Iranian Agriculture News Agency

عضو مجمع نمایندگان ادوار مجلس در گفت‌وگو با ایانا

صحبت‌های روحانی دعوت به وحدت بود

آقای روحانی مسبب مشکلات امروز کشور نیست/ عدم اقناع حق رئیس‌جمهور نبود

داریوش قنبری عضو مجمع نمایندگان ادوار مجلس درباره نحوه پاسخ‌گویی آقای روحانی در جلسه امروز مجلس به خبرنگار سیاسی ایانا گفت: در مجموع آقای روحانی دراین جلسه از مسائلی که باعث ایجاد تنش و ناامیدی می‌شود،‌ جلوگیری کرد و در کل صحبت‌های ایشان دعوت به وحدت بود.

صحبت‌های روحانی دعوت به وحدت بود

او افزود: البته از آقای روحانی این انتظار می‌رفت که به شکل واقعی مسائل و مشکلات را بیان می‌کردند؛ هرچند ایشان براساس برداشتی که از جایگاه ریاست جمهوری دارند و احساس وظیفه‌ای که برای کاهش تنش و حل بحران درکشور دارند شاید نخواستند پاسخ واقعی سئوالات را بدهند و آنطور که باید و شاید به آن ورود نکردند.

قنبری با تاکید براینکه پاسخ رئیس‌جمهوری نمایندگان مجلس را قانع نکرد ، گفت: از 5 سئوالی که نمایندگان مطرح کرده بودند پاسخ 4 سئوال قانع‌کننده نبود.

او تاکید کرد: با همه اینها سئوال اینجاست که حامیان دولت دراین جلسه چه کار می‌کردند؟ به هر حال حامیان دولت در مجلس در اکثریت بودند اما چرا با مخالفان همراهی کردند؟ در پاسخ به این سئوال باید گفت؛‌ شاید انتظار حامیان دولت این بود که رئیس‌جمهور به صورت واقعی به بیان مشکلات بپردازند و سهم دولت خود و دیگران را در ایجاد مشکلات بیان کنند درحالی‌که آقای روحانی به دلیل روحیاتی که دارند، برای پرهیز از تنش و ایجاد چالش‌های بیشتر این کار را نکردند و این باعث شد بخشی از حامیان دولت با مخالفان همسو شوند و رای به عدم اقناع دهند؛‌گرچه آقای روحانی سعی کرد  با نجابت ظاهر شود و از تنش‌ها  جلوگیری کند و سیگنال‌های منفی به جامعه ندهد  اما نحوه برخورد ایشان نتونست خیلی از موافقان را در مجلس راضی کند و آنها هم با مخالفان همسو شدند.

به گفته قنبری، اگر آقای روحانی به بیان واقعی مشکلات می‌پرداختند و سهم دیگران ، رقبا و مخالفان سئوال‌کننده را می‌پرداختند، می‌توانست حمایت حامیان را داشته باشد و مجلس را قانع کند. اما در کل این همان روحیه اعتدالی آقای روحانی بود که سعی کرد همه طرف را داشته باشد  اما در نهایت موجب شد هیچ طرفی  را نداشته باشد.

او اضافه کرد: در واقع تفکر اعتدالی آقای روحانی و تلاش  برای داشتن هر دو طیف،‌ هر پاسخ‌گو نیست. پایگاه حمایتی آقای روحانی، جریان اصلاحات است و ایشان باید بیشتر به پایگاه خود نزدیک شود. تلاش ایشان برای جذب تندروهای اصولگرا بیهوده است. ایشان باید تلاش کند جریان اصلاحات و معتدلین را داشته باشد. اینکه به دنبال وحدت آرمانی برای همسو شدن مخالفان تندور با ایشان باشند اتفاق نخواهد افتاد.ضمن‌اینکه تلاش ایشان برای یاداوری شرایط خطیر کشور به مخالفان و همراهی  با دولت شدنی نیست.

او تاکید کرد: آقای روحانی برای موفقیت خود بایستی به پایگاه اجتماعی خود توجه بیشتری کند. درغیر این صورت ادامه این وضعیت موجب می‌شود پایگاه اجتماعی خود را از دست بدهد. علاوه براین، بایستی واقعیات کشور را بهتر و با زبان صریح تر و شفاف‌تر با مردم وجامعه درمیان بگذارد و به دنبال راهکار برای حل مشکلات باشد.

قنبری با اشاره به اینکه شرایط جامعه طوری نیست که مردم با بیان مشکلات قانع شوند، توضیح داد: مردم انتظار حل مشکلات را دارند. آقای روحانی باید تصمیمات خاصی بگیرد که اوضاع اقتصادی کشور را نجات دهد. انتظار مردم این است که آقای روحانی شفاف‌تر صحبت کند.البته آقای روحانی مصالح کشور را در نظر داشت. اما وقتی جریان مقابل توجهی به این مسائل ندارد و بی مهابا درصدد تخریب دولت است، مصلحت کشوردراین است که واقعیات به مردم گفته شود.

به گفته او،‌ اینکه ایشان به دلیل ایجاد وحدت و مصالح کشور مسائل را بازگو نکنند، برداشت درستی نیست و مصلحت کشور با بیان واقعیات حاصل می‌شود بنابراین ایشان باید واقعیات را به شکل مناسبی بیان کند.

قنبری با تاکید براینکه گام اول در جهت حل مشکل تعریف درست مساله است،گفت: اگر تعریف درستی از مساله نداشته باشیم مشکلات حل نمی‌شود. مشکلات کشور از نگاه مردم متحد نبودن مسئولان نیست بلکه مشکلات عینی و واقعی است. بنابراین آقای روحانی اگر سهم خود و جریان مخالفت خود را در مشکلات فعلی به شکل دقیق و عالمانه‌ای بیان نکند مسبب این اتفاقات از طرف رقیب شناخته می‌شود و با توجه به رسانه‌هایی که جریان رقیب دراختیار دارد ایشان به عنوان مسبب اوضاع به جامعه معرفی می‌شود و وجهه ایشان آسیب می‌بیند.بنابراین آقای روحانی باید واقعیات و نقش مخالفان سوال‌کننده در ایجاد مشکلات فعلی را به خوبی با مردم درمیان بگذارد و با تبیین سهم خود و دیگران به دنبال راهکار واقعی و عملی هم باشد .

او با بیان اینکه پاسخ امروز رئیس‌جمهور با کلی‌گویی و ابهام مواجه بود، تاکید کرد: با این حال، ازحامیان مجلس این انتظار می‌رفت که ضعف‌های آقای روحانی را در پاسخ‌ها نادیده بگیرند چرا که ایشان به دلیل جایگاهی که دارند نمی‌تواند صراحتا برخی از مسائل را بیان کنند.همچنین از حامیان دولت انتظار می‌رفت واقعیات را بهتر بیان کنند و نقش جریان مخالف و دولت را به خوبی تبین کنند و این خلاء را جبران کنند.

او درپایان گفته‌هایش این توضیح را هم داد که آقای روحانی مسبب مشکلاتی که امروز در کشور رخ داده و موجبات سئوال از ایشان را فراهم کرده،نیست و حقشان نبود  که  امروز شاهد عدم اقناع ایشان باشیم.انتظار این بود که با توجه به شرایط فعلی کشور اصلا این سئوالات مطرح نمی‌شد.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              پدیدآورنده: مریم خدیوی بروجنی

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید