Iranian Agriculture News Agency

لاریجانی بر توسعه همکاری‌های ایران و بلاروس تأکید کرد

رئیس سنای بلاروس: ایران کشوری توسعه‌یافته است

رئیس مجلس شورای اسلامی که به همراه هیاتی عالی‌رتبه به مینسک سفرکرده است در نشستی مشترک با رئیسان مجلس سنا و ملی بلاروس بر توسعه همکاری‌های اقتصادی، صنعتی و دانشگاهی دو کشور تأکید کرد.

لاریجانی بر توسعه همکاری‌های ایران و بلاروس تأکید کرد

به گزارش ایانا به نقل از ایرنا، علی لاریجانی در این نشست که در محل کتابخانه شهر مینسک برگزار شد، با ابراز خرسندی از فعال بودن گروه‌های دوستی پارلمانی ایران و بلاروس، افزود: تهران و مینسک دو شریک مطمئن و دو دوست صمیمی هستند و این موضوع در زمان‌ های مختلف خود را نشان داده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهوری بلاروس، افزود: «الکساندر لوکاشینکو» سطح همکاری‌ها و مبادلات تجاری را روشن کردند و ما با دیدگاه وی موافق هستیم که سطح روابط تجاری باید با سرعت افزایش یابد.

لاریجانی بابیان اینکه باید به همکاری‌های پارلمانی دو کشور شکل مشخصی بدهیم، تصریح کرد: گروه‌های دوستی باید این مذاکرات را پیگیری کنند تا توافق‌های به‌دست‌آمده به مرحله اجرا درآید و محقق شوند.

او بابیان اینکه درزمینهٔ تولید ماشین‌های سبک پیشرفت‌های خوبی داشتیم، گفت: ایران می‌تواند درزمینهٔ تولید ماشین‌آلات سبک با بلاروس همکاری داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه به‌غیراز همکاری‌های اقتصادی و تجاری همکاری‌های دانشگاهی نیز موضوع مهمی است، یادآور شد: همکاری‌های بین دانشگاهی بین دو کشور برای ما بسیار اهمیت دارد.

او همکاری‌های دو کشور در حوزه کشاورزی را بااهمیت خواند و افزود: ظرفیت‌هایی ایران برای بلاروس می‌تواند مهم باشد، در این رابطه محصولاتی همچون پسته، خرما و خشکبار ایران در جهان زبانزد است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب سند انتقال محکومان و استرداد مجرمان میان دو کشور ایران و بلاروس در مجلس شورای اسلامی، بر ضرورت تصویب این سند در مجالس بلاروس تأکید کرد.

رئیس سنای بلاروس: ایران کشوری توسعه‌یافته است

همچنین «میخائیل میاسنکویچ» رئیس مجلس سنای بلاروس در این دیدار ضمن خوش‌آمد گویی به مسئولان و هیئت پارلمانی ایران گفت: ما ایران را شریک مهمی برای خود تلقی می‌کنیم.

او افزود: باید همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های علمی، آموزشی، بشردوستانه و تعاملات میان استان‌های دو کشور گسترش یابد؛ تقویت همکاری‌های لجستیک و حمل‌ونقل باید تقویت شود.

رئیس مجلس سنای بلاروس با اشاره به همکاری‌های ایران و بلاروس، افزود: ما اعتقادداریم که ایران کشور توسعه‌یافته صنعتی و دارای اقتصادی پایدار است؛ کشوری که علم خود را دارد و افراد و پرسنل تربیت‌شده و آماده در آن زندگی می‌کنند.

رئیس مجلس سنای بلاروس با اشاره به اینکه نقش کشور روسیه در اتحادیه اقتصادی اوراسیا بسیار کلیدی است، ادامه داد: در سال گذشته مذاکراتی در خصوص تبادلات اتحادیه اوراسیا و ایران انجام شد.

او بابیان اینکه ایران درزمینهٔ صادرات و واردات باید یک خط‌مشی مشخص داشته باشد، تصریح کرد: جمهوری بلاروس آماده است که درزمینهٔ تولید مشترک ادوات و ماشین‌آلات، ماشین‌های خدمات شهری و اتوبوس در شهر تبریز اقدام کند.

در ادامه این نشست، «ولادیمیر آندریچنکو» رئیس مجلس نمایندگان بلاروس هم اعلام کرد که سفر پارلمانی جمهوری اسلامی ایران از اهمیت خاصی برخوردار است و ما ایران را شریک کلیدی برای خود می‌دانیم و این روابط بسیار ارزشمند است.

او بابیان اینکه تعامل دو کشور بر اساس اعتماد و احترام متقابل بسیار مهم است گفت: از همه مهم‌تر اینکه این همکاری‌ها و همکاری‌های پارلمانی به ادامه دوستی‌ها و گسترش روابط دو کشور کمک می‌کند.

رئیس مجلس نمایندگان جمهوری بلاروس در ادامه گفت: روسای جمهور ایران و بلاروس علاقه‌مندی خود را بر همکاری دو کشور بارها مطرح کرده‌اند.

او بابیان اینکه سطح این رابطه‌ها به توسعه همکاری تجاری و اقتصادی دو کشور رونق می‌بخشد، افزود: می‌توان این روابط را افزایش داد، چراکه این روابط بین دو کشور کافی نیست و باید گسترش یابد و در این مسیر تعاملات خوبی در حوزه پارلمان‌های دو کشور صورت گرفته است.

او بابیان اینکه همکاری‌های بین پارلمانی باید منظم و جامع باشد، خاطرنشان شد: گروه‌های دوستی پارلمانی ایران و بلاروس باید اولویت‌ها را تحقق بخشند و دستور کار این گروه‌ها باید مشخص شود، گروه‌های دوستی باید نقشه راه همکاری‌های بلاروس و ایران را تبیین کنند.

رئیس مجلس نمایندگان جمهوری بلاروس اظهار کرد: مبانی حقوقی و قانونی همکاری‌ها را باید بررسی کنیم و همکاری‌های بشردوستانه اقتصادی و تجاری و غیره را انجام دهیم و بایستی از تجربیات گروه‌های دوستی پارلمانی استفاده کرد.

او در ادامه بر لزوم توجه به مبانی حقوقی و قانونی دو کشور درزمینهٔ امضای اسناد تأکید کرد و گفت: فرایند تدوین این اسناد برای ما بسیار مهم است.

به گزارش ایانا، رئیس مجلس شورای اسلامی در رأس هیاتی عالی‌رتبه چهارشنبه گذشته راهی روسیه شد و پس از شرکت در کمیسیون مشترک پارلمان ایران و روسیه (روز پنجشنبه) راهی بلاروس شد تا با رئیس‌جمهوری این کشور و همتایان خود در این کشور دیدار و گفت‌وگو کند.

او روز پنجشنبه راهی بلاروس شد و صبح امروز پس از دیدار با لوکاشینکو رئیس‌جمهوری در نشستی مشترک با نمایندگان مجالس سنا و نمایندگان این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید