Iranian Agriculture News Agency

کارشناس حقوق بین‌الملل در گفتگو با ایانا مطرح کرد:

ما نباید از برجام خارج شویم

خارج شدن آمریکا از برجام لگدی بر توافق چندجانبه پنج کشور بود. توافقی که برای آن نه‌تنها از کارشناسان متخصص استفاده‌شده بود، بلکه زمان زیادی صرف رسیدن به این توافق انجام‌شده بود. اما خروج یک‌باره این کشور از برجام چیز جدیدی نیست. آنچه دراین‌بین از اهمیت بالایی برخوردار است، عکس‌العمل ایران در مقابل این رفتار است.

ما نباید از برجام خارج شویم

فائزه طباطبایی، کارشناس حقوق بین‌الملل و وکیل در حوزه کشتیرانی و حقوق دریاها در گفتگو با گروه سیاسی ایانا با اشاره به خروج آمریکا از برجام می‌گوید: «وقتی یک قرارداد بین‌المللی منعقد می‌شود و همه به یک اجماع می‌رسند، کشوری که از توافق خارج می‌شود، خلاف مقررات حقوق بین‌الملل عمل کرده است.»

او این رفتار آمریکا را بی‌نزاکتی خواند و معتقد است، اگر توافق فقط بین دو کشور بود، شاید می‌شد ما نیز رفتار متقابل انجام دهیم اما حالا که توافق چندجانبه است، ما نباید مانند آمریکا رفتار کنیم.

این وکیل کشتیرانی بر این باور است خروج ایران از برجام به بهبود وضعیت ایران کمکی نمی‌کند. ما اصول خودمان را داریم و احترام به حقوق بین‌الملل ایجاب می‌کند در برجام بمانیم.

طباطبایی خروج آمریکا از برجام را به‌خودی‌خود مشکلی ندانست و گفت: «مشکل اصلی سهامدار بودن آمریکا در سایر کشورها و قدرت نفوذ این کشور است که موجب خدشه در کارها و تعاملات این کشورها با ایران می‌شود. تحریم‌های آمریکا فقط در خصوص اتباع و شرکت‌های آمریکایی نیست بلکه شرکت‌هایی که تحت کنترل و مدیریت آمریکایی‌ها هستند و یا سهامدار آمریکایی دارند را دربر میگیرند، همچنین اینکه شخصیت‌های حقیقی و حقوقی غیر آمریکایی که مفاد آن را رعایت نکنند از دسترسی به سیستم مالی و بازار سرمایه آمریکا محروم می‌شوند و اموالشان در آمریکا توقیف و از واردکردن کالا و خدمات و به آمریکا محروم می‌شوند.»

این کارشناس حقوق بین‌الملل تصریح کرد: «‌بیرون آمدن ما از برجام هیچ کمکی به وضع موجود نمی‌کند و حتی ممکن است شرایط سخت‌تر از قبل از برجام شود. از سویی باقی ماندن ما در برجام، یعنی حمایت اروپا، چین و روسیه و با این شرایط بهتر است در فضای بین‌المللی باقی بمانیم.»

او با توجه به حضورش در حوزه کشتیرانی خاطرنشان کرد: «کشتیرانی در دوران تحریم بیشترین آسیب را دید چراکه اولین صنعتی که تحریم شد صنعت کشتیرانی بود. حتی در این دوره نیز بعد از موعد 180 روزه تحریم‌ها روی صنعت حمل‌ونقل، بیمه و صادرات و واردات از طریق دریا تأثیر خودش را می‌گذارد.»

طباطبایی با تأکید بر خطمقدم بودن کشتیرانی در تحریم‌ها گفت: «کشتیرانی صنعتی است که با تحریم قدم‌به‌قدم جلو می‌رود و آسیب می‌بیند.»

وکیل در حوزه کشتیرانی همچنین خاطرنشان کرد: «تحریم‌های آمریکا به‌خودی‌خود تأثیر مستقیمی روی ایران ندارد بلکه به‌طور غیرمستقیم پای کشورهایی که با ایران همکاری دارند را از ایران کشور کوتاه می‌کند چراکه مبادله با آمریکا برای این کشورها ازنظر اقتصادی به‌صرفه‌تر از همکاری با ایران است.»

او در توافق ماندن با اتحادیه اروپا را بهتر از خروج از برجام دانست و گفت: «‌این خروج ممکن است تبعات دیگری همچون قرار گرفتن ذیل بند 7 منشور سازمان ملل متحد را در بربگیرد و ایران جز کشورهای تهدیدآمیز علیه امنیت جهانی شناخته شود که این اتفاق اصلاً برای ایران خوب نیست.»

کارشناس حقوق بین‌الملل با اشاره به قبل از برجام و وضعیت تحریم‌ها گفت: «ماقبل از برجام، تحریم از سوی آمریکا، سازمان ملل و اتحادیه اروپا بودیم. حالا پس از خروج آمریکا از برجام گرچه تحریم‌های آمریکا برگشته است اما تحریم‌های سازمان ملل و اتحادیه اروپا با توجه به پایبندی ما به برجام برنگشته است.»

او با اشاره به قدرت و نفوذ آمریکا تصریح کرد: «‌ واقعیت این است که شاید تحریم‌های سازمان ملل و اتحادیه اروپا در ظاهر بیشتر از آمریکا باشد، اما تحریم‌های آمریکا تأثیرگذاری بیشتری دارد.»

طباطبایی تأکید کرد: «‌ نباید عجولانه تصمیم گرفت بلکه باید به این نکته توجه داشت خروج ما از برجام، اوضاع را بهتر می‌کند یا بدتر و چه تأثیراتی بر اقتصاد کشور خواهد داشت.»

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید