Iranian Agriculture News Agency

اسماعیل گرامی‌مقدم در گفت‌وگو با ایانا:

مشکلات فعلی کشور ارتباطی با رئیس‌جمهور ندارد

آقای روحانی مباحث را درحوزه اقتصاد سیاسی تجریه و تحلیل کند

اسماعیل گرامی‌مقدم،سخنگوی حزب اعتماد ملی با بیان‌اینکه سهم بزرگی از مشکلات موجود در کشور صرفا مربوط به دلایل سیاسی و نه اقتصادی است، به خبرنگار سیاسی ایانا گفت: آقای روحانی باید مباحث را درحوزه اقتصاد سیاسی مورد تجریه و تحلیل قرار دهد.

 مشکلات فعلی کشور ارتباطی با رئیس‌جمهور ندارد

 گرامی‌مقدم،  با بیان‌اینکه وضعیت اقتصادی کشور یکی از دغدغه‌های مهم نمایندگان مجلس است، گفت: متزلزل شدن وضعیت اقتصادی کشور،رشد افسارگسیخته قیمت‌ها، کاهش ارزش پول ملی و منفی شدن ده‌ها متغیر اقتصادی از جمله دلایلی است که مجلس براساس قانون و اصل نظارت مجلس از رئیس‌دولت پاسخ خواسته است و آقای روحانی هم باید به این سوالات پاسخ دهد.

او با بیان‌اینکه ناظران اقتصادی و سیاسی نمی‌توانند از سهم بزرگ تحریم‌ها در اتفاقات اقتصادی عبور کنند؛ افزود: اجرایی شدن مرحله دوم تحریم‌ها عیله ایران، کاهش صادرات نفت و قطع صادارات بسیاری از مواد و قطعات اولیه و مبادلات پولی همگی به خودی خود باعث سقوط پول ملی و تورم شده است. بنابراین آقای روحانی در جلسه فردای مجلس باید علل و عوامل این مسائل را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد و درباره بسیاری از مسائلی که ملاحظاتی دارد و نمی‌تواند درباره آنها صحبت کند، درمعرض سئوال نمایندگان  قرار گرفته   باید پاسخ روشنی به این قضایا بدهند.

گرامی‌مقدم،با بیان‌اینکه سهم بزرگی از مشکلات موجود در کشور صرفا مربوط به دلایل سیاسی و نه اقتصادی است، توضیح داد: آقای روحانی باید مباحث را درحوزه اقتصاد سیاسی مورد تجریه و تحلیل قرار دهد.

به گفته او؛‌ بخشی از سیاست‌های خارجی ما به نحوی رقم خورده است که در شرایط کنونی قرار داریم و ازطرفی هم  آمریکا از برجام خارج شده است و خروج آن از برجام این وضعیت را دراقتصاد ایجاد کرده است . بنابراین برخلاف اظهارات عده‌ای که می‌گویند تحریم در اقتصاد کشور اثر ندارد، باید گفت که تحریم در سفره و معیشت مردم تاثیر گذار بوده است.بنابراین آقای روحانی باید باید در جلسه فردا دراین باره توضیح و از تبعات و دلایل این موضوع سخن بگوید.

گرامی‌مقدم با بیان‌اینکه مشکلات فعلی کشور ارتباطی با آقای روحانی و دولت ندارد، تاکید کرد: وقتی نمی‌توانیم پول نفتی را که به کره جنوبی، هند ،  چین و ژاپن فروخته‌ایم ،‌ دریافت کنیم و حتی گشایش اعتباری برای سرمایه‌گذاران ایرانی و شرکت‌های صادراتی باز نمی‌شود، روشن است که اقتصاد و فضای کسب‌وکار درگیر رکود و شرایط فعلی می‌شود.

او در پایان گفته‌هایش این را هم اضافه کرد: آقای روحانی در جلسه فردا باید درباره مواردی که گفته شد، صحبت کند؛ اینکه وزیر اقتصاد چه کارهایی انجام داده و چه کارهایی انجام نداده است، سهمی در سیاستگذاری‌های کلان کشور که تحریک‌کننده اقتصاد هستند، نخواهد داشت بلکه سهم بزرگ آن به سیاست  خارجی ما بازمی‌گردد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید