Iranian Agriculture News Agency

محمد‌علی ابطحی مشاور رئیس دولت اصلاحات تحلیل کرد

برخی منتقدین روحانی دنبال تشویق ترامپ هستند

اصولگرایان پایگاه اجتماعی ضعیفی دارند و چیزی را از دست نمی‌دهند فقط تلاش دارند جریان اصلاح‌طلبی را تضعیف کنند تا فرصتی برای انتخابات آینده باشد .

برخی منتقدین روحانی دنبال تشویق ترامپ هستند

«دولت روحانی باید بداند اعتماد به اوراق و کاغذهایی که در جلسات رد و بدل می‌شود نکند در حالی‌که جیب مردم مبتنی بر این اوراق نیست بلکه بر واقعیت‌های جامعه استوار است.»اینها بخشی از گفته‌های محمدعلی ابطحی، مشاور رئیس دولت اصلاحات در نقد عملکرد دولت روحانی است.

او در گفت‌وگویی که با خبرنگار  گروه سیاسی ایانا، درباره فشارهایی که از سوی اصولگرایان به دولت ایجاد می‌شود،‌می‌گوید؛ اصولگرایان و مجموعه جریان هایی که دولت را تحت فشار می‌گذارند، جریان هستند که مخالف اصل نظام و تشویق‌کننده ترامپ هستند و با رقبای روحانی نقطه اشتراک پیدا کرده‌اند. او این توضیح را هم می‌دهد که اصولگرایان پایگاه اجتماعی ضعیفی دارند و چیزی را از دست نمی‌دهند فقط تلاش دارند جریان اصلاح‌طلبی را تضعیف کنند تا فرصتی برای انتخابات آینده پیدا کنند. آنچه در ادامه می آید متن کامل این گفت وگو است.

***

این روزها دولت روحانی بیش از هر زمان دیگری تحت فشار جنا‌‌ح‌ها و گروه‌های مختلف قرار دارد. این گروه‌ها چه کسانی هستند با چه اهدافی دولت را نشانه گرفته‌اند؟

گروه‌های فشار به سه دسته تقسیم می‌شوند؛ یک دسته گروهی هستند که به‌طورکلی با نظام جمهوری اسلامی مخالف هستند و عمدتا در خارج از کشور سکونت دارند . این دسته از گره‌های فشار با هر کسی که به‌عنوان رئیس جمهور انتخاب می‌شود مخالفت و کارشکنی می‌کنند و لابی‌های مختلفی چون اسرائیل و آمریکا پشت سرخود دارند.

گروه دیگر، رقبای  دولت روحانی هستند که قدرت داخلی هم دارند. بیشتر فشارهای این گروه زمینه‌سازی برای انتخابات سال 1400 است.

اما گروه جدیدتری که خودم را جزء این گروه می‌دانم، منتقدان عملکرد آقای روحانی به‌ویژه در انتخاب وزرا هستند. همانگونه که آقای روحانی هم به ناکارآمدی وزرا اعتراف کرده‌اند.

حتی اگر وزرای دولت کارآمد هم باشند، وزاریی بی‌اعتنا به مردم و افکار عمومی انتخاب کرده‌اند. علاوه براین؛ دولت کلا گنگ و لال است و فقط اعتماد به اوراق و کاغذهایی دارد که در جلسات رد و بدل می‌شود در حالی‌که جیب مردم مبتنی بر این اوراق نیست بلکه بر واقعیت‌های جامعه استوار است.

 

افسارگسیختگی بازار، بی‌توجهی به خواست‌های سیاسی که در ایام انتخابات از آقای روحانی توقع بود، از دیگر مواردی است که موجبات انتقادها به دولت را فراهم کرده است. 

 

شما گفتید دولت روحانی تنها به اوراق و کاغذهایی که در جلسات رد و بدل می‌شود اعتماد دارد. فکر نمی‌کنید این رویه زمینه بی‌اعتمادی و در نتیجه فشار به دولت را فراهم کند؟

توقع ما و همه کسانی که از روحانی حمایت کرده‌اند این است که به وضعیت معیشت و اداره کشور بیشتر توجه کند. چرا که اگر این حمایت‌ها نبود معلوم نبود ایشان امروز رئیس‌جمهور بود. بنابراین دولت روحانی باید به اداره کشور توجه بیشتری کند. نوع اتفاقاتی که در مدیریت کشور شکل می‌گیرد،ضعیف است. البته باید به مشکلات و فشارهای غیرمترقبه به‌خصوص آنچه که دررابطه با انتخاب دولت جدید در آمریکا به‌وجود آمد توجه کرد. اما مدیریت قوی این است که مردم را درمواقع بحران و سختی رها نکنند. افسارگسیختگی بازار، بی‌توجهی به خواست‌های سیاسی که در ایام انتخابات از آقای روحانی توقع بود، از دیگر مواردی است که موجبات انتقادها به دولت را فراهم کرده است.  بنابراین، نسبت به هر کدام از فشارها باید موضع متفاوتی داشت.هر چند عملا این سه گروه، فشارهایی را به دولت وارد می‌کنند که بخشی به‌حق و بخشی ناحق است.

 

کدام‌یک از فشارهای وارده به دولت ‌به‌حق و کدام ناحق است؟

به‌نظر می‌رسد توجه به مشکلات مردم و رفع آنها، ایجاد زبان برای همدلی کردن با آنها و رها نکردن مردم بیشترین بخشی است که همه جریانات از جمله اصلاح طلبان حق دارند این نقد را به دولت داشته باشند.

 

گروه‌‌های مخالف معتقدند که با تغییر دولت مشکلات کشور حل‌وفصل می شود. به نظر شما رفتن این دولت و آمدن دولت جدید می‌تواند گره از مشکلات موجود باز کند؟

بحث‌هایی که درباره تغییر دولت مطرح می‌شود، انحرافی است. اما توقع حداقلی این است که مردم دولتی را که با شور و هیجان انتخاب کرده‌اند، روز به روز در جریان مشکلاتش قرار گیرند اما آنچه در واقعیت رخ می‌دهد،‌ بی‌توجهی به خواست‌های سیاسی و اقتصادی کسانی است که روحانی را با شور و شوق انتخاب کرده‌اند.  

 

آنچه در واقعیت رخ می‌دهد،‌ بی‌توجهی به خواست‌های سیاسی و اقتصادی کسانی است که روحانی را با شور و شوق انتخاب کرده‌اند.  

 

 برجام، یکی دیگر از فشارهای وارده به دولت روحانی است. دراین میان، برخی معتقدند که برجام تصمیم کل نظام و نه دولت است. با توجه به این تحلیل، شما چقدر روحانی را در مساله برجام مقصر می‌دانید؟

قطعا پاره کردن برجام واقعیت تلخی است و فشارهای زیادی را بر دولت وارد می‌کند. اما مدیریت کردن شرایطی که بر ما تحمیل شده نیازمند زبان گویا و گفت‌وگو با مردم است.طبیعتا مهار کردن این وضعیت توقع به‌حقی است.

 

در شرایطی که رئیس جمهوری آمریکا برجام را بدترین توافق تاریخ خوانده و آن را پاره کرده است، چه باید کرد؟

طبیعتا طرفی که دوست دارد برجام را نابود کند عمدتا مجموعه‌ای است که برای دنیا هم مشکلاتی ایجاد کرده است. یعنی به طور کلی لابی اسرائیل و شخصیت آقای ترامپ بحران‌ها را به‌وجود آورده است. اما من معتقد به زدن گل به خودی نیستم تا بخواهم بگویم دولت مشکلات را ایجاد کرده است. اما واقعیت این است که این مشکلات به ملت ما تحمیل شده و برجام دچار چنین بحرانی شده است. این در حالی است که بخشی از این مشکلات دیپلماتیک است که در حال تلاش برای رفع آن هستند و بخشی هم اقتصادی است که باید مهار شود. حداقل دولت باید مردم  را در جریان مشکلات خود قرار دهد.

 

اصولگرایانی که به روحانی انتقاد می‌کنند چه آلترناتیوی دارند و به‌دنبال چه هستند؟

اصولگرایان و مجموعه جریان‌هایی که از آن نام برده شد، جریانی هستند که مخالف اصل نظام و تشویق‌کننده ترامپ هستند و با رقبای روحانی نقطه اشتراک پیدا کرده‌اند. آن نقطه اشترک نیز حمله به اصلاح طلبان است چون از دولت روحانی حمایت کرده‌اند. تحلیلی هم که پشت این حمله‌ها وجود دارد این است که اصولگرایان پایگاهی اجتماعی ضعیفی دارند و چیزی را از دست نمی‌دهند فقط تلاش دارند جریان اصلاح‌طلبی را تضعیف کنند تا فرصتی برای انتخابات آینده پیدا کنند.

 

تحلیلی هم که پشت این حمله‌ها وجود دارد این است که اصولگرایان پایگاهی اجتماعی ضعیفی دارند و چیزی را از دست نمی‌دهند فقط تلاش دارند جریان اصلاح‌طلبی را تضعیف کنند تا فرصتی برای انتخابات آینده پیدا کنند.

در شرایط حساس کشور فشارها به دولت روحانی چه تبعاتی دارد؟

این فشارها آسیب‌های فراوانی دارد. اما حرف اصلی ما این است که آسیب‌ها را باید شناسایی و با مردم درمیان گذاشت و این بحران‌ها را با راه‌حل‌های علمی و اقتصادی یا با وحدت اجتماعی حل کرد. مساله توجه به وحدت و یکپارچه کردن جامعه بسیار مهم است. که دراین باره کارنامه درخشانی در دولت ندیده‌ایم.

 مساله توجه به وحدت و یکپارچه کردن جامعه بسیار مهم است. که دراین باره کارنامه درخشانی در دولت ندیده‌ایم.

 

 

با این تفاسیردفاع از روحانی در شرایط کنونی چقدر ضرورت دارد؟

بهترین دفاع از دولت روحانی را شخص آقای روحانی و دولتشان باید زمینه‌سازی کنند تا فضایی ایجاد شود  که حداقل تا حد توان رضایت مخاطبان خود را در مسائل مختلف بدست آورد.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید