Iranian Agriculture News Agency

آبگیری بندهای خاکی و سنگ و ملاتی بخش کالپوش

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان میامی از آبگیری بندهای خاکی و سنگ و ملاتی بخش کالپوش میامی خبر داد.

آبگیری بندهای خاکی و سنگ و ملاتی بخش کالپوش

به گزارش خبرنگار ایانا در سمنان، ابراهیم صادقی بیان کرد: در پی  بارندگی‌ها در کالپوش شهرستان میامی، به خاطر وجود سازه‌های احداث شده، یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب روان آب‌های سطحی و سیلاب مدیریت شد.

وی از آبگیری بندهای خاکی و سنگ و ملاتی بخش کالپوش در بارندگی روزهای گذشته خبر داد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان میامی با اشاره به بارش ۱۱۸ میلیمتری باران در شهر رضوان گفت: بر اساس مطالعات انجام شده در حوزه‌های آبخیز نردین، باغچه و سوداغلن، جلگه دانیال، حسین آباد و دشت شاد و در قالب پروژه‌های مکانیکی و بیولوژیکی تاثیر بسزایی در حفظ آب و خاک و زیرساخت‌ها داشته است.

صادقی با اشاره به بازدید‌های انجام شده گفت: تمامی بندها اثر بخشی لازم را داشته و آبگیری شده‌اند.

وی افزود: در برخی بندها سیلاب از روی سرریز و یا از لوله خروجی به آرامی در حال گذر است. مهم‌ترین اثر بندها کاهش میزان سرعت اولیه سیل، کاهش فرسایش خاک، جلوگیری از هدررفت سیلاب، تغذیه سفره‌های زیرزمینی و در نهایت کاهش میزان خسارت سیل به زیرساخت‌ها است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان میامی گفت: تا کنون در منطقه کالپوش 120 هزار متر مکعب عملیات سنگ و ملات 16۳ هزار متر مکعب عملیات خاکی و20 هزار هکتار عملیات بیولوژیک در حوزه‌های آبخیز انجام شده است که در بارندگی اخیر با وجود سازه‌های احداث شده یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب روان آب‌های سطحی و سیلاب‌ها مدیریت شده است.

صادقی گفت: با اختصاص اعتبار لازم و تکمیل پروژه‌های پیش‌بینی شده در مطالعات، شاهد کاهش قابل ملاحظه‌ای در میزان خسارات وارده خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از علل افزایش خسارات سیل،  شخم در راستای شیب زمین در اراضی شیب‌دار است و یکی از راهکارهای آن احداث تراس‌بندی و کاشت نهال است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان میامیتوضیح داد: در هر حال آزاد بودن مسیل‌ها و جلوگیری از هر گونه تصرف در بستر و حریم مسیل‌ها و رودخانه‌ها نقش مهمی در کاهش میزان خسارت وارده خواهد داشت.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید