Iranian Agriculture News Agency

اصلاح الگوی کشت و مدیریت منابع آبی دشت تبریز


معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان‌شرقی گفت: اصلاح الگوی کشت و مدیریت منابع آبی دشت تبریز، گامی مهم در راستای احیای دریاچه ارومیه است.
مهندس محمدصادق پورمهدی در حاشیه بازدید از طرح‌های کشاورزی دشت تبریز، ضمن بیان این مطلب افزود: با توجه به بحران دریاچه ارومیه و لزوم مصرف بهینه آب کشاورزی، کلزا یکی از محصولات استراتژیک کشور بوده و با نیاز آبی کم از مهم‌ترین محصولات جایگزین در اصلاح الگوی کشت است.
وی با ابراز خرسندی از عملکرد مطلوب سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی در ترویج ارقام جدید کلزا و توسعه کشت این محصول در استان افزود: ترویج و توسعه کشت کلزا، توسعه سیستم‌های آبیاری تحت‌فشار و کم‌فشار و بکارگیری روش‌های نوین در امر کاشت، داشت و برداشت از عمده‌ترین اقداماتی است که می‌توان در راستای اصلاح الگوی کشت، مدیریت منابع آب‌های زیرزمینی دشت تبریز و احیای دریاچه ارومیه به‌کار گرفت که جهادکشاورزی استان در این راستا گام‌های بزرگی برداشته است.
مهندس پورمهدی گفت: پژوهش‌های کشاورزی در احیای دریاچه‌ارومیه و رفع این بحران تاثیرگذار است و مسئولان ذیربط باید از این پژوهش‌ها استفاده کنند. تحقیقاتی شامل اصلاح الگوی‌کشت مانند معرفی ارقام جدید زراعی و باغی، ارقام متحمل به شوری و خشکی و استعدادیابی مناطق مختلف استان برای کشت گیاهان مختلف ازجمله این موارد است.
معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: با توجه به خشکسالی‌های اخیر و لزوم کاهش اتلاف آب و مصرف بهینه آن در شهرستان تبریز، احداث شبکه‌آبیاری و زهکشی در دشت تبریز یکی دیگر از راهکارهای عملی در این زمینه به‌شمار می‌رود. لازم است شرکت آب‌منطقه‌ای زه‌آب‌های استحصالی را به طریقی به دریاچه ارومیه برساند.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید