Iranian Agriculture News Agency

مسئول واحد مرتع اداره منابع طبیعی شهرستان سمنان :

نظارت بر طرح‌های مرتع‌داری در سمنان اجرا شد

مسئول واحد مرتع اداره منابع طبیعی شهرستان سمنان گفت: طرح نظارت بر اجرای طرح‌های مرتع‌داری شهرستان سمنان با هدف کنترل و جلوگیری از چرای بی‌رویه دام در عرصه‌های مرتعی اجرا شده است

نظارت بر طرح‌های مرتع‌داری در سمنان اجرا شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، مریم رحیمی اظهار کرد: طرح نظارت بر اجرای طرح‌های مرتع‌داری در 40 سامانه زمستانه شهرستان سمنان، در راستای صیانت از منابع ملی، کنترل و جلوگیری از چرای بی‌رویه دام در عرصه‌های مرتعی که مهم‌ترین منبع علوفه به شمار می‌رود اجرا شده است.

وی افزود: مراتع در اقتصاد منطقه از لحاظ تأمین علوفه‌ی مورد استفاده دام و از دیدگاه حفاظت آب‌وخاک جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده‌اند که علاوه بر موارد ذکر شده، در این دو مهم، مدیریت اصولی این اراضی را ضروری می‌سازد.

رحیمی بیان کرد: ناظرین طرح‌های مرتع‌داری وظیفه کنترل پروژه‌های اجرا شده در طی سال در هر سامانه عرفی و همچنین کنترل ظرفیت مراتع در تیپ‌های مرتعی و بررسی مشکلات بهره‌برداران و راهنمایی فنی آن‌ها با توجه به طرح مرتع‌داری مصوب و فعال را دارند و نهایتاً با تکمیل فرم‌های نظارت موانع و مشکلات طرح‌های مرتع‌داری به اداره شهرستان و اداره کل متبوع انعکاس می‌یابد.

وی گفت: علاوه بر موارد فوق ناظرین طرح‌ها به همراه مأمورین یگان حفاظت، با کنترل مواردی از جمله عدم وجود دام مازاد در مرتع، استمرار دامداری و مرتع‌داری، کنترل زمان ورود و خروج دام در مراتع و پرداخت عوارض پروانه چرا در هر سامان عرفی را بررسی می‌کنند.

مسئول واحد مرتع اداره منابع طبیعی شهرستان سمنان افزود: هدف از اجرا اهمیت برقراری تعادل بین دام و مرتع از سوی دامداران ذی‌حق، استفاده صحیح از پوشش مراتع علاوه بر حفظ خاک و تقویت منابع آب است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید