Iranian Agriculture News Agency

مدیر دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران خبر داد:

افزایش 47 درصدی حجم صید ماهیان استخوانی/ رها سازی 300 میلیون بچه ماهی در دریای مازندران

مدیر دفتر مدیریت امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران گفت: ماهی سفید گونه اقتصادی صید ماهیان شمال است که حدود ۴۷ درصد صید این ماهی در فصل صید امسال افزایش پیدا کرد.

افزایش 47 درصدی حجم صید ماهیان استخوانی/ رها سازی 300 میلیون بچه ماهی در دریای مازندران

رضا عباس پور نادری در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا، با اشاره به انواع گونه‌های ماهیان استخوانی که از دریای خزر صید می‌شوند، گفت: ماهی سفید، کفال و کپور نسبت قابل توجهی در ترکیب صید ماهیان استخوانی دارند.

وی با بیان اینکه فصل صید ماهیان استخوانی  در ۳ استان شمالی گیلان، مازندران و گلستان از مهر آغاز و تا ۱۵ فروردین ادامه دارد، افزود: شیوه بهره‌برداری از ماهیان استخوانی با استفاده از روش صید پره که گونه‌ای صید ساحلی است، در غالب تعاونی‌های پره انجام‌ می‌شود؛ ۱۱۲ تعاونی پره در ۳ استان شمالی  کشور فعالیت خود را دنبال می‌کنند.

این مقام مسئول میزان صید ماهیان استخوانی را ۶ هزار ۲۵۳ تن عنوان کرد و افزود: این عدد  رشد ۷۳ درصدی صید ماهیان استخوانی را نشان  می‌دهد. افزایش صید در  مازندران ۸۰ درصد، گیلان ۶۹ درصد و در گلستان ۳۴ درصد بوده است.

وی شرایط صید ماهیان استخوانی را برای صیادان مناسب توصیف کرد و افزود: صید امسال توجیه اقتصادی قابل قبولی برای صیادان داشت و متوسط صید در هر پره‌کشی نسبت به فصل صید سال گذشته افزایش پیدا کرده بود.

مدیر دفتر مدیریت امور صید و صیادی با اشاره به ترکیب گونه‌ای ماهیان استخوانی، تصریح کرد: ماهی سفید که گونه اقتصادی صید ماهیان شمال است حدود ۴۷ درصد افزایش داشت همچنین شرایط  برای صید کفال ماهیان مناسب و حدود  ۱۴۲ درصد این ماهی افزایش صید را تجربه کرد.

عباس پور نادری با بیان اینکه اقدامات شایسته‌ای برای حفاظت از رودخانه‌ها و محل‌های اصلی تولید مثل ماهیان استخوانی انجام شد، گفت: کمیته مدیریت صید مرکز، مصوب کرد، حفاظت از رودخانه‌ها و محل تولید مثل ماهیان استخوانی  تا پایان اردیبهشت ادامه پیدا کند تا این‌گونه به بهسازی و بازسازی این  ذخایر کمک کنیم.

به گفته این مقام؛ فصل صید ماهیان استخوانی بر اساس تصمیم مدیریت صید مرکز  به صورت رسمی ۱۵ فروردین پایان یافت اما به مدت ۶ روز تعاونی‌های پره برای تکثیر طبیعی با شیلات همکاری و برای تامین مولدین و بازسازی ذخایر  فعالیت کردند.

وی با بیان اینکه تمام حجم صید ماهیان استخوانی در داخل کشور مصرف می‌شود، اضافه کرد: اقدام برای بهسازی و تکثیر بچه ماهیان استخوانی در دریای خزر اقدامی شایسته است و به‌طور متوسط سالانه حدود ۳۰۰ میلیون قطعه بچه ماهی را رهاسازی می‌کنیم، تا در محیط طبیعی زندگی  و تکثیر شوند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید