Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان:

انگور شاهرود مورد پسند بازارهای هدف صادرات است

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از برگزاری اولین جشنواره ملی انگور شاهرود خبر داد و گفت: انگور شاهرود مورد پسند بازارهای هدف صادرات است.

انگور شاهرود مورد پسند بازارهای هدف صادرات است

به گزارش خبرنگار ایانا در  سمنان، لطف‌الله رضایی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت این محصول در استان پنج هزار و 685 هکتار است، بیان کرد:  سطح بارور محصول انگور چهار هزار و 330 هکتار و سطح غیر بارور هزار و 354 هکتار است که درمجموع هشت درصد کل باغات استان را شامل می‌شود.

رضایی خاطرنشان کرد: تکثیر پایه‌های مقاوم به شوری در قالب الگوی کشت توسعه انگور در فضای بسته و گلخانه با توجه به محدودیت منابع آبی و همچنین تقاضای بازار روسیه و کشورهای حاشیه در خصوص محصول خارج فصل از سیاست‌های سازمان جهاد کشاورزی است.

وی افزود: سرشاخه کاری (top working ) درختان انگور  بدون هسته و مناسب رومیزی و تازه خوری و پربازده با طول دوره رشد کوتاه از قبیل فلم سیدلس، اسکارلت سیدلس،اتوم رویال،پرلت، بلک سیدلس و رد گلاب  مورد پسند بازارهای هدف صادرات است.

رضایی گفت: اجرای طرح فراز و سیمی کردن باغات انگور به‌منظور افزایش عملکرد و افزایش مقاومت به سرما، گرما، آفات و بیماری‌ها در میان بهره‌برداران با استقبال خوبی مواجه شده است.

وی با اشاره به رقم سرخ فخری یا شاهرودی به‌عنوان رقم مقاوم به سرما و با خاصیت انبارداری بالا گفت: تقریباً تنها رقمی که در طول فصل زمستان در بازارهای داخلی و خارجی یافت می‌شود رقم سرخ فخری است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان اشاره کرد: وجود کارخانه کنسانتره شاهرود و همچنین سردخانه‌های موجود در استان باعث می‌شود هم محصول کشاورزان جمع‌آوری و هم بخشی از محصول قابل فرآوری مثل رقم حسینی شیراز از سایر استان‌ها وارد استان سمنان شود.

وی افزود: سه هزار و 528 بهره‌بردار در استان داریم  که با تلاش این افراد در سال گذشته  124 هزار و 278 تن انگور و ۱۸۰ تن کشمش تولیدشده است و به‌منظور حمایت از تولیدکنندگان این محصول پرطرفدار، گاهی سازمان تعاون روستایی برای تنظیم بازار نسبت به خرید تضمینی انگور و کشمش در سطح کشور اقدام می‌کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید