Iranian Agriculture News Agency

موضوع همگرایی ملی را خیلی‌ها درک نکرده‌اند

فوتبال و سینما؛ اتحادی به سوی همگرایی ملی

برد ایران بر مراکش سینما دوستان را به یاد فیلم «کازابلانکا» انداخت!

اقداماتی چون لغو پخش بازی ایران مراکش در ورزشگاه آزادی که قرار بود دیروز در ورزشگاه آزادی و با حضور خانواده‌ها انجام شود و یا حذف تصویر مسعود شجاعی در بیلبورد جدید میدان ولی‌عصر، آن هم برخلاف پوستر رسمی تیم ملی، حرکت‌هایی دور از شان ملت ایران و در تعارض با همگرایی ملی است.

فوتبال و سینما؛ اتحادی به سوی همگرایی ملی

خبرگزاری ایانا، گروه فرهنگ  هنر،هادی داداشی:سینمادوستان در جریان پیروزی تیم فوتبال ایران بر مراکش از این پس نام یکی از محبوبترین فیلم‌های تاریخ سینما را به دلیل دیگری جز سینما نیز به خاطر خواهند آورد!سرزمین «کازابلانکا» حالا غیر از ساخته خاطره انگیز سال 1942 مایکل کورتیز با بازی‌های درخشان هامفری بوگارت در قامت ریک بلین و اینگرید برگمان در نقش ایلزا لاند،خیلی‌ها را به یاد برد شیرین روز گذشته ایران نیز خواهد انداخت.تفاهم فکری عمومی جالبی که تنها یکی از دستاوردهای فوتبال در گذر از کوچه باغ سینماست.

اقدام اخیر مسئولان در حمایت از اکران فوتبال در سینماها را می توان نمونه‌ای عینی از تجلی یکدلی گروه‌ها و اقشار مختلف مردم دانست. پیر و جوان،زن و مرد و دولتمرد و شهروند که شاید در خیلی از بزنگاه‌های اجتماعی، گردنه‌های سیاسی و بزرگراه‌های فرهنگی نتوانند تضارب آرای یکدیگر را تحمل و تامل کنند و به مفاهمه برسند، این بار در جریان بازی تیم ملی فوتبال کشورمان در با مراکش در جریان بازی‌های جام جهانی 2108 روسیه به یک نقطه تلاقی می‌رسند. پیوندی که در لحظه خلق گل به نفع ایران به اوج نیز می‌رسد. واقعا چقدر باید بودجه، انرژی و زمان صرف کرد تا بتوان چنین با هزینه کرد پایین به چنین اتحاد شیرینی رسید.کاری که ورزش فوتبال ما را از انوار آن بهره‌مند کرد.

اکران فوتبال در سینماها پس از گذر از مراحل متعددی چون اعتراض تهیه کنندگان،اختلاف نظر در میزان سهم سینماداران و در نهایت تصمیم گری شورای عالی اکران و نیز جلب موافقت نیروی انتظامی به سرانجام رسید، جمعه شب گذشته نمادهای عینی به یادماندنی و جذابی را از مصالحه، یا بهتر بگوییم مفاهمه ملی رقم زد. تشریک شادی و هیجان در این اشل بزرگ از طریق نمایش عمومی فوتبال کاری است که بی‌تردید سینما به تنهایی از عهده آن برنمی‌آید. مخالفان و معارضان خوشحالی عمومی شب گذشته در جریان پیروزی ایران بر مراکش اگر به درک درستی از اتفاق مذکور برسند و تجاهل نکنند، بی شک اقرار خواهند داشت که بهره‌برداری از این دست خوشی‌های عمومی و نشاط همگانی به نفع بهبود شرایط کشور، می‌تواند با هزینه‌های به مراتب نازل تری نسبت به بسیاری از سیاستگذاری های جناح گرایانه و شخصی صورت پذیرد.

وحدت و همگرایی ملی در شرایطی که هجمه نظام‌های سلطه سالار و امپریالیسم جهانی روی کشورمان و آحاد مردم افزایش یافته، شاید کلید اصلی عبور از بحران‌های حاضر باشد. دم از رسیدن به وحدت و همگرایی اما اگر صرفا از حد شعار فراتر نرود، بی اثر و نمایشی خواهد بود.

اقداماتی چون لغو پخش بازی ایران – مراکش در ورزشگاه آزادی که قرار بود دیروز در ورزشگاه آزادی و با حضور خانواده‌ها انجام شود و یا حذف تصویر مسعود شجاعی در بیلبورد جدید میدان ولی‌عصر، آن هم برخلاف پوستر رسمی تیم ملی، حرکت‌هایی دور از شان ملت ایران و در تعارض با همگرایی ملی است.

در شرایطی که می توان از این بستر ورزشی جذاب و پرطرفدار به نفع همه زمینه های اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی –هنری استفاده کرد و به ثبات و اقتدار رسید، سنگ‌اندازی و مخالف خوانی نه تنها ثمری ندارد،که لطمه زننده نیز خواهد بود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید