Iranian Agriculture News Agency

سخنگوی کمیسیون کشاورزی در گفتگو با ایانا:

تلاش برای افزایش بودجه خسارت کشاورزان در سال 98

نماینده گرگان معتقد است نبود منابع مالی و بالا بودن حجم اعتبارات موردنیاز بخش کشاورزی عامل اصلی مشکلات در بخش کشاورزی است.

تلاش برای افزایش بودجه خسارت کشاورزان در سال 98

نور محمد تربتی نژاد، سخنگوی کمیسیون کشاورزی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی ایانا در خصوص تخصیص نیافتن بودجه موردنیاز در شرایط بحران برای جبران خسارت کشاورزان گفت: «به دلیل نبودن منابع مالی کافی یک‌دهم خسارت‌ها جبران می‌شود.»

او خاطرنشان کرد: «در حال حاضر برای جبران مشکل وام کشاورزان و بازپرداخت آن قرار شده است وام به مدت سه سال استمهال شود و جرائم و سود و کارمزد بخشیده شود.»

تربتی نژاد اظهار داشت: «گرچه مصوبه برای تعهدات دولت به کشاورزان در زمان خسارات احتمالی وجود دارد، اما این مصوبات اجرایی نشده‌اند. بانک‌ها نیز در این خصوص اظهار می‌دارند دستورات و مصوبات ابلاغ می‌شود اما منابع مالی تأمین نمی‌شود.»

سخنگوی کمیسیون کشاورزی تصریح کرد: «ما در تلاشیم در بودجه 98 اقداماتی را برای تحقق یافتن اعتبار به این بخش به تصویب برسانیم.»

او با اشاره به بی‌مهری به بخش کشاورزی خاطرنشان کرد: «گرچه کشاورزان به‌طورکلی بیشتر از سایرین مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند، اما منابع مالی در تمام قسمت‌ها کم است و مختص بخش کشاورزی نیست.»

نماینده گرگان تأکید کرد: « مجلس، سازمان برنامه بودجه و بانک مرکزی همه مسئول هستند و این ایراد به آن‌ها وارد است که نمی‌توانند مطالبات قانونی و مصوب کشاورزان را بگیرند.»

سخنگوی کمیسیون کشاورزی عامل دیگر را حجم بالای اعتبارات در بخش کشاورزی دانست و گفت: «حجم بالای اعتبارات مورد نیاز موجب می‌شود توجه به این حوزه کمتر باشد.»

او با اشاره به تجربیات در سال‌های گذشته اظهار داشت: «تجربیات سال‌های گذشته موجب شد در طول سال و قبل از بسته شدن بودجه چندین جلسه با وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مربوط همچون کشاورزی و نیرو گذاشته شود تا از اتفاقات سال‌های گذشته جلوگیری شود. چراکه وقتی بودجه به مجلس می‌آید امکان تغییر آن کم است. اگر بخواهیم یکجا بودجه را اضافه کنیم باید از بخش دیگر کم شود که این کار را سخت می‌کند. ما پیشنهادات را در لایحه پیشنهادی می‌آوریم تا مجبور نباشیم در صحن تغییری در آن ایجاد کنیم.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید