Iranian Agriculture News Agency

عملیات احیاء پوشش گیاهی بیولوژیک و بیومکانیک در مراتع استان سمنان آغاز شد

رئیس اداره امورمراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: عملیات احیاء پوشش گیاهی (بیولوژیک و بیومکانیک ) درپویش بذر کاری و بذرپاشی کویر سبز درمراتع استان آغاز شد.

عملیات احیاء پوشش گیاهی بیولوژیک و بیومکانیک در مراتع استان سمنان آغاز شد

 

 

به گزارش خبرنگار ایانا در سمنان، سید ابوالفضل ولیئی بیان کرد: این مهم در راستای احیاء پوشش گیاهی، جلوگیری از فرسایش خاک و حفظ منابع آب زیرزمینی، افزایش علوفه تولیدی و همچنین توسعه گونه‌های گیاهی دارویی و صنعتی، عملیات اصلاحی، احیای پوشش گیاهی تحت عنوان عملیات بیولوژیک و بیو مکانیک شامل بذرپاشی، بذرکاری، کپه کاری، تبدیل دیمزارهای کم بازده و ذخیره نزولات آسمانی در مراتع شهرستان‌های شاهرود، سمنان، سرخه، آرادان، مهدیشهر، دامغان، گرمسار و میامی در سطح بیش از چهار هزار و 700 هکتار (درپویش بذر کاری و بذرپاشی کویر سبز) در سال جاری آغازشده است.

وی افزود: از سطح عملیات احیایی در مراتع استان بیش از دو هزار و 500 هکتار به توسعه گیاهان دارویی – صنعتی بومی استان اختصاص‌یافته که نقش مهمی در اشتغال‌زایی و افزایش درآمد مرتع‌داران و بهره‌برداران از مراتع و کاهش فشار چرای دام بر مراتع خواهد داشت.

رئیس اداره امور مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان خاطرنشان کرد: در همین راستا از سال 1395 تاکنون حدود 23 هزار هکتار از رویشگاه‌های گیاهان مهم و استراتژیک دارویی و صنعتی مراتع استان با انجام عملیات بیولوژیک احیاء شده است.

ولیئی گفت: اجرای عملیات احیایی با گیاهان دارویی در مراتع استان با مشارکت مرتع‌داران، جوامع محلی و بهره‌برداران این عرصه‌ها انجام‌شده و در همین راستا کارگاه‌های آموزشی متعددی برای آموزش بهره‌برداران برگزارشده است.

وی با اشاره بر ضرورت تهیه طرح‌های مرتع‌داری برای مراتع ممیزی شده استان گفت: به‌منظور مدیریت علمی مراتع و پیش‌بینی عملیات اصلاحی و احیایی به‌منظور افزایش پوشش گیاهی و حفظ منابع آب‌وخاک و در قالب طرح‌های مرتع‌داری سایر پتانسیل‌های موجود و درآمدزا در مرتع اعم از گیاهان دارویی، پرورش آبزیان، گردشگری و  شناسایی و طرح‌های تلفیقی مرتع‌داری در مراتع تهیه و اجرا خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید