Iranian Agriculture News Agency

بهرام امیراحمدیان، کارشناس مسائل ترکیه در گفت‌وگو با ایانا:

نشست روحانی و اردوغان مسئله آب و ریزگردها را حل نمی‌کند

منشاء اصلی ریزگردها، کاهش کشاورزی در بین‌النهرین است / بحران آب در خاورمیانه سیاسی است

حسن روحانی برای نشست سه‌جانبه میان ترکیه، ایران و روسیه به ترکیه سفر کرده و قرار است در حاشیه این نشست، حسن روحانی و رجب طیب اردوغان دیداری بر سر مسئله ریزگردها و پروژه‌های سدسازی ترکیه که باعث کاهش ورودی آب به دجله و فرات شده، داشته باشند، اما یک کارشناس مسائل ترکیه معتقد است تلاش‌های روحانی و مذاکره با اردوغان در نشست سه‌جانبه ترکیه بر سر مسئله آب و ریزگردها دستاورد ویژه‌ای نخواهد داشت زیرا مسئله آب در خاورمیانه سیاسی است و مسائل دیگری غیر از سدسازی‌های ترکیه نیز در پدیده ریزگردها دخیل هستند.

نشست روحانی و اردوغان مسئله آب و ریزگردها را حل نمی‌کند

بهرام امیراحمدیان در گفت‌وگو با ایانا با بیان اینکه منشاء اصلی ریزگردها در ایران، کاهش کشاورزی در منطقه بین‌النهرین است، گفت: نمی‌توان دلیل این رخداد را تنها در پروژه سدسازی ترکیه دید. پس از حمله آمریکا به عراق صنعت نفت در این منطقه رونق بیشتری گرفت و با توجه به درآمد بیشتری که در این صنعت وجود داشت، نظر بخش زیادی از شاغلان در حوزه کشاورزی منطقه را به سمت خود جلب کرد و باعث کاهش کشت و زرع در این منطقه و رها شدن زمین‌های زیادی شد.

او در ادامه افزود: از سوی دیگر درآمد حاصل از زمین‌های کوچک کشاورزی نسبت به مشاغل دیگر بسیار پایین است و کفاف زندگی افراد را نمی‌دهد و همین امر باعث می‌شود روستاییان زمین‌های خود را در روستاها رها کرده و به شهرها سرازیر شوند و این مسئله هم تأثیر بسیاری در کشاورزی منطقه بین‌النهرین داشته است.

امیراحمدیان در بخش دیگری از صحبت‌هایش وقوع جنگ در دهه گذشته در منطقه بین‌النهرین را یکی دیگر از عوامل اثرگذار در این مسئله دانست و گفت: موضوع جنگ بسیار در این مسئله تأثیرگذار است، با گذشت 30 سال از جنگ میان ایران و عراق هنوز آثار و ویرانی‌های آن در خوزستان و نخلستان‌ها و زمین‌های کشاورزی جنوب ایران به‌وضوح قابل‌مشاهده است.

او در ادامه اضافه کرد: سال‌های زیاد، بخش عمده‌ای از زمین‌های کشاورزی بین‌النهرین در منطقه جنگی قرار داشته و بخش‌هایی از زمین‌های کشاورزی این منطقه تبدیل به منطقه نظامی شده است و بنابراین نمی‌توان نقش جنگ و تأثیرات مخرب آن را در بروز ریزگردها نادیده گرفت.

این کارشناس مسائل ترکیه در بخش دیگری از صحبت‌هایش به پروژه‌های سدسازی ترکیه اشاره کرد و گفت: ترکیه معتقد است آب جزو منابع طبیعی کشورش است و می‌گوید همان‌طور که او مجبور است برای تأمین سوخت خود هزینه پرداخت کند، پس سایر کشورها هم می‌توانند هزینه تأمین آب خود را بپردازند.

او در پاسخ به این سؤال که قوانین بین‌المللی حق‌آبه را به رسمیت شناخته و شرایط با ترکیه در این زمینه به چه شکل خواهد بود، گفت: ترکیه مدعی است که جمعیتش بالا رفته و در پروژه سد آتاتورک می‌خواهد یک‌میلیون هکتار زمین را زیر کشت ببرد تا غذای مردمش را تأمین کند.

امیراحمدیان در پایان اضافه کرد: با وجود همه این مسائل بحران آب در خاورمیانه کاملاً سیاسی است و بعید است چنین دیدارها و مذاکراتی دستاورد ویژه‌ای داشته باشد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید