Iranian Agriculture News Agency

ارائه آموزشی اطفا حریق به 8620 نفر روز در اداره کل منابع طبیعی استان سمنان

رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از ارائه آموزش پیشگیری و اطفاء حریق به 8 هزار و 620 نفر روز در سال گذشته و 5 ماه امسال در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان و شهرستان‌های تابعه خبر داد.

ارائه آموزشی اطفا حریق به 8620 نفر روز در اداره کل منابع طبیعی استان سمنان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، علیرضا رهایی اظهار کرد: بارندگی‌های امسال سبب افزایش سطح پوشش گیاهان مرتعی و جنگلی شده است و از طرفی با فرا رسیدن فصل گرم تابستان و گرمای شدید هوا امکان بروز حریق را در این مناطق افزایش می‌دهد.

وی گفت: آگاهی اقشار مختلف جامعه و بهره‌برداران و اعضای شوراهای اسلامی و تشکل‌های مردم‌نهاد و اعضای تعاونی‌های روستایی و NGO ها می‌تواند نقش مهمی در کاهش حریق در این مناطق داشته باشد.

رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان عنوان کرد: اداره آموزش، ترویج و مشارکت مردمی اداره کل با برنامه‌ریزی قبلی و بر اساس وظائف با هماهنگی فرماندهی یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان اقدام به برگزاری 2 دوره کارگاه آموزشی اطفای حریق در 5 ماه نخست امسال برای گروه‌های سمن تشکل‌ها و تعاونی‌ها 190 نفر روز، دهیاری‌ها و شهرداری‌ها 210 نفر روز، همیاران طبیعت 7140 نفر روز و نیروهای حفاظتی و مجریان طرح‌های مرتع‌داری 330 نفر روز، کارشناسان مروج پهنه 430 نفر روز و تسهیلگران و شوراهای اسلامی 320 نفر روز که در مجموع به 8 هزار و 620 نفر روز آموزش ارائه‌شده است.

رهایی با بیان اینکه پیشگیری همیشه بهتر از اقدام بوده است گفت: در طی این فرآیند 15000 پوستر و بروشور تبلیغاتی توزیع و تعدادی بنر هشدار تبلیغات محیطی نیز الصاق شده است.

وی افزود: با عنایت به کمبود امکانات اطفای حریق و صعب‌العبور بودن مناطق جنگلی نیز اهمیت این موضوع چند برابر است.

رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: نقش آموزش در کاهش وقوع حریق و اطفای حریق‌های احتمالی از سنوات گذشته برجسته بوده و حمایت‌های مردمی در کنار دستگاه‌های مسئول می‌تواند اثربخشی بیشتری داشته باشد.

رهایی خاطرنشان کرد: در همه حریق‌های به وقوع پیوسته قبلی نقش عوامل انسانی بسیار مؤثر بوده و تقریباً بیش از 90 درصد حریق‌های قبلی عوامل انسانی بوده است و ازاین‌رو این آموزش‌ها می‌تواند در کاهش حریق‌های انسانی بسیار مؤثر باشد.

 وی افزود: دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی و فرماندهان پایگاه‌های بسیج و نیروی‌های تحت امر از عواملی هستند که در روستاهای حاشیه جنگل در نزدیک‌ترین فاصله به حریق به وجود آمده قرار دارند، با آموزش و در اختیار قرار گرفتن لوازم اولیه اطفاء حریق می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن حریق‌های به وجود آمده را کنترل کنند.

رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: با آموزش و تشویق عوامل مؤثر در اطفای حریق در روستاها، شوراهای اسلامی اقدام به احداث پایگا‌ه‌های مردمی اطفای حریق کرده و با انعقاد تفاهم‌نامه فی‌مابین ادارات منابع طبیعی و اعضای شوراهای اسلامی این امر را گسترش داده و باعث ایجاد پایگاه‌های جدید در سطح روستاهای حاشیه جنگل شده است.

رهایی اضافه کرد: با فرارسیدن فصل گرم تابستان مردم برای گذراندن اوقات فراغت به عرصه‌های جنگلی و مرتعی عزیمت می‌کنند و اکثراً با ایجاد آتش در این مناطق سبب بروز حریق می‌شوند که این آموزش‌ها سبب بالا رفتن آگاهی اقشار مختلف مردم شده و دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی با توزیع بروشورهای تحویلی می‌توانند نقش مؤثری در اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی داشته باشند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید