Iranian Agriculture News Agency

اعزام کشاورزان ایرانی به اروپا برای کشت فراسرزمینی/ ایران محصولات آب‌بر را در اروپا تولید می‌کند


شهروند| همزمان با اجرای برجام کشاورزان ایرانی برای کشت محصولات اساسی و آب‌بر به کشورهای اروپایی اعزام می‌شوند. روسیه، صربستان و اوکراین ازجمله کشورهای اروپایی هستند که برای کشت فراسرزمینی با ایران به تفاهم رسیده‌اند. برنج، ذرت و دانه‌های روغنی ازجمله محصولاتی هستند که ایران به دلیل تنگناهای اقلیم امکان توسعه کشت آنها را نداشته و نیاز غالب خود را از واردات تأمین می‌کند. این موضوع درحالی رخ می‌دهد که تجربه کشت فراسرزمینی ایرانی‌ها، پیش از این شکست خورده و کشاورزان ایرانی به دلیل تنش‌های سیاسی و نبود مناسبات دیپلماتیک قوی بارها از کشورهای میزبان اخراج شده‌اند.

با وجود این وزارت کشاورزی این‌بار از تضمین سرمایه کشاورزان ایرانی در کشورهای خارجی خبر می‌دهد. عباس کشاورز، معاون وزیر کشاورزی به «شهروند» توضیح می‌دهد که با آیین‌نامه‌های تنظیم شده بین وزارت اقتصاد، وزارت کشاورزی و کشورهای میزبان، مشکلات گذشته تکرار نمی‌شود و کشاورزان می‌توانند در قالب‌های تیمی و گروهی به اروپا اعزام شوند. این موضوع درحالی اتفاق می‌افتد که نشست مدیران وزارت کشاورزی با هیأت‌های خارجی همچنان ادامه دارد. پس از سفر محمود حجتی، وزیر کشاورزی به فرانسه و قرارداد صادرات محصولات ایرانی به روسیه، سرمایه‌گذاران سوییسی و اسپانیایی نیز به ایران آمده و در زمینه احداث گلخانه، تولید بذر و فرآوری محصولات کشاورزی قراردادهایی با ایران به امضا رسانده‌اند. قراردادهایی که گفته می‌شود حاصل آن ایجاد هزاران شغل در بخش کشاورزی است و جزییات آن پس از نهایی شدن مذاکرات اعلام می‌شود. عباس کشاورز، معاون زراعت وزیر کشاورزی دیروز در نشست خبری با رسانه‌ها همچنین از رخدادهای دیگر حوزه کشاورزی خبر داد. رخدادهایی که از کارشکنی اعراب در بازار صادراتی ایران تا بی‌نیازی به واردات گندم از‌ سال آینده را در برمی‌گیرد.

در شرایطی که اخبار رسانه‌ها حاکی از گشایش بازارهای صادراتی جهان به روی محصولات کشاورزی ایران است، قیمت بالا، رعایت نشدن استانداردهای تولید و راندمان پایین ازجمله موانع قدیمی است که ارزآوری ایران از محصولات کشاورزی را تحت‌الشعاع قرار داده است. موضوعی که حالا با آغوش گشوده بازارهای جهان به روی ایران بیشتر از همیشه فرصت‌سوزی می‌کند. عباس کشاورز، معاون وزیر کشاورزی دراین‌باره به «شهروند» توضیح داد: محصولات ایرانی برخلاف آن چیزی که گفته می‌شود دارای استانداردهای قابل قبولی هستند. این درحالی است که کشورهای عرب زبان و حاشیه خلیج‌فارس بارها تلاش کرده‌اند بازار صادرات محصولات کشاورزی ایران را دچار تنش کنند. به‌عنوان مثال محموله‌های صادراتی ایران را به بهانه وجود آلودگی غیرمجاز به سموم نمایشی ارجاع داده و تلاش می‌کردند کالای ایرانی را بدنام کنند. این درحالی است که برخی از آنها حتی آزمایشگاه مرجع برای تشخیص این موضوع ندارند و ایران برای رفع این اتهام تاییدیه محصولات صادراتی خود را از آزمایشگاه‌های معتبر دریافت کرده است.

کشاورز درباره بالا بودن قیمت و پایین بودن راندمان نیز توضیح داد: ایران برای کاهش قیمت و افزایش تولید خود ناچار به افزایش ضریب نفوذ دانش در مزرعه‌های خود است. دانش تراریخته و مهندسی ژنتیک نیز یکی از راه‌های افزایش بهره‌وری و راندمان در کشور است که متاسفانه در ایران هنوز برای آن به تعامل ملی نرسیدیم. این درحالی است که در بسیاری از کشورهای سنت‌گرا مانند هند که در آن جنبش‌های اعتراضی علیه دانش اتفاق می‌افتد، تولید تراریخته انجام می‌شود اما در ایران ما وارد‌کننده تراریخته هستیم اما تولیدکننده نیستیم. او همچنین با اشاره به افزایش تولید گندم به مرز ١١,٥ ‌میلیون تن تأکید کرد در ‌سال آینده ایران به واردات گندم نیاز ندارد و تمام محصول مورد نیاز از مزارع کشور تأمین می‌شود.

معاون وزیر کشاورزی همچنین با انتقاد از انتشار اطلاعات نادرست وزارت نیرو درباره مصرف آب کشاورزی اعلام کرد: تمام آبی که برای کشت محصول آب‌بری مانند هندوانه مصرف می‌شود معادل ٥‌درصد آبی است که از پشت سدهای ایران تبخیر می‌شود بدون آن‌که ارزآوری داشته باشد. کشاورز تأکید کرد: با این حال نکاشتن چاره نیست و وزارت کشاورزی برای کشاورزان ٣ شرط اصلی را در دستور کار قرار داده است تا مصرف آب در مزارع را کاهش دهد؛ کاشت نشایی با این هدف که بذر به عمق زمین نفوذ نکرده و آب اضافه مصرف نکند، آبیاری میکرو که جدیدترین تکنیک آبیاری است و تا دو‌ سال گذشته در کشور وجود خارجی نداشت و پاشیدن مالچ به روی زمین برای جلوگیری از تبخیر سطحی آب.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید