Iranian Agriculture News Agency

اجرای کشاورزی حفاظتی در استان سمنان

مدیر امور آب و خاک و فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: اجرای کشاورزی حفاظتی در استان سمنان مدنظر قرار دارد.

اجرای کشاورزی حفاظتی در استان سمنان

به گزارش خبرنگار ایانا در سمنان، حسین شاهینی بیان کرد: با توجه به وضعیت خاک‌های کشاورزی استان و تأکید بر اینکه روش‌های فعلی مدیریت منابع پاسخگوی اهداف برنامه‌های توسعه‌ای و نیازهای امنیت غذایی نسل‌های آینده نیست، باید رویکرد بهتری در این زمینه انجام شود.

وی افزود: این رویکرد باید به‌منظور جلوگیری از تخلیه عناصر غذایی، حفظ توان زیستی خاک، جلوگیری از سوزاندن بقایای گیاهی، توسعه کاربرد مواد آلی، توسعه و ترویج مصرف بهینه کود از طریق آزمون خاک و محدود نکردن مباحث خاک به حوزه کشاورزی مدنظر قرار گیرد.

مدیر امور آب‌وخاک و فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، رعایت کاربری‌های خاک و توانمندی تولید آن، توجه به مباحث جدید مرتبط مانند اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی در کنار تحقیقات خاک و اتخاذ راهکارهای اطمینان‌بخشی نسبت به تولید غذای سالم را از دیگر موارد مدنظر سازمان جهاد کشاورزی در راستای این رویکرد برشمرد و اضافه کرد: تبدیل علم به فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان خاک، اولویت بخشیدن به تحقیقات در خصوص چالش‌های زیست‌محیطی خاک، شوری خاک و تغییرات آن، آلودگی خاک و کاربری‌های نامناسب با تخصیص اعتبارات استانی، ایجاد پایگاه اطلاعات جامع و به هنگام خاک به‌منظور تبیین وضع موجود و پایش مداوم کیفیت آن برای در اختیار قرار دادن اطلاعات لازم به همه دستگاه‌های مرتبط باید مدنظر باشد.

شاهینی خاطرنشان کرد: مدیران اجرایی مرتبط با خاک در تمامی دستگاه‌ها باید به موضوع کاهش فرسایش خاک در استان خصوصاً حاشیه جنوبی آن اهتمام جدی داشته و در راستای اجرای قانون افزایش بهره‌وری کشاورزی برنامه عملیاتی منسجم را ارائه کنند.

وی ادامه داد: حرکت به سمت کشاورزی حفاظتی ازجمله مواردی است که باید سرلوحه کار مدیریت اجرایی استان قرار گیرد.

مدیر امور آب‌وخاک و فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: در سطح کشور و با پیگیری معاونت آب‌وخاک آیین‌نامه اجرایی قانون حفاظت از خاک پس از تأیید دستگاه‌های ذی‌ربط، در معاونت حقوقی نهاد ریاست‌جمهوری در حال بررسی است که امیدواریم در ابلاغ آن تسریع شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید