Iranian Agriculture News Agency

معاونت پشتیبانی مؤسسه تحقیقات برنج:

کشت بی‌هوازی برنج مشکلات کم‌آبی را در اصفهان مرتفع می‌کند

در حالی که منابع آبی زاینده‌رود در حال کاهش است، استفاده از متد کشت ایروبیک رایس یا همان کشت بی‌هوازی می‌تواند در کوتاه‌مدت مشکل شالیزارهای استان اصفهان را برطرف کند.

کشت بی‌هوازی برنج مشکلات کم‌آبی را در اصفهان مرتفع می‌کند
کشت بی‌هوازی برنج مشکلات کم‌آبی را در اصفهان مرتفع می‌کند

معاونت پشتیبانی مؤسسه تحقیقات برنج با اعلام این مطلب به خبرنگار ایانا گفت: در سیستم آبیاری سنتی، شیوه تولید برنج بر اساس شیوه غرقابی و متناوب است، اما در متد کشت ارقام برنج بی‌هوازی می‌توان با زمان‌بندی‌های آبیاری سه تا هشت روزه محصولات برنج با کیفیت‌تری تولید کرد.

محمدجواد سروش با اشاره به شوری زمین‌های استان اصفهان افزود: شیوه کشت برنج در استان اصفهان متناسب با وضعیت اقلیمی این استان نیست.

وی خاطرنشان کرد: مؤسسه تحقیقات برنج برای حل این مشکل پروژه‌های پژوهشی به‌منظور معرفی ارقام مقاوم به شوری را در دستور کار خود قرار داده است.

سروش در پاسخ به این سؤال که آیا کشت جایگزین را می‌توان راهکاری برای مقابله با بحران بی‌آبی دانست، ادامه داد: هرگونه برنامه‌ریزی برای کشت جایگزین در استان اصفهان مستلزم برنامه‌ریزی بلندمدت با در نرظ گرفتن سازوکارهای علمی، فنی و تحقیقاتی است.

وی تصریح کرد: هرگونه برنامه‌ریزی برای کشت جایگزین و به جای محصول برنج نیازمند اولویت‌بندی و نیازسنجی تولیدات کشاورزی باید به همراه توجه به مناسبت فرهنگی و زیرساختی استان باشد.

گفتنی است، چهارهزار هکتار زمین در استان اصفهان زیر کشت محصول برنج قرار دارد و به‌نظر می‌رسد با توجه به وضعیت بی‌آبی استان اصفهان و نبود برنامه‌ریزی مشخص در زمینه تغییر شیوه کشت، افزایش ظرفیت‌های تولید کشت برنج با توجه به بحران کم‌آبی مشکلات این استان را در آینده تشدید کند./

خبرنگار: یوسف فرهادی بابادی

R-910626-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید