Iranian Agriculture News Agency

بانوی کشاورز شیرازی در گفت‌وگو با «ایانا»

سازو کاری برای کشت گندم مشخص شود

کمبود آب و نامشخص بودن قیمت؛ باعث کاهش سطح زیر کشت گندم می‌شود

نوشین استخری، بانوی کشاورز شیرازی با بیان‌اینکه اعلام نشدن نرخ خرید تضمینی گندم اشتباه بزرگی است، به خبرنگار سیاسی «ایانا» گفت: این اقدام می‌تواند منجر به کاهش سطح زیر کشت گندم شود؛ اتفاقی که در دولت آقای احمدی‌نژاد هم رخ داد.

سازو کاری برای کشت گندم مشخص شود

استخری با اشاره‌ به اینکه اعلام نشدن این نرخ هم‌اکنون نیز کار اشتباهی است، تاکید کرد: اگر کشور نیاز به کالای استراتژیکی چون گندم دارد بهتر است چهارچوبی برای تولیدکنندگان مشخص شود و اگر نیازی به این کالا نیست به‌طور شفاف گفته شود تا گندم‌کاران برنامه دیگری را مد نظر قرار دهند.

این بانوی کشاورز که سطح زیر کشت گندم‌اش را از سالی 60 هکتار به 10 هکتار کاهش داده است، اضافه کرد؛ کم آبی و مشخص نبودن قیمت گندم در آینده از جمله دلایلی است که موجب شده سطح زیر کشت گندم را کاهش و برکشت کلزا سرمایه‌گذاری کنیم. 

او که پیش از این یکی از بزرگترین گندم‌کاران کشور بود، درباره قیمت پیشنهادی‌اش برای این کالا نیز توضیح داد: تا چند ماه قبل که نهاده‌ها قیمت مناسبی داشت،  محاسبه‌ نرخ خرید  تضمینی گندم راحت‌‌تر بود اما امروز با توجه به تورم دو رقمی، نبود برخی نهاده‌ها در بازار و هزینه‌های تحمیلی نمی‌توان قیمتی را برای خرید تضمینی گندم پیشنها داد اما بهتر است قیمتی تعیین شود که هم به نفع تولید‌کننده و هم مصرف‌کننده باشد.

این بانوی کشاورز همچنین تاکید کرد: قیمت خرید تضیمنی گندم باید براساس نرخ تورم ، هزینه‌هایی چون حمل و نقل، دستمزد کارگر و مواردی از این دست تعیین شود.

او دربخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به سوال « ایانا» مبنی براینکه آیا مطالبات شما در زمینه خرید تضمینی گندم پرداخت شده است یا نه ، گفت: مطالبات ما در منطقه شیراز، تخت جمشید و نقش رستم امسال پرداخت شد و مطالبه‌ای نداریم.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید