ای نیز در حوزه‌های زیربنایی ساخت و مرمت راه‌های عشایری، تامین آب شرب و کشاورزی عشایر، ساخت سرپناه‌های ایمن برای افزایش رفاه خانوارهای عشایری در دستور کار سازمان قرار دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید