Iranian Agriculture News Agency

بحران در کشاورزی توران

شاهرود جنوبی در بی‌آبی می‌سوزد

چاه‌های آب آن‌قدر پایین رفته‌اند که آب اسیدی شده است

سال‌ها است وقتی نام منطقه توران را می‌شنویم ناخودآگاه یاد یوز ایرانی در ذهن ما زنده می‌شود، همان‌که عکسش در جام جهانی قبلی روی پیراهن ملی پوشان نشست تا بیش از هر چیز افکار عمومی ایرانی‌ها را به لزوم حمایت از این حیوان زیبا که خانه‌اش در منطقه توران است، جلب کنند امروز اما به‌جز یوز کشاورزی این منطقه هم درخطر جدی قرار گرفته است، چاه‌های آب به پایین‌ترین سطح خودشان رسیده‌اند و آب‌ اسیدی شده است.

شاهرود جنوبی در بی‌آبی می‌سوزد

شاهرود قطب کشاورزی منطقه شمرده می‌شود، هم شمال این منطقه و هم جنوبش همواره باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی حاصلخیزی را داشته، اما چند سالی است این منطقه به‌ویژه در جنوبش وارد شرایط بحرانی شده و کشاورزان بسیاری ناچار زمین‌هایشان را ترک کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایانا، در بخش شمالی شاهرود که به دلیل وجود جنگل ابر شهرت زیادی میان گردشگران و طبیعت‌گردان دارد، وضعیت کمی بهتر است. در اطراف روستای ابر، باغ‌های سیب خودنمایی می‌کنند و مهم‌ترین نکته قابل‌توجه این است که بسیاری از این باغ‌ها آبیاری خود را قطره‌ای کرده‌اند. این اقدام در بحران خشک‌سالی اقدامی درست محسوب می‌شود و می‌تواند کمک بسیاری به صرفه‌جویی آب منطقه کند.

ازآنجاکه بیش از نود درصد هدررفت آب در ایران در بخش کشاورزی است، از سال‌ها پیش صاحب‌نظران بر این باور بودند که باید به سیستم آبیاری سنتی پایان داد و سیستم آبیاری قطره‌ای را جایگزین آن کرد تا بیش از این آب در بخش کشاورزی هرز نرود، اما ازآنجاکه این کار هزینه‌بر بود بسیاری از کشاورزان بدون کمک ملی قادر به انجام آن نبودند.

با همه این‌ها اما در منطقه ابر پیاده کردن این سیستم سبب شده تا بحران آب در آنجا جلوه‌گری کمتری داشته باشد. با همه این‌ها اما کم شدن میزان بارش اسباب نگرانی کشاورزان منطقه را فراهم کرده و بسیاری می‌گویند بارندگی نسبت به سال‌های گذشته بسیار کم شده است.

در شاهرود جنوبی و منطقه توران اما کار از نگرانی گذشته و وضعیت وارد مرحله بحرانی شده است. جعفری یکی از انگورکاران این منطقه در گفت‌وگو با ایانا، با اشاره به کمبود آب در این منطقه می‌گوید: وضع کشاورزی در توران نگران‌کننده شده است، چاه‌های آب آن‌قدر پایین رفته‌اند که آب اسیدی شده است.

او در ادامه اضافه کرد: در سال 96 ما تنها 80 درصد زمینمان را زیر کشت بردیم و این رقم امسال به 60 درصد رسیده و اگر همین‌طور پیش رود در سال آینده کمتر از نصف زمین ما زیر کشت خواهد رفت.

جعفری مهم‌ترین بحران را نبود آب عنوان کرد و اظهار داشت: کشاورزان این منطقه چند سال پیش با وام 32 درصد یک سردخانه در اینجا ساختند تا محصولات خود را از فاسدشدن و آفت در اینجا نگه دارند و حفظ کنند، ظرفیت این سردخانه 40 هزار تن بود اما الآن 35 هزار تن آن خالی است و تنها از ظرفیت پنج هزار تن آن استفاده می‌شود.

این کشاورز منطقه توران همچنین بیان داشت: در چند سال گذشته کشاورزان و کارگران بسیاری در این منطقه بیکار و خانه‌نشین شدند و زمین‌هایشان رهاشده اما متأسفانه مسئولان توجهی به این منطقه ندارند.

او با انتقاد از عملکرد مدیران دولتی بیان داشت: سال گذشته تمام باغات ما را سرما زد، اما باوجود درخواست‌های ما استاندار برای بازدید نیامد و ما زیان‌های بسیاری را متحمل شدیم؛ تاکنون وزیر کشاورزی در چند سال گذشته دو بار به سمنان و دامغان سفر کرده اما به اینجا که قطب کشاورزی منطقه محسوب می‌شود، سر نزده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید