Iranian Agriculture News Agency

موافقان و مخالفان طرح سئوال از رئیس‌جمهور چه می‌گویند؟

بازی‌های سیاسی و جناحی یا رفع تنش‌های داخلی

گروه سیاسی ایانا – طرح سئوال از رئیس‌جمهوری در شرایطی از سوی نمایندگان مجلس اعلام وصول شده است که مخالفان آن را تهدید و بازی سیاسی طلقی می‌کنند و طرح آن را مناسب حال این روزهای کشور نمی‌دانند.اما در مقابل، موافقان نظری خلاف آن را دارند وبا این نگاه که طرح سئوال از روحانی یک فرصت است، از آن بدور از هرگونه بازی‌های سیاسی نام می‌برند. گروه سومی هم هستند که معتقدند؛ طرح سوال از روحانی یک رویه‌ طبیعی و قانونی است.

بازی‌های سیاسی و جناحی یا رفع تنش‌های داخلی

با این وجود، در شرایطی که اقتصاد کشور نابسامان است و دلواپسان هر روز برطبل نارضایتی‌ها می‌کوبند و به‌دنبال فرافکنی‌های سیاسی و اقتصادی هستند، فعالان و کارشناسان سیاسی تاکید دارند که هم‌اکنون زمان مناسبی برای طرح سئوال از رئیس‌جمهور نیست و کشور در شرایط فعلی بیش از پیش نیاز به انسجام و وحدت دارد. برخی دیگر نیز تاکید دارند روحانی باید از فرصت طلایی پیش آمده بهترین استفاده را داشته باشد و از آن برای رفع تنش‌های داخلی و حرکت به سمت هماهنگی بیشتر قوا استفاده کند.

*هزارتوی سئوال از روحانی

موافقان و مخالفان طرح سوال از روحانی چه می‌گویند؟

حسین مرعشی،عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در گفت وگو با اعتمادآنلاین،دراین باره گفته است: برخلاف جو غالبی که در میان نزدیکان رییس‌جمهور حاکم است که فکر می‌کنند طرح سئوال از روحانی فرصتی برای رییس‌جمهور و دفاع از دولت است، اما ‌اینگونه حرف زدن‌ها منجر به پیچیده‌تر شدن موضوع ‌می‌شود.

او معتقد است: با این حال،آقای روحانی باید از آن برای رفع تنش‌های داخلی و حرکت به سمت هماهنگی بیشتر قوا استفاده کند.

محمد هاشمی رفسنجانی،‌عضو پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است؛ حضور روحانی در مجلس شبیه ماجرای مناظره‌های ‌انتخاباتی است و این حضور بر خلاف آنچه بسیاری می گویند، نه فرصت که یک تهدید است.‌

عبدالله ناصری،‌ فعال سیاسی اصلاح طلب نیز تاکید دارد که سوال از رئیس‌جمهوری در وضع موجود کار صحیحی نیست اما رئیس‌جمهوری می‌تواند از این فرصت طلایی برای معرفی عوامل اصلی مشکلات کشور استفاده کند.

او که مخالف طرح سئوال از روحانی است، گفته است: ممکن است در این جلسه پرسش و پاسخ مسائلی مطرح شود که اوضاع کشور را ملتهب‌تر کند.

احمد توکلی، نماینده پیشین مجلس نیزهر چند طرح سوال از رئیس جمهور را در شرایط فعلی درست نمی‌داند اما تاکید دارد که رئیس جمهور مسئول است و مسئول کشور هم در هر شرایطی باید پاسخ‌گو باشد .

محسن غرویان، فعال سیاسی پیش از این طرح سئوال از رئیس‌‌جمهوری‌ را سیاسی خوانده و به ایانا گفته بود: طبعا آنها که به د‌نبال سئوال از رئیس‌جمهوری هستند، اصولگرایان تند هستند. او همچنین تاکید کرده بود: مهم سیاسی و غیر سیاسی بودن مساله نیست بلکه موضوع این است که رئیس‌جمهور باید با مردم صحبت کند و با شهامت و محکم پاسخ نمایندگان را بدهد و مردم را در جریان امور قرار دهد.

ابوالقاسم رئوفیان فعال سیاسی اصولگرا نیز در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایانا با تاکید براینکه سئوال از رئیس‌جمهور حق نمایندگان مجلس است اما زمان مناسبی برای این امر نیست، گفته بود:هم‌اکنون رئیس‌جمهور در حال ترمیم کابینه اقتصادی کشور و تدابیر لازم برای مواجه با مشکلات و چالش‌های اقتصادی است. بنابراین هم‌اکنون به لحاظ وضعیتی که هم در داخل کشور داریم و هم توطئه‌هایی که دشمنان ما با هدف ایجاد اغتشاش و ناآرامی در کشور تدارک می‌بینند، زمان مناسبی برای طرح سئوال از رئیس‌جمهور نبود.

او همچنین اضافه کرده بود که برخی از نمایندگان با هدف تامین منافع شخصی و جناحی و به دست آوردن رای مردم طرح سئوال از رئیس‌جمهوری را مطرح کرده‌اند.

محمدرضا راه‌چمنی، دبیر کل حزب وحدت وهمکاری ملی نیز اخیرا با بیان‌اینکه اکنون به هیچ عنوان زمان مناسبی برای طرح سئوال از رئیس‌جمهور نیست، به خبرنگار سیاسی ایانا گفته بود: سوال نمایندگان مجلس از رئیس‌جمهوری  در جهت تحقق وحدت و هملی نیست، و این پرسش و پاسخ می‌تواند زمینه‌ساز اختلاف بین جناح‌های سیاسی باشد.

*چه باید کرد؟

با این تفاسیر و با توجه به اظهارات فعالان و کارشناسان سیاسی به‌نظر می‌رسد طرح سئوال از روحانی، در شرایط فعلی به صلاح کشور نیست چرا که از نگاه آنها؛ عزم و اراده جمعی با برنامه‌ریزی‌های مدیریتی نیاز کنونی کشور است و بدون آن وضعیت نامتعادل امروز به سامان نخواهد رسید.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید