Iranian Agriculture News Agency

ژنوتیپ برتر درخت گردو، سودآورترین محصول اقتصادی جهان

ک محقق درخت گردو گفت:درخت گردو از نوع ژنوتیپ های برتر و علاوه بر قیمت بالا ، از لحاظ میزان باروری در واحد وزن نیز از سودآورترین محصولات اقتصادی جهان به شمار می رود.

'محمدعلی نعیمی' روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: انشعاب شاخه های درختان گردو با ارتفاع 40 متر و عرض 30 متر از عوامل موثر افزایش تولید این درختان است.

وی به مزیت درخت گردو نسبت به درخت پسته اشاره کرد و گفت: میزان باردهی درختان گردو درمقایسه با درختان پسته (با ارتفاع 7 متر) حدود 5 برابراست. باردهی بهترین نوع درخت پسته با سن 20 سال فقط 20 کیلو پسته خشک است.

به گفته ی وی با توجه به اینکه قیمت پسته در حدود قیمت گردو است، اما درخت گردو پنج برابر درخت پسته ، برای بهره برداران سودآوری دارد.

این کارشناس درخت گردو با بیان اینکه قیمت هر یک عدد گردوی درشت و مرغوب به 3 هزار ریال نیز می رسد،تصریح کرد: معتقدم یک درخت 10 ساله گردو از نوع ژنوتیپ برتر، نسبت به سایر درختان از سودآوری بیشتری برخوردار است و به هر میزان که سن درخت افزایش یابد، میزان سودآوری نیز بیشتر خواهد شد.

وی به عمر طولانی درختان گردو اشاره کرد و افزود: طبق نظریه کارشناسان امریکایی، عمر درخت گردو از تمام درختان باردهی که میوه خوراکی دارند طولانی تر است.

وی ادامه داد: در سال 1379 درخت گردویی بالغ بر 2 هزار سال سن در استان کرمان شناسایی شد که این درخت قدیمی ترین درخت گردوی جهان به شمار می رود.

نعیمی به نفیس ترین بافت چوبی درخت گردو اشاره کرد و گفت: در بین تمامی درختانی که مصارف صنعتی دارند، زیباترین و نفیس ترین روکش چوبی متعلق به درخت گردو است که در معرق کاری 142 رنگ و بافت در چوب درخت گردو است که این تنوع رنگی تاکنون در هیچ درخت باردهی مشاهده نشده است.

وی با اشاره به ارزش حق ریشه درخت گردو اظهارداشت: براساس نظر کارشناسان هر درخت با وجود فاکتورهایی همچون عمر ، میزان باروری، قیمت میوه، مرغوبیت محصول و ارزش صنعتی قیمت گذاری می شود که درخت گردو از لحاظ میزان باروری، قیمت بالای میوه، عمر طولانی و ارزش صنعتی چوب آن گوی سبقت را از تمام درختان ربوده و خود را در مقام اول قرار داده است.

وی اضافه کرد: درخت پسته به لحاظ میزان باروری، ارزش صنعتی و سن حدود 400 سال با درخت گردو قابل مقایسه نیست، این در حالی است که قیمت یک درخت گردو در کنگاور با سن تقریبی 10 سال با میزان بارآوری بالا و مرغوبیت خوب میوه هشت میلیون تومان برآورد شده است که حدود 100 کیلو محصول خشک می دهد.

وی با تاکید براینکه میوه درخت گردو نیازی به سردخانه ندارد، افزود: میوه گردو جز معدود میوه هایی است که هیچ گونه نیازی به هزینه انبار در سردخانه ندارد و به دلیل ماندگاری طولانی می تواند چند ماه و حتی چند سال مورد مصرف قرار گیرد.

این محقق گردو با بیان اینکه درختان گردو در مقابل کم آبی مقاوم هستند، ادامه داد: گردو جزء معدود میوه هایی است که علاوه بر تازه خوری به صورت خشکبار نیز به مصرف می رسد و مصارف زیادی در آشپزی، شیرینی پزی، صنعتی ، بهداشتی و دارویی دارد

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید