Iranian Agriculture News Agency

اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی در استان سمنان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با بیان اینکه طرح‌های متعدد بیابان‌زدایی در استان سمنان اجرا شد گفت: 63 طرح منابع طبیعی و آبخیزداری به بهره‌برداری می‌رسد.

اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی در استان سمنان

به گزارش خبرنگار ایانا در  سمنان، جعفر مرادی حقیقی 45 طرح بیابان‌زدایی به وسعت هکتار پنج هزار هکتار در قالب طرح‌ها و پروژه‌های دهه فجر در استان سمنان اجرایی می‌شود و بخشی نیز اجرایی شده است.

وی از اجرای پروژه بیابان‌زدایی شامل نهال‌کاری، بذرکاری، کنترل هرز آب، آبیاری سنواتی و برای اولین بار تله رسوب‌گیر در شهرستان دامغان برای سال جاری خبر داد و تصریح کرد: اجرای طرح کاداستر به مساحت ۹ میلیون و 600 هزار و 70 هکتار، احداث بیش از 45 کیلومتر کمربند حفاظتی، 32 مورد تغییر الگوی سوخت فسیلی، اجرای عملیات گشت و مراقبت از عرصه‌های منابع طبیعی به مساحت بالغ‌بر هشت میلیون 3۰۰ هزار هکتار از مهم‌ترین اقدامات این حوزه است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان بابیان اینکه 77 درصد از 75 میلیارد تومان اعتبارات ملی، استانی و سفر رئیس‌جمهور به استان سمنان پیرامون منابع طبیعی تخصیص‌یافته است، افزود: این رقم 57 میلیارد و 600 میلیون تومان است که از قبل آن طرح‌هایی نظیر آبخیزداری، بیابان‌زدایی، جنگل‌کاری، حفاظت مراتع و غیره به انجام رسید.

مرادی حقیقی گفت: در راستای اهداف سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری برای محقق شدن طرح کاشت یک میلیارد درخت در چهار سال و کاشت سه نهال در سال توسط هر ایرانی و تأکیدات رئیس‌جمهور بر اجرایی شدن منویات مقام معظم رهبری درزمینهٔ کاشت یک میلیارد درخت در زمان مقرر، این امر با استفاده از ظرفیت سه نهالستان استان سمنان و تعهدات چهارساله تولید 10 میلیون درخت، در سال اول این طرح بیش از سه میلیون نهال به‌صورت مشارکت مردمی در استان تولیدشده است.

اجرای 75 پروژه باهدف کنترل سیل در استان سمنان

مرادی حقیقی بابیان اینکه در سه سال گذشته 75 پروژه مکانیکی، بیومکانیکی و بیولوژیک آبخیزداری باهدف کنترل سیل در استان انجام شدند، توضیح داد: 34 هزار مترمکعب بند سنگ و ملات، 86 هزار مترمکعب بند خاکی و 930 هکتار عملیات بیولوژیک در حوزه‌های آبخیز استان سمنان به اجرا درآمد و همچنین تهیه طرح مطالعات تفضیلی حوزه‌های آبخیز در سطح 163 هزار هکتار از دیگر اقدام شاخص مهم انجام شده است.

وی از تلاش برای کاهش فشار بر مراتع این استان از طریق توسعه و غنا بخشی به پوشش گیاهی و اجرای طرح‌های بیولوژیک و بیومکانیک احیاء پوشش گیاهی» و بذرکاری در مراتع مستعد این استان خبر داد و گفت: در یک دهه گذشته افزون بر ۲۳ هزار هکتار رویشگاه‌ گیاهان دارویی در این استان کویری احیاشده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان  تصریح کرد: در همین راستا بذرکاری در چهار هزار و ۷۰۰ هکتار از مراتع شهرستان‌های هشتگانه استان در سال جاری دستور کار قرار گرفت.

مرادی حقیقی از آغاز عملیات احیاء پوشش گیاهی در قالب پویش بذرکاری و بذرپاشی کویر سبز» در مراتع استان خبر داد و خاطرنشان کرد: در راستای احیاء پوشش گیاهی، جلوگیری از فرسایش خاک و حفظ منابع آب زیرزمینی، افزایش علوفه تولیدی و همچنین توسعه گونه‌های گیاهی دارویی و صنعتی، عملیات اصلاحی، احیایی پوشش گیاهی تحت عنوان عملیات بیولوژیک و بیومکانیک در استان انجام است.

وی گفت: این طرح شامل عملیات بذرپاشی، بذرکاری، کپه کاری، تبدیل دیم‌زارهای کم بازده و ذخیره نزولات آسمانی در مراتع شهرستان‌های شاهرود، سمنان، سرخه، آرادان، مهدی‌شهر، دامغان، گرمسار و میامی در سطح بیش از چهار هزار و ۷۰۰ هکتار است.

وی بابیان اینکه اجرای عملیات نهال‌کاری و بذرکاری در سطح بیش از 11 هزار و 972 هکتار از اراضی جنگلی، مرتعی و بیابانی استان سمنان انجام‌شده است، افزود: اجرای پروژه کنترل و پیشگیری، پیش‌آگاهی از حریق در سطحی بالغ‌بر 9 میلیون و ۶۰۰ هزار و 70 هکتار انجام شده است و تجهیز و راه‌اندازی 14 پایگاه اطفای حریق مردمی و انعقاد تفاهم‌نامه با 48 روستای هدف و مجهز کردن به وسایل اطفای حریق در دولت سیزدهم برای روستاهای استان انجام شدند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان بابیان اینکه دهه فجر امسال نیز 63 طرح منابع طبیعی و آبخیزداری به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: برای افتتاح این طرح‌ها 46 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است. 

مرادی حقیقی افزود: از این تعداد 18 مورد آبخیزداری به وسعت 150 هزار هکتار و 45 طرح بیابان‌زدایی به وسعت هکتار پنج هزار هکتار را شامل می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید