Iranian Agriculture News Agency

نواقص کمباین‌های کاه کوب رفع می‌شود

جلسه رفع مشکل کمباین های کاه کوب در راستای کاهش ضایعات غلات با حضور رییس مرکز مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی و مشارکت صاحبان صنایع ساخت کمباین برگزار شد.

نواقص کمباین‌های کاه کوب رفع می‌شود
به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، جلسه کارشناسی و نقص شناسی کمباین کاه کوب به ریاست کریم ذوالفقاری و مدیران کمباین سازی اراک، کمباین سازی برزگر همدان، موسسه تحقیقات فنی و مهندسی، بنیاد توانمند سازی گندمکاران و شرکت های مرتبط برگزار شد.
 
رئیس مرکز مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی در حاشیه این نشست به خبرنگار ما گفت: یکی از مشکلات صنایع کشاورزی، بحث فرسودگی ناوگان برداشت غلات است. ما در سال ۱۰ تا ۱۴ میلیون تن گندم، ۳ میلیون تن جو دانه ای و در مجموع حدود ۱۷ تا ۲۰ میلیون تن غلات تولید می کنیم.
 
وی افزود: این غلات توسط کمباین برداشت غلات از زمین برداشت می شوند؛ در حال حاضر ۲۰ هزار دستگاه کمباین در کشور وجود دارد که متاسفانه به دلیل کمبود تزریق کمباین نو به بازار، ۱۲ هزار دستگاه آن، فرسوده است که قطعا باعث افت و ریزش در محصول می شود.
 
ذوالفقاری با بیان اینکه معضل دیگر این بخش کمباین های کاه کوب هستند، تصریح کرد: این کمباین ها در ابتدا توسط کارگاه‌ها تولید شدند و پس از آن شرکت‌ها هم تولید این وسیله را آغاز کردند.
 
وی ادامه داد: امروز جلسه کارشناسی و نقص شناسی کمباین کاه کوب با حضور کمباین سازی اراک، کمباین سازی برزگر همدان، موسسه تحقیقات فنی و مهندسی، بنیاد توانمند سازی گندمکاران و شرکت های مرتبط برگزار شد و نتایج بررسی‌های میدانی به اشتراک اعضای جلسه گذاشته شد، نتیجه جلسه این بود که جمع آوری کاه در برخی فواصل از الزامات کشاورزان است و باید ساختاری را ایجاد کنیم که اشکال سیستم های خرمن کوب کمباین های موجود اصلاح شود.
 
رئیس مرکز مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی گفت: ما ابزار قدرتمند برای جلوگیری از فعالیت کمباین های کاه کوب را داریم اما برای تعطیل نشدن اشتغال در این بخش، باید با همکاری موسسه تحقیقات فنی و مهندسی و مشارکت کلیه شرکت های تولیدکننده کمباین در ایران، ظرف سه ماه راهکار اصلاحی خرمن کوب کمباین های کاه کوب را ارائه کنیم تا کشاورز بتواند با رعایت مسائل کشاورزی حفاظتی کاه را جمع آوری کند و میزان افت، ریزش و ضایعات به حداقل برسد.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید