Iranian Agriculture News Agency

کشاورزی به انگیزه برای افزایش بهره‌وری نیاز دارد

برای افزایش میزان سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی با توجه به اینکه در سال تولید ملی به سر می‌بریم، باید به ایجاد انگیزه در تولیدکنندگان با استفاده از بالا بردن نرخ بهره وری بپردازیم.

یک استاد دانشگاه با بررسی وضعیت اقتصاد کشاورزی در ایران، ضعف‌های سرمایه‌گذاری در این عرصه را از چالش‌های اساسی دانست و به خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: افزایش بهره‌وری کشاورزی محقق نمی‌شود جز با فراهم کردن زمینه‌های نامناسب برای صادرات آسان محصولات کشاورزی و فراهم کردن بازارهای وسیع، چه در سطح جهانی و چه در داخل کشور.

محمدی‌نژاد درباره تلاش دولت دراین باره تصریح کرد: دولت از دو طریق می‌تواند به این امر کمک کند، اول این که تسهیلات ارزان قیمت و وام‌های بلند مدت با نرخ سود پایین در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد و دیگر این که سیاست‌هایی را در عرصه کشاورزی اتخاذ کند که بین بخش‌های مختلف هماهنگی ایجاد کند و دارای انسجام اجرایی باشد تا منجر به نتایج مثبت شود.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد تحقیقات ادامه داد: یکی دلایلی که باعث شده کشاورزی ما آن گونه که باید رشد نکند، سنتی بودن شیوه‌های بهره‌برداری و کم سواد بودن بهره‌برداران است که باید در جهت حل این مشکل، دانش، فن‌آوری و استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا به همه بخش‌های مختلف کشاورزی انتقال دهیم.

او درباره تاثیرات میزان دسترسی تولیدکنندگان به بازارهای جهانی بر رشد و توسعه کشاورزی کشور گفت: در ایران بر خلاف سایر کشورها تولیدکنندگان اول اقدام به تولید کالا می‌کنندو پس از آن به دنبال بازار فروش می‌گردند این در حالی است که در همه جای دنیا تولیدکنندگان ابتدا به این فکر می‌کنند که در کدام منطقه چه محصولی با چه ویژگی‌هایی و با چه قیمتی به فروش می‌رسد و بعد تصمیم به تولید آن کالا می‌گیرند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اگر بخواهیم این شیوه را در کشور خودمان پیاده سازی کنیم باید بخش تحقیقات بازار را فعال کنیم تا بتوانیم نیازهای بازار را بشناسانیم و همچنین اگر بتوانیم به بازارهای جهانی دسترسی پیدا کنیم، مطمئنا انگیزه تولیدکنندگان برای تولید بیشتر می‌شود چرا که یک بازار وسیع و بدون محدودیت را در اختیار دارند که میزان ریسک کار آن‌ها را پایین می‌آورد.

وی درباره چگونگی دخالت دولت در بخش خصوصی خاطرنشان کرد: دولت با سیاست‌های تجاری‌اش، مثل نرخ تعرفه‌ها، قیمت آب و تنظیم بازار داخلی بر عملکرد بخش خصوصی تاثیر می‌گذارد.

محمدی‌نژاد ادامه داد: کشاورزی در ایران خصوصی است ولی به دلیل بهره‌وری پایین، زحمت زیاد و پرخطر بودن فعالیت در این بخش ضعیف بوده و نیازمند حمایت و در بیشتر اوقات دخالت دولت است.

وی همچنین ادامه داد: به دلیل اجرایی شدن قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها بسیاری از تولیدکنندگان هنوز نتوانسته‌اند خود را با شرایط وفق دهند، پس دولت باید از آن‌ها حمایت کنند تا بتوانند با این شرایط سازکار لحاظ شوند و بعدها کم کم دست خود را از دخالت در این بخش کوتاه کند.

محمدی‌نژاد درباره علت نوسانات در قیمت محصولات کشاورزی این گونه گفت:‌از آنجا که کشاورزی در محیط باز صورت می‌گیرد به شدت تحت تاثیر آب و هوا بوده و مسائل مثل خشکسالی، سرمایه گذاری و آفت‌ها مختلف به شدت بر میزان تولید آن‌ها تاثیر می‌گذارد و میزان ریسک را در تولیدات آن افزایش می‌دهند که این امر باعث می‌شود بازار این محصولات با نوسانات بسیار روبرو شود.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد تحقیقات یکی دیگر از دلایل این نوسانات را پراکندگی و نبود اتحاد بین تولیدکنندگان دانست.

محمدی‌نژاد در پاسخ به این سوال که چرا کشاورزی ما نتوانستند با بخش‌های صنعتی و خدماتی رقابت نزدیکی داشته باشد؟ گفت: نه تنها در ایران بلکه در هیچ جای دنیا کشاورزی به هیچ وجه نمی‌تواند با صنعت و خدمات رقابت کند و دلیل این امر را نیز سیاست‌های تجاری دولت‌ها خواند.

وی افزود: سیاست‌های تجاری دولت شامل نرخ تعرفه‌هایی است که برای واردات و صادرات محصولات کشاورزی در نظر می‌گیرد. برای مثال خیلی وقت‌ها نرخ‌های تعرفه برای واردات پایین است که باعث واردات بی رویه کالاهای خارجی به داخل کشور می‌شود که این کالاها نسبتا از کیفیت بالاتر و قیمت پایین‌تری برخوردارند.

محمدی‌نژاد همچنین ادامه داد: دولت نیز دراین باره مقصر نیست چرا که هم باید از مصرف کنندگان حمایت کند و به همین خاطر هم برای واردات کالاهای ارزان خارجی تعرفه‌های پایین در نظر می‌گیرد وهم باید متقابلا از تولیدکنندگان حمایت کند اما باید سیاست‌هایی را اتخاذ کند که کمترین تعارض را بین این دو گروه در پی داشته باشد.

وی در رابطه با محوریت توسعه کشاورزی در سال تولید ملی خاطرنشان کرد: به بهانه سال تولید ملی اگر بخواهیم تغییری در این بخش ایجاد کنیم باید از سیاست‌های کوتاه مدت مثل فراهم کردن نهاده‌های کشاورزی با قیمت ارزان و تامین سرمایه‌های در گردش تولیدکنندگان استفاده کنیم.

این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد تحقیقات در پایان صحبت‌هایش گفت:‌اگر بخواهیم کشاورزی کشور را متحول کرده و به توسعه پایدار برسیم باید به زیرساخت‌ها توجه ویژه داشته باشیم که با استفاده از سیاست‌های طولانی مدت صورت می‌گیرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید