Iranian Agriculture News Agency

536 هزار اصله نهال استاندارد استان سمنان شناسه می‌شود

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: اقدامات لازم برای دریافت شناسه 536 هزار اصله نهال استاندارد استان سمنان در حال انجام است.

536 هزار اصله نهال استاندارد استان سمنان شناسه می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، لطف‌الله رضایی در نشست کمیته نهال استان اظهار کرد: دریافت شناسه برای انواع نهال‌های مثمر که در نهالستان‌های داری مجوز تولید می‌شود در دستور کار است.

وی از فعالیت 19 نهالستان در استان سمنان خبر داد و گفت: توصیه می‌شود تا باغداران از نهال‌های استاندارد و دارای شناسه تولید استان استفاده کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از برآورد سبد نیاز نهال استان با توجه به اهداف و برنامه‌های باغبانی خبر داد و افزود: بر اساس برنامه و سیاست‌ها و همچنین بر حسب نیاز استان سمنان تولید نهالستان‌های هدفمند می‌شود.

رضایی گفت: به‌عنوان مثال اگر نیاز استان سمنان تولید ارقام و گونه‌های مقاوم به سرما و همچنین خشکی و آفات و بیماری‌ها باشد این امر در دستور تولید نهالستان‌ها قرار می‌گیرد.

وی همچنین از مساعدت مؤسسه برای صدور مجوزهای جدید برای اولویت‌های ارقام مناسب اقلیم استان و اعطای لیبل آبی برای نهالستان‌های دریافت‌کننده پیوندک از زیرساخت‌ها با تأیید حفظ نباتات خبر داد.

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه ساماندهی نهالستان‌های غیرمجاز و صدور مجوز مکان عرضه با همکاری شهرداری‌ها در دستور کار است افزود: با توجه به پیشگامی استان سمنان در زمینه تولید نهال نسبت به سایر استان‌ها در سال گذشته، اقدامات برای صدور 2 مجوز جایگاه عرضه در حال پیگیری است.

رضایی با اشاره به اطلاع‌رسانی انجام‌شده به نهالستان‌ها برای تأمین پایه و ارقام و گرده‌افشان مناسب گفت: همچنین وضعیت احداث باغ‌های مادری پسته در دامغان و زردآلو، انگور و بادام در شاهرود تحت نظارت کمیته فنی نهال استان در حال پیگیری است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید