Iranian Agriculture News Agency

خزر را به سمنان نیاورید

شهروند| جمعی از استادان دانشگاه، کارشناسان محیط‌‌ زیست، علوم زمین و منابع طبیعی کشور در نامه‌‌ای سرگشاده‌ با انتقال آب دریای خزر به سمنان مخالفت کردند.
در این نامه که از دریای خزر با نام قدیمی آن یعنی دریای «کاسپی» یاد شده، طرح انتقال آب دریای کاسپی به استان سمنان، طرحی فاقد توجیه اقتصادی و ارزیابی زیست‌محیطی معرفی شده است. به گزارش مهر، رونوشت این نامه که «اعلامیه مشترک در مخالفت با طرح انتقال آب دریای کاسپی (Caspian Sea) به سمنان» عنوان شده، به دفتر مقام معظم رهبری، ریاست جمهوری، ریاست و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ریاست قوه قضائیه، ریاست سازمان حفاظت محیط‌ زیست کشور، وزیر نیرو، ریاست سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری و ریاست سازمان بازرسی کل کشور ارسال شده است.
در این نامه نوشته شده: «بدین‌وسیله جمعی از استادان دانشگاه و متخصصان محیط‌ زیست و علوم زمین و منابع طبیعی کشور در اعلامیه‌ای مشترک مخالفت خود را با طرح وزارت نیرو برای انتقال و شیرین‌سازی آب دریای کاسپی به استان سمنان که هم فاقد توجیه اقتصادی است و هم فاقد ارزیابی جامع تخصصی و محیط ‌زیستی است، اعلام می‌دارند.»
محمد درویش، مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط ‌زیست یکی از ٢٠ تن امضا‌کننده این نامه است که درباره دلایل مخالفت خود با طرح انتقال آب خزر به استان سمنان به «شهروند» می‌گوید: «این استان از نظر پراکنش سرانه جمعیت بهترین وضع را دارد. با کمترین استقرار نفر در هر هکتار رو‌به‌رو است و به همین دلیل کمترین آسیب محیط ‌زیستی را دیده است. همچنین استان سمنان به دلیل بوم‌های طبیعی که دارد، دارای اهمیت فوق‌العاده‌ای است. این استان با داشتن مناطق حفاظت‌شده‌ای همچون خارتوران، می‌تواند به قطب بوم گردی و ایجاد کسب‌وکار سبز در کشور تبدیل شود.»
او با تاکید بر این‌که با اجرایی کردن این طرح، نباید به سمت افزایش و اتکای معیشت به آب پیش برویم، یادآوری می‌کند: «این استان در نزدیکی کویر و بسیار آسیب‌پذیر است. نباید تجربه اصفهان، یزد و کرمان را در سمنان هم تکرار کنیم. همین چندوقت پیش بود که استاندار اصفهان اعلام کرد حاضر است صنایع این استان را با یک شاخه گل به هر استانی که خواستار آن است، واگذار کند. این گفته نشان می‌دهد که مسئولان اصفهان متوجه شده‌اند، ضرری که این صنایع به همراه آورده بسیار بیشتر از منافع آن بوده است.»
درویش طرح انتقال آب و ورود آب شیرین به استان سمنان را باعث مهاجرت‌پذیری این استان می‌داند، «انتقال آب شیرین اشتغال ایجاد می‌کند و کشاورزی را گسترش می‌دهد. درحال حاضر هم این استان جزو استان‌هایی با نرخ بیکاری پایین است و در صورت انتقال آب و ایجاد اشتغال، استان سمنان نیاز خود به نیروی کار را از طریق سایر استان‌ها تامین خواهد کرد و همین موضوع این استان را مهاجرپذیر می‌کند. این در حالی است که ما کمترین مشکل و تقابل را در استان سمنان شاهد هستیم و در صورت اجرای این طرح، خودمان عامل مهاجرت و به وجود آمدن تقابل در این استان می‌شویم.»
او درباره تبعات زیست‌محیطی که انتقال آب خزر به سمنان به همراه می‌آورد هم می‌گوید: «عبور آب همچنین می‌تواند به گسست اکولوژیکی منجر شود. جنگل‌های هیرکانی را که اهمیت حیاتی آن برای کشور بر کسی پوشیده نیست، تخریب خواهد کرد و هزاران‌هزار درخت برای اجرای آن باید قطع شود. به این نکته هم باید توجه کرد که پساب سیستم آب شیرین‌کن‌ها وارد دریای خزر خواهد شد و این در شرایطی است که بسیاری از آبزیان خزر در معرض نابودی قرار دارند. ماهیان خاویاری و فوک‌های خزری وضع مطلوبی ندارند و با این کار اکوسیستم خزر به هم می‌ریزد و با دست خودمان آن را نابود کرده‌ایم.»
طرح انتقال آب خزر به سمنان با وجود تمامی مشکلاتی که ایجاد می‌کند، درحالی به بهانه تامین آب استان مطرح شده که مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط ‌زیست با اشاره به گفته‌های استاندار سابق سمنان، این توجیه را زیر سوال می‌برد.
او با اشاره به این‌که استاندار سابق سمنان صراحتا اعلام کرده با صرفه‌جویی در آبیاری محصولات کشاورزی و صرفه‌جویی ١٥‌درصدی مصرف آب در استان، مشکل کم‌آبی سمنان حل می شود، تاکید می کند:« با این وجود باز هم اجرایی شدن این طرح با هزینه ٥‌هزار‌میلیارد تومانی مطرح است؛ هزینه‌ای که تامین آن در این شرایط برای کشور بسیار سخت خواهد بود و در صورت تامین ما را مقروض می کند.»
او با تاکید بر این‌که این طرح در دولت محمود احمدی‌نژاد به صورت جدی مطرح شد، می‌گوید: «متاسفانه نکته‌ای که به آن توجهی نمی‌شود این است که ما در کشور آمایش سرزمین نداریم و براساس لابی قدرت، توسعه اتفاق می‌افتد. این در حالی است که معتقدیم اجرای این طرح اولویت ندارد و معایب و مشکلاتی که به همراه خواهد آورد، از منافع آن بیشتر خواهد بود.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید