Iranian Agriculture News Agency

نخستین پروژه تولید مواد اولیه شیر خشک اطفال در ایران کلید می‌خورد

اجرای نخستین پروژه تولید مواد اولیه شیر خشک اطفال در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی در دو فاز، کشور را ۱۰۰ درصد از واردات این مواد بی‌نیاز می‌کند و صرفه‌جویی ارزی به همراه خواهد داشت.

نخستین پروژه تولید مواد اولیه شیر خشک اطفال در ایران کلید می‌خورد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی در جریان بازدید از کارخانه تولید شیر خشک اطفال در شهرک صنعتی کاوه واقع در استان مرکزی ضمن بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: در حال حاضر بخش عمده‌ای از مواد اولیه تولید شیر خشک اطفال به میزان ۲۰ هزار تن در سال از خارج وارد کشور می‌شود.

کریم ذوالفقاری افزود: در صورت حمایت تسهیلاتی و راه‌اندازی این پروژه، در فاز نخست ۸ هزار تن معادل ۴۰ درصد نیاز کشور به مواد اولیه تولید شیر خشک اطفال ازجمله لاکتوز، وی پروتئین، کافیین، اسکیم میلک و ویتامین‌ها در داخل تأمین می‌شود.

وی حمایت از اجرای نخستین پروژه تولید مواد اولیه شیر خشک اطفال در کشور را به‌منظور توسعه تولید و خروج از وابستگی در این حوزه، ضروری خواند و اظهار داشت: برای راه‌اندازی فاز نخست این پروژه بالغ‌بر ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی نیاز است و تلاش وزارت جهاد کشاورزی حمایت‌های تسهیلاتی از این پروژه خواهد بود.

ذوالفقاری بر ایجاد و تکمیل زنجیره ارزش و حلقه‌های پس از تولید به‌منظور ایجاد ارزش‌افزوده، اشتغال‌زایی و جلوگیری از خروج ارز از کشور تأکید ورزید و گفت: زنجیره تولید شیر خشک دارای چهار حلقه اصلی ازجمله تولید مواد اولیه است.

وی در همین حال تصریح کرد: تولید شیر خشک اطفال، بسیار حساس و دارای استانداردهای بالایی است و نیاز به شیر خشک بدون چربی و مواد اولیه و همچنین دانش فنی و پشتوانه علمی دارد و تولید این محصول باید از سلامت کامل برخوردار باشد.

صرفه‌جویی ارزی ۲۰۰ میلیون دلاری

در ادامه این بازدید، مؤسس شرکت بهداشت‌کار و تولیدکننده شیر خشک اطفال در حاشیه این بازدید بیان کرد: شرکت پالایشگاه شیر کاوه قصد دارد با اجرای این پروژه در دو فاز، تمام مواد اولیه موردنیاز شیر خشک اطفال کشور را تولید کند.

محمدباقر تحویل زاده افزود: در صورت تأمین تسهیلات و سرمایه موردنیاز، فاز نخست این پروژه ظرف دو سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و ۴۰ درصد مواد اولیه تولید شیر خشک اطفال کشور را تأمین خواهیم کرد.

وی ادامه داد: با اجرا و بهره‌برداری از فاز دوم این پروژه نیز، کل مواد اولیه شیر خشک اطفال موردنیاز کشور به میزان ۲۰ هزار تن در سال در داخل تولید می‌شود، ضمن آن‌که به دنبال صادرات این مواد به کشورهای همسایه و منطقه هم هستیم.

تحویل زاده هدف از اجرای این پروژه را بی‌نیازی کشور به واردات مواد اولیه شیر خشک اطفال عنوان کرد و درعین‌حال گفت: تولید کامل مواد اولیه شیر خشک اطفال، سالانه بیش از ۲۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور خواهد داشت.

وی اضافه کرد: در حال حاضر بخش عمده‌ای از مواد اولیه تولید شیر خشک اطفال در کشور، وارداتی است.

وی اصلی‌ترین مسئله در راه‌اندازی پروژه تولید مواد اولیه شیر خشک اطفال را تأمین تسهیلات دانست و افزود: تمام‌کارها ازجمله مطالعات مهندسی، مجوز تأسیس، تأییدیه محیط‌زیست و تعیین مکان احداث ساختمان انجام‌شده است و با تخصیص تسهیلات بانکی موردنیاز، اجرای این پروژه امسال کلید می‌خورد.

تحویل زاده بابیان این‌که در حال حاضر کشورهای معدودی همچون آمریکا، هلند، آلمان و فرانسه موفق به تولید مواد اولیه شیر خشک اطفال شده‌اند، گفت: با اجرا و گشایش این پروژه، ایران برای نخستین بار به جمع کشورهای تولیدکننده مواد اولیه شیر خشک اطفال می‌پیوندد.

وی افزود: این طرح به پشتوانه علمی و فنی زیادی نیاز دارد و دارای تکنولوژی پیچیده‌ای است.

تحویل زاده با اشاره به تأثیر تحریم‌ها بر تولیدات ایران بیان کرد: اگر تلاش تولیدکنندگان ایرانی نبود، تحریم‌ها می‌توانست تأثیرات زیادی بر اقتصاد کشور بگذارد.

وی گفت: پروژه تولید مواد اولیه شیر خشک اطفال توسط شرکت پالایشگاه شیر کاوه اجرا می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید