Iranian Agriculture News Agency

یک کارشناس بانکی در گفت‌وگو با ایانا:

«پریزیدنت» دنیا را به هم می‌ریزد

خرابکاری‌های ترامپ در نظام بانکی

باتوجه به تصمیمات یک‌جانبه‌ای که رئیس‌جمهوری آمریکا در قبال توافق‌های بین‌المللی گرفته و اختلاف نظری که با سران گروه ۷ در کانادا داشته است،‌ دنیا هم متوجه شده که او فردی‌ست که زیر قول و قرارهای خود می‌زند و ازهمه توافق‌ها خارج می‌شود.

«پریزیدنت» دنیا را به هم می‌ریزد

دونالد ترامپ که به تازگی از برجام خارج شده و آن را بدترین توافق تاریخی خوانده است، این روزها بیش از پیش مورد انتقاد تحلیلگران داخلی و خارجی قرار گرفته است. تا جایی که برخی از تحلیلگران و کارشناسان از او به عنوان فردی نام می‌برند که به همه توافق‌ها پشت‌پا خواهد زد. بهاء‌الدین حسینی هاشمی، کارشناس بانکی نیز با بیان اینکه دونالد ترامپ همه دنیا را به هم می‌ریزد و ازهمه توافق‌ها خارج می‌شود، به خبرگزاری ایانا گفته است؛ باتوجه به تصمیمات یک‌جانبه‌ای که رئیس‌جمهوری آمریکا در قبال توافق‌های بین‌المللی گرفته و اختلاف نظری که با سران گروه ۷ در کانادا داشته است،‌ دنیا هم متوجه شده که او فردی‌ست که زیر قول و قرارهای خود می‌زند و ازهمه توافق‌ها خارج می‌شود.

او با بیان اینکه بانک‌های آمریکایی پیش از این نیز با ایران همکاری نداشتند‌، می‌گوید؛ اما این اتفاق می‌تواند ارتباط بانک‌های بزرگ دنیا را مختل کند. به گفته حسینی هاشمی، این بانک‌ها به دلیل ارتباطی که با آمریکا دارند، در چنین شرایطی بدون شک همکاری خود را با ایران قطع می‌کنند. اما بانک‌های کوچک که وابستگی به آمریکا ندارند، مشکلی برای تداوم همکاری با ایران نخواهند داشت.

حسینی هاشمی با بیان اینکه اقتصاد آمریکا در دنیا سایه انداخته می‌گوید؛ یکی از چالش‌های اصلی در شرایط فعلی مساله دلار است چرا که دلار ذخیره ارزی همه کشورها و پایه همه معاملات است و  بهای نفت، گاز، پتروشیمی، طلا و نقره با دلار تعیین می‌شود.  

او اضافه می‌کند؛ تحریم‌های یک طرفه آمریکا به نوعی بر روابط شرکای خارجی در بخش بانکی موثر خواهد بود. چرا که این شرکا در صورت تداوم فعالیت با ایران نه تنها جریمه می‌شوند بلکه مورد غضب آمریکا قرار خواهند گرفت. هر چند نظام بانکی ما تجربه یک دوره تحریم‌ها را در بخش‌هایی چون نقل و انتقال پول ، ورود و خروج ارز و خروج کالا داشته و راهکارهای مقابله با تحریم‌ها را مد نظر قرار داده است اما به هر حال، این تحریم‌ها می‌تواند مفسده و خسارت‌هایی را به دنبال داشته باشد و ایران را از مجاری اصلی خارج کند.  

 به گفته این کارشناس بانکی، با این وجود هر چند آمریکا مهلت شش ماهه‌ای را به شرکت‌های خارجی برای قطع همکاری با ایران داده است و برای آنها خط و نشان‌هایی کشیده است اما اگر اروپایی‌ها محکم‌تر بایستند و به قول و قرارهای خود در مورد برجام عمل کنند، مشکلات نظم بانکی ما کمتر از دوره اول تحریم‌ها خواهد بود.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش، درباره راهکارهای مورد نظر برای مقابله با تحریم‌های آمریکا می‌گوید: انعقاد قراردادهای دو جانبه و چند جانبه با کشورهای چین، ترکیه، هند و روسیه  که کشورهای طرف قرارداد با ایران هستند، می‌تواند مشکلات ناشی از مبادلات کالا را به حداقل برساند. علاوه بر این، جایگزینی دلار و استفاده از یورو و سایر ارزها نیز می‌تواند راهکار تعیین کننده‌ای در این میان باشد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید