Iranian Agriculture News Agency

مهدی معصومی اصفهانی در گفت‌وگو با «ایانا» تشریح کرد:

چالش‌های بودجه کشاورزی زیر ذره‌بین

نگاه‌ها به بخش کشاورزی ویژه‌تر شود

مهدی معصومی اصفهانی نائب رئیس دوم اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی «ایانا» چالش‌های بودجه بخش کشاورزی را تشریح کرد.

چالش‌های بودجه کشاورزی زیر ذره‌بین

او با بیا‌ن‌اینکه چند نگرانی جدی متوجه بودجه بخش کشاورزی است، گفت:یکی از از این مسائل در مورد بودجه کالاهای اساسی است. طبق آمار حدود 16 میلیارد دلار برای کالاهای اساسی لازم است اما در بودجه سال آینده تنها 12 هزار میلیارد  دلار برای این کالاها در نظر گرفته شده است.

معصومی اصفهانی اضافه کرد: اختلاف میزان نیاز کالاهای اساسی با آنچه در بودجه سال آینده در نظر گرفته شده،4 هزار میلیارد تومان است واین یکی از نگرانی‌های جدی است. چرا که معلوم نیست مابه تفاوت بودجه کالاهای اساسی قرار است از بخش کشاورزی با بخش‌های دیگر کم شود. 

او کاهش بودجه صندوق بیمه کشاورزی را نگرانی دیگر بودجه این بخش ذکر کرد و افزود: ‌با توجه به افزایش قیمت‌ها این نگرانی وجود دارد که صندوق بیمه چطور قرار است تعهدات خود را عملیاتی کند؟

نائب رئیس دوم اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: با توجه به تورم 60 درصدی مواد غذایی و افزایش هزینه‌ها و وضعیت خشکسالی ،مشخص نیست در سال آینده چگونه قرار است این اعداد پوشش داده شود و بودجه کدام بخش‌ها کاهش خواهد یافت.

او بی‌توجهی به بحث صادرات را نگرانی دیگر بودجه ذکر کرد و گفت: انتظار ما این بود که نگاه‌ها به صادرات در بودجه سال آینده مثبت‌تر شود اما این اتفاق نیفتاد. توقع داریم حالا که اختلاف نرخ ارز و صادرات مطرح است ، نگاه ویژه‌ای به بحث صادرات شود و از ظرفیت‌های موجود در کشور استفاده شود. هم‌اکنون در بخش مرغ و تخم مرغ با ظرفیت حداقل 30 تا 40 درصدی برای تولید روبرو هستیم اما باید امکان صادرات در قالب قوانین پایدار و دراز مدت 5 تا 6 ساله وجود داشته باشد.

او تاکید کرد: مساله دیگر این است که دلار در بودجه سال آینده 5هزار و 700 تومان دیده شده اما مشخص نشده است که کالاهای اساسی قرار است با چه نرخی ودر چه مقطعی از سال محاسبه شود.

معصمومی اصفهانی با بیان‌اینکه بودجه بخش کشاورزی به صورت کلان دیده شده است، گفت: بودجه برخی بخش‌ها چون خرید تضمینی محصولات کشاورزی مقداری افزایش یافته است و درمقابل بودجه برخی دیگر تغییری نداشته است.

او در پایان صحبت‌هایش این توضیح را هم داد که در شرایط تحریم باید بر صنایع غذایی و صادرات تمرکز کرد و نگاه‌ها به بخش کشاورزی ویژه‌تر شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید