Iranian Agriculture News Agency

هشت محصول جدید در سیستان و بلوچستان جایگزین شد

قائم‌مقام سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان از جایگزین شدن هشت محصول جدید در این استان خبر داد.

هشت محصول جدید در سیستان و بلوچستان جایگزین شد

امان‌الله طوقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: در استان سیستان و بلوچستان برای افزایش تولید در مزارع و باغات سه راه داریم. افزایش سطح زیر کشت اولین اقدامی است که در این راستا انجام‌شده اما به این دلیل که بیشتر اراضی درجه‌یک و دو واگذارشده و بیش از این امکان واگذاری اراضی وجود ندارد، به سراغ روش‌های بعدی رفتیم. 

وی ادامه داد: افزایش تولید در واحد سطح اقدام دیگری است که در این خصوص انجام‌شده است، یعنی با انجام کارهای اصلاحی روی گیاهان، تولید بذور و نهال مرغوب و کشت آن در محیط‌های موردنظر افزایش تولید را به ازای هر هکتار داشته باشیم. 

وی افزود: مدیریت زمان، استفاده از محیط‌های بسته و کنترل‌شده سومین روش است. در سیستان و بلوچستان بیشتر روی دو روش آخر متمرکز می‌شویم. 

وی ادامه داد: خوشبختانه در دولت سیزدهم بحث الگوی کشت برای اولین بار مطرح و اجرایی شد و در سال زراعی جاری 1402-1401 الگوی کشت محصولات زراعی به تمام استان‌ها اعلام شد. همچنین در خیلی از استان‌ها نیز جنبه اجرایی پیدا کرد. برنامه بعدی روی محصولات باغبانی است که امیدواریم انجام شود. 

وی ادامه داد: در برخی از محصولات زراعی، سازمان تات و معاونت برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی کاری چندوجهی انجام داده‌اند و دستگاه‌های مختلف هم در این رابطه نقش داشتند. 

طوقی بیان کرد: اطلاعات استان‌ها و شهرستان‌ها همه‌ساله در اختیار وزارتخانه قرار می‌گیرد، به همین دلیل آمار محصولات زراعی دستخوش تغییراتی شد. به‌عنوان‌مثال در محصولات جالیزی شاهد کاهش سطح بودیم و غلات جایگزین شد. 

وی گفت: در استان سیستان و بلوچستان نسبت به سال زراعی قبل از آن 6 هزار تن افزایش محصول داشتیم که مربوط به جایگزینی محصولات جالیزی مثل هندوانه، ملون و خربزه بود.

این مقام مسئول توضیح داد: در بخش‌هایی محصولات دارویی جایگزین شد که ارزش‌افزوده دارد. در برخی از مناطق نیز محصولات جدیدی مثل گل‌رنگ کاشتیم که از گل آن به‌عنوان گیاه دارویی و از بذر آن برای ادویه و همچنین برای تأمین روغن موردنیاز استفاده می‌شود. 

وی گفت: در برخی از مناطق نیز محصولی به نام سورگوم علوفه‌ای موردتوجه قرار گرفت که قابل‌استفاده برای دامداران است. با کشت گیاه سورگوم الگوی کشت نیز در دیگر مناطق تعریف شد. در برخی از خانواده‌های زراعی مثل غلات، نباتات صنعتی، سبزی، صیفی، نباتات علوفه‌ای و دانه‌های روغنی دستخوش تغییراتی بودیم و اثر آن را در بین مردم مشاهده کردیم. 

وی اضافه کرد: گونه‌های جدیدی مثل پنبه که قبلاً وجود نداشته به استان وارد شد. این سیاست با پیگیری‌های سازمان جهاد کشاورزی استان با همت محمدعلی نیکبخت در زمان ریاست وی در جهاد کشاورزی سیستان و  بلوچستان محقق شد و ممنوعیت کشت این محصول در سطح استان برداشته شد.

به گفته وی، با تلاش‌های سازمان جهاد کشاورزی ارقام جدیدی وارد شد که با شرایط آب و هوایی منطقه سازگار باشد ما در سیستان و بلوچستان رقمی از گندم  به نام «کلک افغانی» داریم که به کشاورزان توصیه شد به‌جای آن از ارقام جدید مثل افق و نارین استفاده شود. 

وی یادآور شد: در سیستان و بلوچستان مشکل بیماری زنگ زرد با جایگزینی این محصولات در استان برطرف شد. 

قائم‌مقام سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان توضیح داد: تلاش کردیم با مشارکت معاونت تولیدات دامی و معاونت تولیدات گیاهی به‌صورت آزمایشی به‌جای ذرت دانه‌ای که موردنیاز دام و طیور است، روی رقم جدیدی مثل سورگوم تمرکز کنیم. خوشبختانه این اقدام نتیجه داده و کشت این رقم در برنامه کشت زراعی آتی ما قرار می‌گیرد. 

وی ضمن اشاره به افزایش تعداد کمباین‌ها و تراکتورها بیان کرد: این مسئله باعث شده تا افزایش راندمان را در ماشین‌آلات کشاورزی داشته باشیم و ضریب مکانیزاسیون افزایش پیدا کند. 

طوقی گفت: خوشبختانه با اقدامات خوب وزارتخانه و تسهیلاتی که قرار داده‌شده  در افزایش ضریب مکانیزاسیون توانمند شدیم. 

وی افزود: استفاده از ضایعات کشاورزی، سرشاخه‌های خرما، ضایعات موز نیز بیش از 800 هزار تن برآورد می‌شود که از دستگاه‌های ساقه خردکن و سرشاخه خردکن استفاده کنیم تا بتوانیم کمپوست را در استان تولید کنیم و در اختیار کشاورزان قرا بدهیم. 

قائم‌مقام سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان بیان کرد: از دیگر اقدامات مهم در استان ورود سرمایه‌گذاران به این حوزه است. سرمایه‌گذاران ارقام تجاری خرما را در استان کشت کردند. همین موضوع باعث می‌شود باغات درجه‌دو و سه نخیلات به باغات خرمای درجه‌یک تبدیل شود که ارزش صادراتی دارند. 

طوقی یادآور شد: یکی دیگر از اقداماتی که در نظر گرفته‌شده، کشت قراردادی است که از اقدامات خوب دولت بوده و فعلاً در زراعت در بخش غلات و گندم به کار گرفته‌شده است. با این اقدام امسال نزدیک به 29 هزار هکتار کشت قراردادی این محصول را داشتیم و توانستیم بیش از 65 هزار تن گندم را از کشاورزان خریداری کنیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید